Farmacja kliniczna
1700-FARKL-F4-J
W ramach wykładu na ten temat studenci poznają takie zagadnienia, jak standardy medyczne mogą pomóc w opiece farmaceutycznej w oparciu o najnowsze wytyczne. Praktyczne zajęcia z farmacji klinicznej obejmują udział w pracy klinicystów, pielęgniarek oraz diagnostykę laboratoryjną i odbywają się w szpitalu uniwersyteckim. Studenci mają okazję dowiedzieć się o pracy farmaceuty w warunkach zamkniętych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 20 godzin,
– udział w seminariach: 15 godzin,
– zajęcia praktyczne: 6 godzin,
– konsultacje: 5 godzi.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 46 godziny co odpowiada 1,84 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 20 godzin,
– udział w seminariach: 15 godzin,
– zajecia praktyczne: 6 godzin,
– konsultacje: 5 godzin,
– przygotowanie do seminariów i zajęć praktycznych: 10 godzin,
– czytanie wskazanego piśmiennictwa: 5 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i zaliczenie: 14 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3,0 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godziny,
– konsultacje badawczo–naukowe: 2 godziny,
– udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 12 godzin,
– udział w wykładach objętych aktywnością naukową: 15 godziny,
– przygotowanie do seminariów objętych aktywnością naukową: 8 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo
– naukowych dla realizowanego przedmiotu: 10 godzin. Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 15 godzin (łącznie 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS).
5. Czas wymagany do obycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna i rozumie standardy terapeutyczne oraz wytyczne postępowania terapeutycznego - K_E.W13
W2: Rozumie rolę farmaceuty i przedstawicieli innych zawodów medycznych w zespole terapeutycznym - K_E.W14
W3: Rozumie ideę opieki farmaceutycznej oraz pojęcia związane z opieką farmaceutyczną, w szczególności odnoszące się do problemów i potrzeb związanych ze stosowaniem leków - K_E.W8
W4: Zna zasady monitorowania skuteczności i bezpieczeństwa farmakoterapii pacjenta w procesie opieki farmaceutycznej - K_E.W9
W5: Zna zasady indywidualizacji farmakoterapii uwzględniające różnice w działaniu leków spowodowane czynnikami fizjologicznymi w stanach chorobowych w warunkach klinicznych - K_E.W10
W6: Zna podstawowe źródła naukowe informacji o lekach - K_E.W11
W7: Zna zasady postępowania terapeutycznego oparte na dowodach naukowych evidence based - K_E.W12
W8: Zna zagrożenia związane z samodzielnym stosowaniem leków przez pacjentów - K_E.W15
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi współdziałać z przedstawicielami innych zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii - K_D.U17
U2: Potrafi współpracować z lekarzem w zakresie optymalizacji i racjonalizacji terapii w lecznictwie zamkniętym i otwartym - K_E.U7
U3: Potrafi dobierać leki bez recepty w stanach chorobowych niewymagających konsultacji lekarskiej - K_E.U8
U4: Umie przygotowywać plan monitorowania farmakoterapii, określając metody i zasady oceny skuteczności i bezpieczeństwa terapii - K_E.U9
U5: Potrafi wykonywać i objaśniać indywidualizację dawkowania leku u pacjenta w warunkach klinicznych- K_E.U10
U6: Potrafi. dobierać postać leku dla pacjenta, uwzględniając zalecenia kliniczne, potrzeby pacjenta i dostępność produktów - K_E.U11
U7: Potrafi wskazywać właściwy sposób postępowania z lekiem w czasie jego stosowania przez pacjenta i udzielać informacji o leku - K_E.U12
U8: Wskazuje właściwy sposób postępowania z lekiem przez pracowników systemu ochrony zdrowia - K_E.U13
U9: Potrafi przeprowadzać edukację pacjenta związaną ze stosowanymi przez niego lekami oraz innymi problemami dotyczącymi jego zdrowia i choroby oraz przygotowywać dla pacjenta zindywidualizowane materiały edukacyjne - K_E.U14
U10: Potrafi przewidywać wpływ różnych czynników na właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne leków oraz rozwiązywać problemy dotyczące indywidualizacji i optymalizacji farmakoterapii - K_E.U16
U11: Umie monitorować i raportować niepożądane działania leków, wdrażać działania prewencyjne, udzielać informacji związanych z powikłaniami farmakoterapii pracownikom systemu ochrony zdrowia, pacjentom lub ich rodzinom - K_E.U17
U12: Potrafi określać zagrożenia związane ze stosowaną farmakoterapią w różnych grupach pacjentów oraz planować działania prewencyjne - K_E.U18
U13: Aktywnie uczestniczy w pracach zespołu terapeutycznego, współpracując z pracownikami systemu ochrony zdrowia - K_E.U23
U14: Aktywnie uczestniczy w prowadzeniu badań klinicznych, w szczególności w zakresie nadzorowania jakości badanego produktu leczniczego, i monitorowaniu badania klinicznego oraz zarządzać gospodarką produktów leczniczych i wyrobów medycznych przeznaczonych do badań klinicznych - K_E.U24
U15: Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji o leku i krytycznie interpretować te informacje - K_E.U25
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Dostrzega i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – K1
K2: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji – K5
K3: Jest gotów do przestrzegania tajemnicy dotyczącej stanu zdrowia, praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej – K4
Metody dydaktyczne
Wykłady: wykład informacyjny, wykład dydaktyczny.
Ćwiczenia: zajęcia praktyczne z pacjentami: studium przypadków, metoda dyskusji dydaktycznej, analiza tekstu.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Aby zrealizować opisany przedmiot, konieczna jest podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, a także farmakokinetyki i farmakodynamiki.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
˗ wykłady (W1-W8) - zaliczenie:
-seminaria
˗ zajęcia praktyczne (W1-W8, U1-U15, K1-K3) - zaliczenie (obecność, aktywność, kolokwium): ˗ zaliczenie na ocenę, test składający się z 20 pytań jednokrotnego wyboru (W1-W8, U1-U15, K1-K3):
Jednym z warunków zaliczenia przedmiotu jest 100% obecność na zajęciach. Student może mieć 20% usprawiedliwionych nieobecności (zwolnienie lekarskie). W przypadku większej ilości nieobecności o kryteriach dopuszczenia do zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.
System oceniania:
20–19 punktów 5,0
18-17 punktów 4,5
16-15 punktów 4,0
14-13 punktów 3,5
12-11 punktów 3,0
<11 punktów - 2,0
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna - Wydanie I polskie, Czelej 2012
2. Jaehde U., Radziwill R., Kloft C.: Farmacja kliniczna, MedPharm, 2014
3. www.mp.pl
Literatura uzupełniająca:
1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji Wydanie 1, PZWL 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: