Historia filozofii
1700-K1-HFIL-1
Tematy wykładów:
1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii.
2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie
dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny.
3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną.
3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania
się nowożytnej idei nauki.
4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa
na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny.
5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego”
dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki.
6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych.
7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.
W cyklu 2022/23Z:
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.
|
W cyklu 2023/24Z:
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.
|
W cyklu 2024/25Z:
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 3 godziny
- udział w kolokwium końcowym - 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 3 godziny
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 4+1= 5 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
Łączny czas pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 2 godziny, co odpowiada 0,08 ETCS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium końcowe: 4+1= 5 godzin
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin
co odpowiada 0,2 punktu ETCS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny
- przygotowanie do kolokwium: 4 godziny
- udział w konsultacjach: 2 godziny.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ETCS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów
oraz ćwiczeń. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach: 1 godzina
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ETCS.
Efekty uczenia się - wiedza
Wykłady student zna i rozumie:
W1: kierunki rozwoju historycznej myśli filozoficznej oraz etycznych podstaw rozstrzygania dylematów moralnych, związanych z wykonywaniem zawodów medycznych. C.W05
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykłady student potrafi:
U1: wypływać na kształtowanie właściwych postaw oraz działań pomocowych i zaradczych, a także stosuje metody kierowania zespołem i motywuje innych do osiągania celu. C.U06.
U2: rozpoznawać własne ograniczenia dokonywać samooceny deficytów i potrzeb rozwojowych oraz planować aktywność edukacyjną. C.U11.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wykład student powinien być gotów do:
K1: identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu w oparciu o zasady etyczne oraz formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej. C.K01.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;
- wykład problemowy.
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Kolokwium: > 60% (W1, W2, W3, U1, K1)
Kryteria oceniania:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru i uzupełnień.
Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60% poprawnych odpowiedzi.
Nieobecność należy zaliczyć.
Laboratoria:
- nie dotyczy
Seminaria:
- nie dotyczy
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014
2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003
3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001
4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993
2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: