Dietetyka
1700-K1-DIET-1
Wykłady z przedmiotu Dietetyka mają na celu zapoznanie studentów z kluczowymi składnikami diety odpowiedzialnymi za dobry stan zdrowia, z szczególnym uwzględnieniem skóry i jej przydatków.
Zapoznanie studentów z najnowszymi badaniami naukowymi i trendami w zakresie wykorzystania produktów spożywczych w kosmetyce i kosmetologii.
Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu zdobycie praktycznych umiejętności dotyczących roli diety i suplementów diety w pielęgnacji ciała - przydatnych do wykonywania zawodu kosmetologa, wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w laboratoriach: 15 godzin
-udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: nie dotyczy
- egzamin praktyczny i teoretyczny: nie dotyczy
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1,0 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
-udział w laboratoriach: 15 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 2 godziny
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 1 godzina
-przygotowanie do laboratoriów: 2 godziny
- przygotowanie do seminariów: nie dotyczy
- przygotowanie do kolokwiów: 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,0 punktowi ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 3 godziny co odpowiada 0,1 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student charakteryzuje zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe w zależności od płci i wieku K_C.W27
W2: Student wymienia podstawowe zaburzenia stanu odżywienia K_C.W27
W3: Student charakteryzuje podstawowe wskaźniki stanu odżywienia K_C.W27
W4: Student wymienia jakościowe i ilościowe zmiany w zapotrzebowaniu organizmu na składniki pokarmowe w wybranych jednostkach chorobowych K_C.W27
W5: Student charakteryzuje główne powikłania leczenia żywieniowego K_C.28
W6:Student wymienia podstawowe zasady dietoterapii wybranych jednostek chorobowych K_C.29
W7:Student charakteryzuje zasady profilaktyki chorób żywieniowozależnych K_C.29
W8: Student zna środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego wykorzystywane w określonych jednostkach chorobowych i typach zaburzeń K_C.51
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student ocenia stan odżywienia organizmu wykorzystując do tego celu wybrane metody antropometryczne K_C.U46
U2: Student objaśnia przydatność oznaczeń wybranych wykładników biochemicznych w ocenie stanu odżywienia organizmu K_C.U46
U3: Student uzasadnia konieczność interwencji żywieniowej u pacjenta K_C.U47
U4: Student wyjaśnia znaczenie witamin i składników mineralnych w codziennej diecie K_C.U47
U5: Student wykrywa błędy dietetyczne w codziennej diecie dzieci i dorosłych K_C.U47
U6: Student proponuje rozwiązania dietetyczne w wybranych chorobach żywieniowo zależnych K_C.U48
U7: Student wylicza zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe u pacjentów z różnym stopniem niedożywienia i otyłości K_C.U48
U8: Student ocenia konieczność zastosowania wybranych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia w dalszej kontynuacji leczenia wybranych jednostek chorobowych K_C.U69
U9: Student identyfikuje możliwe zagrożenia związane z kontynuacją leczenia przy wykorzystaniu wybranych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia K_C.U69
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student dokonuje analizy wytycznych postępowania dietetycznego przedstawionych w najnowszej literaturze naukowej K_D.K02
K2: Student wykazuje zagrożenia i korzyści związane ze stosowaniem dietoterapii w wybranych jednostkach chorobowych K_D.K04
K3: Demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną K_D.K09
K4: Student uwzględnia preferencje pacjenta w proponowanej diecie K_D.K10
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
Laboratoria:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- studium przypadku
- ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa
- metody eksponujące: film, pokaz, dyskusja laboratoryjna
Seminaria: nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii. Ponadto, student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii i biofizyki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: Kolokwium: zaliczenie na podstawie testu (test pisemny: pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) - zaliczenie ≥ 60% (W1-W4, U2)
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Laboratoria:
- Kolokwium (sprawdzian pisemny): zaliczenie na podstawie testów (testy pisemne: pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) - zaliczenie ≥ 60% (W1-W4, U2)
- Raporty/ karty pracy: > 60 % W1-W4, U1, U2, K1, K2)
- Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% (W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2,)
- Egzamin końcowy nie dotyczy
Seminaria: nie dotyczy
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ostrowska L. Dietetyka Kompendium. Wyd. PZWL, Warszawa 2020.
2. Ciborowska H, Ciborowski A. Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. PZWL, Warszawa 2021
2. Molski M. Chemia piękna, Wyd. PWN, Warszawa 2009
3. Placek W. Dieta w chorobach skóry. Wyd. Czelej, Lublin 2015.
4. Jarosz M. (red). Normy żywienia dla populacji Polski. Wyd. IZZ, Warszawa 2020
Literatura uzupełniająca:
5. Molski M. Nowoczesna kosmetologia. PWN, Warszawa 2014
6. Langley-Evans S. Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka. Wyd. PZWL, Warszawa 2016
7. Moyad M., Lee J. Przewodnik po świecie suplementów. Wyd. Galaktyka, Łódź 2016.
8. Grzymisławski M (red.). Dietetyka kliniczna. Wyd.PZWL, Warszawa 2020
9. Lektura czasopism kosmetologicznych: Polish Journal of Cosmetology, Journal of Cosmetology, Cosmetics&Toiletries, Euro-Cosmetics, Food&Cosmetics Additives, Aromaterapia, Biuletyn kosmetologiczny, Kosmetologia estetyczna
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: