Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP
1700-K3-PRKGLP-S1
Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej
i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Zwraca się szczególną uwagę na składniki kosmetyków opóźniających procesy starzenia się skóry. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę oraz do pielęgnacji skóry głowy i włosów, a także kosmetyki do makijaźu. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie
z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Zwraca się szczególną uwagę na składniki kosmetyków opóźniających procesy starzenia się skóry. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę oraz do pielęgnacji włosów, a także paznokci. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Zwraca się szczególną uwagę na składniki kosmetyków opóźniających procesy starzenia się skóry. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę oraz do pielęgnacji włosów, a także paznokci. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykłady z przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP zapoznają studentów z różnorodnością receptur kosmetycznych. W ramach wykładów są prezentowane zagadnienia dotyczące możliwości uzyskania efektywnych preparatów kosmetycznych poprzez zastosowanie odpowiednio opracowanej formulacji. Charakteryzowane są różne substancje aktywne stosowane w kosmetykach; substancje nawilżające, witaminy, flawonoidy, kwasy tłuszczowe (w tym NNKT), ceramidy. Omawiane jest ich działanie i zastosowanie. Wykłady obejmują także receptury kosmetyków stosowanych do pielęgnacji włosów.
Laboratoria są powiązane z tematyką wykładów. Studenci wykonują różne rodzaje kosmetyków do stosowania na skórę, do pielęgnacji skóry głowy i włosów, a także kosmetyki do makijażu. Utrwalają znajomość podstawowych zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP). Podczas ćwiczeń omawiane są różne receptury kosmetyczne przygotowane zgodnie z nazewnictwem INCI. Receptury obejmują substancje aktywne, pomocnicze, środki konserwujące oraz zapachowe. Studenci wykonują preparaty kosmetyczne zgodnie z otrzymanymi instrukcjami oraz modyfikują receptury w celu uzyskania pożądanej efektywności preparatu. Oceniają uzyskane produkty kosmetyczne. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej oraz zespołowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin,
- udział w laboratoriach: 40 godzin,
- udział w konsultacjach: 8 godzin,
- zaliczenie praktyczne: 5 godzin,
- egzamin: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punkty ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin,
- udział w laboratoriach: 40 godzin,
- udział w konsultacjach: 8 godzin,
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego:
8 godzin,
- przygotowanie do laboratoriów: 17 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin,
- przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie:
5 + 5 = 10 godzin,
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
– nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 10 godzin,
- przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie:
5 + 5 = 10 godzin,
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 32 godziny, co odpowiada 1,28 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 40 godzin,
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 17 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów: (w zakresie praktycznym):
6 godzin,
- przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie praktyczne: 5 +5 = 10 godzin,
- przygotowanie do egzaminu (w zakresie praktycznym):
7 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
80 godzin, co odpowiada 3,2 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 6 godzin,
- udział w konsultacjach: 4 godzin.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna rodzaje substancji stosowanych zewnętrznie (K_W20)
W2: zna przykładowe receptury podstawowych form kosmetyków (K_W23)
W3: zna właściwości chemiczne, reaktywność, pochodzenie
i zastosowanie kosmetyczne wybranych pierwiastków, związków nieorganicznych i związków organicznych (K_W30)
W4: zna substancje stosowane w preparatyce kosmetycznej (podłoża, substancje konserwujące i pomocnicze), ich działanie
i zakres zastosowania (K_W46)
W5: zna pojęcia z zakresu GLP (K_W47)
W6: zna wybrane substancje czynne stosowane w kosmetyce i ich działanie, zakres zastosowania oraz możliwe interakcje
ze środowiskiem preparatu kosmetycznego (K_W48)
W7: zna wybrane surowce roślinne wykorzystywane
w kosmetykach (K_W49)
W8: posiada wiedzę dodatkową z zakresu kosmetologii (K_W50)
W9: posiada wiedzę dotyczącą procesów wchłaniania substancji kosmetycznych (K_W52)
W10: zna właściwości wybranych olejków eterycznych (K_W54)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi ograniczać negatywny wpływ promieniowania UV na skórę poprzez umiejętność doboru odpowiednich filtrów UV – K_U18
U2: potrafi wybrać produkty kosmetyczne (zawierające odpowiednie składniki aktywne) w zależności od defektu kosmetyczno-medycznego – K_U19
U3: odczytuje receptury kosmetyczne; identyfikuje terminy INCI, ocenia kosmetyk i potencjalną jego efektywność na podstawie określonego składu – K_U23
U4: samodzielnie wykonuje preparaty kosmetyczne na podstawie przygotowanej receptury (z możliwością modyfikacji składu) – K_U24
U5: posiada umiejętność podstawowych czynności laboratoryjnych, niezbędnych do wykonania preparatów kosmetycznych – K_U30
U6: posiada umiejętność wyszukiwania literatury naukowej i publikacji z zasobów bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych on-line – K_W41
U7: wskazuje zależność między budową chemiczną surowca a jego działaniem na skórę lub włosy i zastosowaniem w preparatach kosmetycznych – K_U42
U8: potrafi ocenić jakość i potencjalną skuteczność działania preparatów kosmetycznych – K_U44
U9: potrafi udzielać porad w zakresie odpowiedniego doboru kosmetyków (poprzez analizę składu podanego wg INCI) sprzyjających poprawie kondycji i wyglądu skóry – K_U46
U10: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego – K_U48
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
U1: odczytuje receptury kosmetyczne; identyfikuje terminy INCI, ocenia kosmetyk i zakres jego działania na podstawie określonego składu (K_U23)
U2: samodzielnie wykonuje preparaty kosmetyczne na podstawie przygotowanej receptury (K_U24)
U3: posiada umiejętność wykonania czynności laboratoryjnych – ważenie, odmierzanie objętości, przyrządzenie roztworów
o określonym stężeniu, rozcieńczanie roztworów, ustalanie pH środowiska (K_U30)
U4: potrafi wykonać obliczenia chemiczne stosowane
w kosmetyce (K_U31)
U5: wskazuje zależność między składem chemicznym surowca kosmetycznego a jego działaniem i zastosowaniem kosmetycznym (K_U42)
U6: potrafi identyfikować substancje czynne zawarte
w kosmetykach (K_U43)
U7: potrafi ocenić jakość i skuteczność działania preparatów kosmetycznych (K_U44)
U8: potrafi korzystać z polskiego i obcojęzycznego piśmiennictwa zawodowego (K_U49)
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- ćwiczenia laboratoryjne – praktyczne
-- pokaz
-- analiza
- modyfikowanie receptur kosmetycznych
- ocena wykonanych preparatów
- dyskusja
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości na temat surowców kosmetycznych syntetycznych oraz naturalnych. Student powinien posiadać wiedzę oraz umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: Chemia kosmetyczna oraz Technologia form kosmetyku i zasady GLP.GLP.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP jest przestrzeganie zasad ujętych
w Regulaminie Dydaktycznym.
Laboratorium:
- testy oraz kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę.
Egzamin przeprowadzany w formie testowej (pytania wielokrotnego wyboru) dotyczący wiedzy zdobytej podczas wykładów i laboratoriów. Do otrzymania pozytywnej oceny na egzaminie konieczne jest uzyskanie ≥ 60% punktów.
Ocena końcowa przedmiotu „Podstawy receptury kosmetycznej i zasady GLP” uwzględnia wyniki uzyskane z laboratorium (na ocenę końcową składają się: w 70% wynik z egzaminu i w 30% wynik z laboratorium).
Uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
90-100% bdb
81-90% db+
71-81% db
65-71% dst+
60-65% dst
0-59% ndst
Egzamin: (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W9, U1, U5, U6, U7)
Testy wejściowe oraz sprawdziany: (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7)
Raporty/ karty pracy: (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2)
Przedłużona obserwacja/Aktywność (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2)
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Sarbak Z, Jachymska-Sarbak B, Sarbak A: Chemia w kosmetyce i kosmetologii. MedPharm Polska, Wrocław 2013.
2. Sionkowska A: Chemia kosmetyczna: wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.
3. Arct J, Pytkowska K: Wiedza o kosmetykach: podstawy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.
4. Jurowski K, Piekoszewski W: Toksykologia i ocena bezpieczeństwa kosmetyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.
5. Arct J, Pytkowska K: Kosmetologia włosów. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
6. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. Kołodziejczak A: Kosmetologia. Tom 1-2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.
2. Lamer-Zarawska E, Chwała C, Gwardys A: Rośliny w kosmetyce i kosmetologii przeciwstarzeniowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
3. Gospodarek-Komkowska E, Mikucka A: Mikrobiologia w dermatologii, wenerologii oraz w medycynie estetycznej i kosmetologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2021.
4. Draelos ZD: Kosmeceutyki. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
5. Molski M: Nowoczesne składniki kosmetyków. Kosmoprof, Poznań 2013.
6. Arct J, Pytkowska K i in.: Leksykon surowców kosmetycznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia, Warszawa 2011.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. 2. Molski M: Nowoczesne składniki kosmetyków. Kosmoprof, Poznań 2013. 3. Draelos ZD: Kosmeceutyki. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
Literatura uzupełniająca: 1. Arct J, Pytkowska K i in.: Leksykon surowców kosmetycznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia, Warszawa 2011. 2. Molski M: Chemia piękna. PWN, Warszawa 2009. 3. Mrukot M: Receptariusz kosmetyczny. Małopolska Wyższa Szkoła Zawodowa w Krakowie, Kraków 2004. 4. Jurkowska S: Produkty kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2004. 5. Jurkowska S: Surowce kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2002. 6. Glinka R, Glinka M: Receptura kosmetyczna. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2008. 7. Lamer-Zarawska E, Chwała C, Gwardys A: Rośliny w kosmetyce i kosmetologii przeciwstarzeniowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Malinka W: Zarys chemii kosmetycznej. Volumed, Wrocław 1999. 2. Molski M: Nowoczesne składniki kosmetyków. Kosmoprof, Poznań 2013. 3. Draelos ZD: Kosmeceutyki. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
Literatura uzupełniająca: 1. Arct J, Pytkowska K i in.: Leksykon surowców kosmetycznych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia, Warszawa 2011. 2. Molski M: Chemia piękna. PWN, Warszawa 2009. 3. Mrukot M: Receptariusz kosmetyczny. Małopolska Wyższa Szkoła Zawodowa w Krakowie, Kraków 2004. 4. Jurkowska S: Produkty kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2004. 5. Jurkowska S: Surowce kosmetyczne. OI-B Ekoprzem, Dąbrowa Górnicza 2002. 6. Glinka R, Glinka M: Receptura kosmetyczna. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2008. 7. Lamer-Zarawska E, Chwała C, Gwardys A: Rośliny w kosmetyce i kosmetologii przeciwstarzeniowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: