Fizjologia
1700-K1-FIZJ-1
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka.
Wykłady z Fizjologii mają za celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: z układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego i układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Ponadto zdobędzie wiedzę o funkcjonowaniu układu krążenia i oddechowego oraz o mechanizmach regulujących ich pracę. Student zapozna się również z funkcjonowaniem poszczególnych warstw skóry .
Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni szkieletowych, rodzaje skurczów oraz mechanizmy regulujące siłę skurczu tych mięśni. Na kolejnych ćwiczeniach Student będzie badał percepcję sensoryczną. Ponadto, na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Celem ćwiczeń jest również poznanie metod pomiaru ciśnienia tętniczego, a także zmianami czynnościowymi zachodzącymi w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Dowie się również o składzie masy ciała, a także neurohormonalnej kontroli masy ciała.
W cyklu 2021/22L:
Wykłady: Celem wykładów z Fizjologii jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego oraz układu moczowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego, zdobędzie wiedzę o funkcjonowaniu układu krążenia i oddechowego oraz o mechanizmach regulujących ich pracę. Ponadto, Student zapozna się również z fizjologią oraz funkcjami skóry.
Ćwiczenia: Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni gładkich. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Dowie się również o przebiegu procesu trawienia w organizmie ludzkim i regulacji przyjmowania pokarmu, a także o procesie produkcji moczu i regulacji objętości płynów ustrojowych. Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
W cyklu 2022/23L:
Wykłady: Celem wykładów z Fizjologii jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: układu nerwowego, układu krążenia, układu oddechowego oraz układu moczowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego, zdobędzie wiedzę o funkcjonowaniu układu krążenia i oddechowego oraz o mechanizmach regulujących ich pracę. Ponadto, Student zapozna się również z fizjologią oraz funkcjami skóry.
Ćwiczenia: Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student zapozna się ze znaczeniem odpowiedniego składu płynu zewnątrzkomórkowego w powstawaniu i przekazywaniu informacji w układzie nerwowym oraz działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej. Następnie Student pozna mechanizm skurczu mięśni gładkich. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę z fizjologii układu krwiotwórczego oraz o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student zdobędzie także wiedzę o wpływie czynników środowiskowych na funkcjonowanie układu oddechowego oraz znaczenie badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Dowie się również o przebiegu procesu trawienia w organizmie ludzkim i regulacji przyjmowania pokarmu, a także o procesie produkcji moczu i regulacji objętości płynów ustrojowych. Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin,
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin,
- dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin,
- czytanie wskazanej literatury: 20 godzin,
3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin,
- przygotowanie do kolokwiów:10 godzin,
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowe praktyki- nie dotyczy.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 87 godzin (3 punkty ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Zna biofizyczne podstawy funkcjonowania komórek, tkanek, narządów, w tym skóry (K_W03).
W2. Zna budowę, podstawowe funkcje narządów i układów narządowych w ciele człowieka (K_W05).
W3. Zna prawidłowe mianownictwo anatomiczne (K_W06).
W4. Zna budowę histologiczną komórek, tkanek i narządów ze szczególnym uwzględnieniem skóry i przydatków skóry (K_W07).
W5. Posiada ogólną znajomość i rozumie relacje pomiędzy budowa i funkcjami organizmu człowieka (K_W08).
W6. Zna patofizjologię komórek, układów i narządów (K_W09)
W7.Zna biologiczną rolę białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów, witamin i innych regulatorów biologicznych metabolizmu (K_W10).
W8. Zna czynności i funkcje skóry (K_W25).
W9. Zna zasady działania wody jako rozpuszczalnika i sposoby jej uzdatniania oraz ustalania i zmiany pH (K_W32).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Potrafi powiązać budowę narządów ciała z ich funkcjami (K_U05).
U2. Rozumie i potrafi opisać mechanizmy funkcjonowania organizmu ludzkiego (K_U08).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy (K_K01).
K2. Potrafi pracować w zespole (K_K07).
K3. Posiada świadomość własnych ograniczeń i rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się (K_K12).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- prezentacje multimedialne, w trakcie których Wykładowca szczegółowo omawia zagadnienia związane z tematem wykładów.
Ćwiczenia:
- metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji (praca w grupach z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEX i PhILS oraz wykonywanie ćwiczeń związanych z fizjologią układu oddechowego i krążenia w Pracowni Spirometrycznej i Pracowni Wysiłku Fizycznego oraz Fizjologii Układu Krążenia),
- ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa,
- dyskusja na temat zagadnień związanych z tematyką ćwiczeń,.
- analiza wyników otrzymanych w trakcie ćwiczeń,
- przygotowywanie raportów z ćwiczeń.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii skóry, układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi (zakres szkoły średniej) oraz chemii i fizyki na poziomie podstawowym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
1.wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka,
2.rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami,
3.wykonuje podstawowe badanie EKG, przeprowadza jego interpretację,
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Fizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Fizjologii.
Laboratoria:
1) Warunkiem uzyskania zaliczenia z Fizjologii jest zaliczenie wszystkich laboratoriów (zaliczenie raportów/kart pracy), wejściówek i kolokwiów śródsemestralnych.
2) W semestrze letnim dla kierunku Kosmetologia przeprowadzone zostaną 3 kolokwia:
Kolokwium nr 1, obejmujące blok tematyczny: Neurofizjologia,
Kolokwium nr 2, obejmujące bloki tematyczne: Fizjologii krwi, układu pokarmowego oraz metabolizm
Kolokwium nr 3, obejmujące bloki tematyczne: Fizjologia układu oddechowego, krążenia oraz fizjologia nerek
4) Do każdego z kolokwiów przystępują Studenci, którzy zdobyli co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w ramach danego kolokwium (1 punkt- aktywność w trakcie laboratorium, 4 punkty- wejściówka)
Kolokwium nr 1: max punktów 15, próg punktowy ≥ 9
Kolokwium nr 2: max punktów 15, próg punktowy ≥ 9
Kolokwium nr 3: max punktów 20, próg punktowy ≥ 12
5) Punkty uzyskane z kolokwiów przeliczane są na stopnie według następującej skali.
Procent punktów- Ocena
92≤…..≤100- 5
84≤…..<92- 4,5
76≤…..<84- 4,0
68≤…..<76- 3,5
60≤…..<68- 3,0
<60- 2,0
- Raporty/karty pracy: warunkiem zaliczenia raportu
(bez oceny) jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów.
- Kolokwia, wejściówki: warunkiem zaliczenia wejściówek
i kolokwiów jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów.
Wykłady:
1) Do egzaminu przystępują Studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę z wszystkich kolokwiów oraz otrzymali zaliczenie z Wykładów.
2) Egzamin końcowy teoretyczny odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego ze 30 pytań zamkniętych z wiedzy zdobytej na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych. Każde z nich zawiera cztery możliwe odpowiedzi – z 1 werstraktorem i 3 dystraktorami (bez punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź). Za każdą prawidłową odpowiedź Student uzyskuje 1 punkt. Wyniki ogłaszane są najpóźniej w ciągu pięciu dni od przeprowadzonego egzaminu.
3) W przypadku egzaminu uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92≤…..≤100- 5
84≤…..<92- 4,5
76≤…..<84- 4,0
68≤…..<76- 3,5
60≤…..<68- 3,0
<60- 2,0
Egzamin końcowy teoretyczny: W1-W5, U1, K1.
Kolokwium pisemne : W1- W5, U1, K1.
Wejściówka pisemna : W1-W5, U1, K1.
Raporty/ karty pracy: W1- W5, U1, K1.
Przedłużona obserwacja: K1.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Konturek SJ: Fizjologia człowieka, Urban & Partner 2007
2. Tafil-Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka, PZWL, 2021 lub nowsze
W cyklu 2021/22L:
Literatura podstawowa: 1.Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2.Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013 3.Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca: 1. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2.Longstaff A: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006
|
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: 1.Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2.Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2013 3.Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca: 1. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2.Longstaff A: Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa 2006
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: 1.Konturek SJ: Fizjologia człowieka, Urban & Partner 2007 2. Tafil-Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka, PZWL, 2021 lub nowsze
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: