Socjologia
1700-K1-SOCJ-1
Podczas wykładu student otrzymuje podstawowe informacje dotyczące przedmiotu socjologii, wybranych i przydatnych
do analiz zjawiska zdrowia, choroby i niepełnosprawności teorii socjologicznych. Wykład wprowadza studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturą. Analizuje społeczną sytuację osób chorych i niepełnosprawnych. Poszukuje uwarunkowań właściwej
i niewłaściwej opieki nad pacjentem w instytucjach medycznych.
Pomaga studentowi odkrywać społeczno-kulturowe i demograficzne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Student poznaje społeczne konsekwencje choroby i niepełnosprawności w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zaczyna cenić społeczne systemy wsparcia, w tym funkcjonalną rodzinę jako element łańcucha terapeutycznego w pracy z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Staje się świadomy korzyści płynących dla klientów wewnętrznych
i zewnętrznych w prawidłowo funkcjonującej instytucji medycznej. Zna reguły poprawnej komunikacji społecznej.
W cyklu 2022/23Z:
Podczas wykładu student otrzymuje podstawowe informacje dotyczące przedmiotu socjologii, wybranych i przydatnych do analiz zjawiska zdrowia, choroby i niepełnosprawności teorii socjologicznych. Wykład wprowadza studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturą. Analizuje społeczną sytuację osób chorych i niepełnosprawnych. Poszukuje uwarunkowań właściwej i niewłaściwej opieki nad pacjentem w instytucjach medycznych. Pomaga studentowi odkrywać społeczno-kulturowe i demograficzne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Student poznaje społeczne konsekwencje choroby i niepełnosprawności w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zaczyna cenić społeczne systemy wsparcia, w tym funkcjonalną rodzinę jako element łańcucha terapeutycznego w pracy z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Staje się świadomy korzyści płynących dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych w prawidłowo funkcjonującej instytucji medycznej. Zna reguły poprawnej komunikacji społecznej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Podczas wykładu student otrzymuje podstawowe informacje dotyczące przedmiotu socjologii, wybranych i przydatnych do analiz zjawiska zdrowia, choroby i niepełnosprawności teorii socjologicznych. Wykład wprowadza studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturą. Analizuje społeczną sytuację osób chorych i niepełnosprawnych. Poszukuje uwarunkowań właściwej i niewłaściwej opieki nad pacjentem w instytucjach medycznych. Pomaga studentowi odkrywać społeczno-kulturowe i demograficzne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Student poznaje społeczne konsekwencje choroby i niepełnosprawności w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zaczyna cenić społeczne systemy wsparcia, w tym funkcjonalną rodzinę jako element łańcucha terapeutycznego w pracy z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Staje się świadomy korzyści płynących dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych w prawidłowo funkcjonującej instytucji medycznej. Zna reguły poprawnej komunikacji społecznej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Podczas wykładu student otrzymuje podstawowe informacje dotyczące przedmiotu socjologii, wybranych i przydatnych do analiz zjawiska zdrowia, choroby i niepełnosprawności teorii socjologicznych. Wykład wprowadza studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturą. Analizuje społeczną sytuację osób chorych i niepełnosprawnych. Poszukuje uwarunkowań właściwej i niewłaściwej opieki nad pacjentem w instytucjach medycznych. Pomaga studentowi odkrywać społeczno-kulturowe i demograficzne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Student poznaje społeczne konsekwencje choroby i niepełnosprawności w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zaczyna cenić społeczne systemy wsparcia, w tym funkcjonalną rodzinę jako element łańcucha terapeutycznego w pracy z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Staje się świadomy korzyści płynących dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych w prawidłowo funkcjonującej instytucji medycznej. Zna reguły poprawnej komunikacji społecznej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
− udział w wykładach: 15 godzin,
− udział w konsultacjach: 2 godziny,
− udział w zaliczeniu przedmiotu: 1 godzina,
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach: 15 godzin,
− udział w konsultacjach: 2 godziny,
− czytanie wybranego piśmiennictwa: 2 godziny,
− wykonanie projektu w zakresie wybranego zagadnienia (opracowanie zespołowe): 7 godzin,
− przygotowanie do kolokwium i kolokwium (3+1):
4 godziny.
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi
30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
2 godziny.
Łączny czas związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,07 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa
w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwium i kolokwium (3+1):
4 godziny.
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 4 godziny
co odpowiada 0,13 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
przygotowanie projektu (w zakresie praktycznym):
7 godzin,
udział w konsultacjach dotyczących projektu:
2 godziny.
Łączny nakład studenta o charakterze praktycznym wynosi
9 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
− praca zespołowa przy wykonaniu projektu 3 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,1 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna podstawowe teorie i pojęcia socjologiczne związane
ze zdrowiem i chorobą (K_W40)
W2: opisuje społeczno-kulturowe tło zjawisk zdrowia, choroby
i niepełnosprawności w kontekście społecznych norm i wartości oraz potrafi przeanalizować problem naznaczenia społecznego i rolę wsparcia (K_W40)
W3: zna zagadnienia wsparcia społecznego i rodziny (K_W40)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: rozpoznaje i charakteryzuje psychospołeczne potrzeby pacjenta - klienta oraz planuje i modyfikuje działania w zakresie relacji
z pacjentem - klientem, aby uwzględnić ich realizację (K_U38)
U2: potrafi planować pracę na własnym odcinku pracy
z uwzględnieniem zachowań pacjenta - klienta, związanych
ze zdrowiem i chorobą (K_U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: planuje przebieg prawidłowej komunikacji ze współpracownikami i pacjentem - klientem, wynikającej
z wykonywanej praktyki zawodowej (K_K11)
Metody dydaktyczne
- Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
- Wykład konwersatoryjny
- Wykład problemowy
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Wykład:
Kolokwium > 60% (W1,W2, W3, U1, K1)
Kryteria oceniania:
Procent punktów Ocena
92-100% bardzo dobry
84-91% dobry plus
76-83% dobry
68-75% dostateczny plus
60-67% dostateczny
0-59% niedostateczny
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru i uzupełnień.
Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60 % poprawnych odpowiedzi.
Nieobecność należy zaliczyć.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Barański W, Piątkowski W: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2000.
2. Tobiasz-Adamczyk B: Wybrane elementy socjologii zdrowia
i choroby. Wydawnictwo UJ, Kraków 2000.
Literatura uzupełniająca:
1. Sztompka P: Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Barański W, Piątkowski W: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2000. 2. Tobiasz-Adamczyk B: Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Sztompka P: Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Barański W, Piątkowski W: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2000. 2. Tobiasz-Adamczyk B: Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Sztompka P: Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Barański W, Piątkowski W: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2000. 2. Tobiasz-Adamczyk B: Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: 1. Sztompka P: Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: