Propedeutyka chirurgii plastycznej
1700-K1-PCHP-1
Celem przedmiotu Propedeutyka chirurgii plastycznej jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresy chirurgii plastycznej, rekonstrukcyjnej i estetycznej. W ramach wykładów i ćwiczeń prezentowane są tematu związane z budową i funkcją skóry, czynnikami środowiskowymi mającymi na nią wpływ (oparzenia, odmrożenia i odleżyny), rodzajami ran, metodami zaopatrywania ran, drabiną rekonstrukcyjną. Studenci poznają wskazania oraz przeciwwskazania do wykonania zabiegów operacyjnych jak i minimalnie inwazyjnych procedur medycznych z zakresu chirurgii estetycznej. Omawiane są możliwe powikłania po wykonywanych zabiegach. Część zajęć obejmuje zagadnienia związane z aseptyką i antyseptyką oraz profilaktyką zakażeń. Dużą wagę skupia się na etiologii oraz leczeniu blizn, a także etiopatogenezie, diagnostyce i leczeniu nowotworów skóry. W ramach przygotowanych przez studentów prezentacji omawiane są zagadnienia związane m.in. z etyką w chirurgii plastycznej, przeszczepami włosów, szczególnymi pacjentami mogącymi korzystać z gabinetów kosmetologicznych (pacjentki w ciąży, mężczyźni), wypełniaczami, zastosowaniem toksyny botulinowe, metodami liposukcji i lipotransferu oraz podniesienia twarzy oraz brwi. Osobno poruszaną tematyką stanowią zagadnienia wad wrodzonych – neurofibromatozy, rozszczepu warg i/lub podniebienia, wad części twarzowej czaszki oraz klatki piersiowej,
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
− udział w wykładach: 10 godzin,
− udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
− udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 3 godziny,
− zaliczenie teoretyczne: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
30 godzin, co odpowiada 1,2 punktów ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach: 10 godzin
− udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
− udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 3 godziny,
− przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin,
− przygotowanie do kolokwiów: 5 godziny
− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie na ocenę: 5 + 2 = 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – 0 godzin
Łączny czas związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 0 godzin, co odpowiada 0 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwiów: 5 godzin,
przygotowanie do egzaminu i egzamin: 5 + 2 = 7 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
udział w ćwiczeniach: 15 godzin,
przygotowanie do ćwiczeń (w zakresie praktycznym): 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina,
udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 3 godziny.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi
4 godziny, co odpowiada 0,16 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do obycia obowiązkowej praktyki:
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posługuje się prawidłową nomenklaturą anatomiczną (K_W06)
W2: zna budowę histologiczną komórek, tkanek i narządów ze szczególnym uwzględnieniem skóry i przydatków skóry (K_W07)
W3: zna i rozumie związki przyczynowo-skutkowe między budową i funkcjami organizmu człowieka, szczególnie skóry (K_W08)
W4: potrafi rozróżnić rodzaje skóry i sposoby pielęgnacji w zależności od rodzaju skóry w kontekście chirurgii plastycznej (K_W18)
W5: zna wpływ środowiska zewnętrznego na skórę, jego skutki oraz
potrafi im przeciwdziałać (K_W19)
W6: potrafi wymienić czynności i funkcje skóry (K_W25)
W7: zna podstawowe działania i klasyfikacje stosowane w chirurgii
plastycznej (K_W53)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi wymienić czynniki środowiskowe działające na skórę, zna
ich powikłania i metody ich leczenia (K_U03)
U2: potrafi powiązać budowę skóry i jej przydatków z ich funkcjami
(K_U05)
U3: dobiera odpowiednie zabiegi kosmetyczne w zależności od rodzaju
skóry (K_U17)
U4: zna metody zapobiegania i unikania wpływu czynników
środowiskowych na skórę i jej przydatki (K_U18)
U5: potrafi dobrać odpowiednie zabiegi na skórę, m.in.: złuszczający
oraz inny odpowiedni do defektu kosmetyczno-medycznego
(K_U21)
U6: potrafi dobrać adekwatny zabieg usuwania zbędnego owłosienia
(K_U22)
U7: umiejętnie rozpoznaje rodzaje skóry, określa jej defekty i potrafi
celnie dobrać odpowiednie zabiegi (K_U28)
U8: wyszukuje literaturę naukową i publikacje z zasobów
bibliograficznych uczelni oraz baz pełnotekstowych dostępnych
on-line (K_U41)
U9: dba o czystość i bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania
zabiegów kosmetycznych (K_U45)
U10: korzysta z polskich i obcojęzycznych źródeł pisemnych (K_U48)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: w trakcie zajęć praktycznych realizuje zadania w sposób
zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega BHP
(K_K01)
K2: w czasie zajęć prezentuje szacunek do ciała człowieka (K_K02)
K3: posiada świadomość zagrożenia zdrowotnego, w tym profilaktyki
poekspozycyjnej HBV, HCV i HIV w gabinecie kosmetycznym
(K_K03)
K4: w razie potrzeby potrafi zasugerować pacjentowi potrzebę
konsultacji u specjalisty chirurgii plastycznej (K_K04)
K5: wie, kiedy odmówić wykonania nieodpowiedniego zabiegu w
przypadku występowania zagrożeń dla pacjenta lub siebie
(K_K05)
K6: wykazuje chęć współpracy z lekarzami i innym personelem
medycznym (K_K06)
K7: wykazuje inicjatywę pracy w zespole (K_K07)
K8: krytycznie podchodzi do posiadanej wiedzy, wykazuje potrzebę
ustawicznego uczenia się (K_K12)
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia audytoryjne: studium przypadku, filmy, prezentacje multimedialne.
Seminaria: nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii i genetyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność (nieobecność na zajęciach stanowi podstawę do nie zaliczenia tego semestru), pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego ćwiczenia (średnia wszystkich ocen uzyskanych przez studenta w trakcie ćwiczeń i aktywność podczas zajęć).
Zaliczenie końcowe: zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego. Test składa się z 50 pytań: testowych (odpowiedź jednokrotnego wyboru, pytania otwarte) dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów (do 50% pytań) oraz ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź zamkniętą student uzyskuje jeden punkt. Za odpowiedzi na pytania otwarte student może uzyskać maksymalnie przypisaną do pytania liczbę punktów. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie minimum 36 (60%) punktów.
Student może być zwolniony z egzaminu, jeżeli jego średnia ocen (średnia ważona wyliczana z ocen za: aktywność [x1], kolokwia [x3]) wynosi minimum 4,75.
Kolokwia, sprawdziany pisemne: zaliczenie na ocenę na podstawie testu (pytania zamknięte wielokrotnego wyboru) z wiedzy zdobytej w trakcie ćwiczeń.
W przypadku zaliczeń pisemnych (testy na sprawdzianach pisemnych, kolokwiach i egzaminie) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Niezdanie przez studenta egzaminu jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego.
Zaliczenie końcowe: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U4)
Kolokwia: ≥ 60% (W1, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4)
Raporty/ karty pracy: ≥ 60% (K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, U3, U5, U6, U7, U8, U9, U10)
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
1. Witmanowski H., Jundziłł A., (red.): Chirurgia plastyczna, PZWL, Warszawa 2019
2. Holle J.: Chirurgia plastyczna, PZWL, Warszawa 2017
Uzupełniająca:
1. Krauss M.: Podstawowe zagadnienia z zakresu chirurgii plastycznej, CMPK, Warszawa 1991.
2. Śliwiński M., Rudowski W.: Chirurgia kliniczna i operacyjna. PZWL, Warszawa 1987.
3. Agur A., Ming JL., (red.): Atlas anatomii Granta. Wydawnictwo Medyczne Wrocław 2002.
4. Strużyna J.: Oparzenia. PWN, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: