Etyka zawodowa 1700-K1-ETYKAZAW-1
Na Etyce zawodu student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z działalności marketingowej firm farmaceutycznych (etyka medyczna a etyka biznesu, kontrowersje etyczne wokół polityki koncernów farmaceutycznych, reklamakosmetyków, wiarygodność publikacji w czasopismach profesjonalnych, etyczne wątki przedstawicielstwa firm farmaceutycznych). Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej kosmetologa (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne kosmetologów itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). Zna treści i nabywa świadomość zobowiązań, jakie wynikają z kodeksów etyki zawodowej.
Laboratoria:
– nie dotyczy.
W cyklu 2022/23Z:
Na Etyce zawodu student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z działalności marketingowej firm farmaceutycznych (etyka medyczna a etyka biznesu, kontrowersje etyczne wokół polityki koncernów farmaceutycznych, reklamakosmetyków, wiarygodność publikacji w czasopismach profesjonalnych, etyczne wątki przedstawicielstwa firm farmaceutycznych). Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej kosmetologa (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne kosmetologów itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). Zna treści i nabywa świadomość zobowiązań, jakie wynikają z kodeksów etyki zawodowej. |
W cyklu 2023/24Z:
Na Etyce zawodu student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z działalności marketingowej firm farmaceutycznych (etyka medyczna a etyka biznesu, kontrowersje etyczne wokół polityki koncernów farmaceutycznych, reklamakosmetyków, wiarygodność publikacji w czasopismach profesjonalnych, etyczne wątki przedstawicielstwa firm farmaceutycznych). Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej kosmetologa (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne kosmetologów itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). Zna treści i nabywa świadomość zobowiązań, jakie wynikają z kodeksów etyki zawodowej. |
W cyklu 2024/25Z:
Na Etyce zawodu student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z zakresu etyki (etyka ogólna, opisowa, deontologia, aksjologia, pojęcie normy moralnej itp.) i wybranymi systemami etycznymi (utylitaryzm, pryncypializm, kantyzm, kazuistyka, etyka personalistyczna). Zauważa dylematy etyczne wyrastające z działalności marketingowej firm farmaceutycznych (etyka medyczna a etyka biznesu, kontrowersje etyczne wokół polityki koncernów farmaceutycznych, reklamakosmetyków, wiarygodność publikacji w czasopismach profesjonalnych, etyczne wątki przedstawicielstwa firm farmaceutycznych). Nabywa umiejętność krytycznego myślenia oraz gotowość do analizy dylematów moralnych wynikających z roli zawodowej kosmetologa (konflikt interesów, codzienne dylematy etyczne kosmetologów itp.) oraz poznaje etyczne podstawy komunikacji z pacjentem. Uczy się rozpoznawać problemy etyczne, jakie wynikają z procesu medykalizacji i farmaceutykalizacji życia. Zapoznaje się z aktualnymi problemami bioetyki (etyczne problemy śmierci i umierania, medyczne wspomaganie jakości życia, medycyna wokół zjawiska prokreacji, problemy jatropatogenii itp.). Zna treści i nabywa świadomość zobowiązań, jakie wynikają z kodeksów etyki zawodowej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Warunkiem zaliczenia wykładów jest obecność na zajęciach
Test - jednokrotnego wyboru: W1-W2, U1, K1- K2
91-100 bdb
81-90 db +
76-80 db
71-75 dst +
61-70 dst
< 61 ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Beauchamp T.L., Chldress J. F., Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa, 1996.
2. Płonka-Syroka B., Problemy etyczne w farmacji, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2020.
3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, PAX, Warszawa, 1977.
4. Kodeks Etyki Przemysłu Kosmetycznego
Literatura uzupełniająca:
5. Biesaga T., Systemy bioetyki, Znak, Kraków 2003
6. Szewczyk K., Bioetyka. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Szewczyk K., Etyka i deontologia lekarska, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 1994.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: