Farmakoepidemiologia
1700-F5-FARME-J
Wykłady mają za zadanie:
- przedstawienie podstawowych treści z zakresu epidemiologii oraz ich miejsca w medycynie, podział badań epidemiologicznych i zasady ich przeprowadzania, wprowadzenie do statystyki w ramach badań epidemiologicznych, epidemiologia chorób zakaźnych, epidemiologia i profilaktyka wybranych chorób cywilizacyjnych.
-Farmakoepidemiologia. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji. Bezpieczeństwo leków oraz monitorowanie ich działań niepożądanych. Zadania farmaceutów w zakresie monitorowania stosowania leków w populacji. Badania kliniczne leków – organizacja, nadzór i monitorowanie. Metodyka oceny wyników i szacowania ryzyka. EBM – medycyna oparta na faktach w zakresie badań nad lekami. Zapewnienie właściwej jakości produktów leczniczych w hurtowniach i aptekach – wybrane zagadnienia. Rola i zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w kontroli jakości.
Seminaria mają za zadanie:
Metody badań epidemiologicznych w medycynie środowiskowej: badania retro- i prospektywne. Ryzyko względne i przypisane. Badania skriningowe. Testy diagnostyczne. Mierniki stanu zdrowia ludności.
Bezpieczeństwo farmakoterapii. Metody badania i oceny bezpieczeństwa leków. Podział niepożądanych działań leków. Rozpoznawanie niepożądanego działania leku. Chorobowość i śmiertelność polekowa. Błąd medyczny, a błąd lekowy. Rodzaje błędów lekowych wykrywanych i popełnianych w aptekach. Praca farmaceuty a błędy dyspensowania i administrowania. Sposoby minimalizacji ryzyka błędów lekowych.
Epidemiologia kliniczna: kliniczne badania leków, dobra praktyka kliniczna. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji.
W cyklu 2022/23Z:
Tematy wykładów: 1. Podział badań epidemiologicznych i zasady ich przeprowadzania. 2. Wprowadzenie do statystyki w ramach badań epidemiologicznych. 3. Epidemiologia chorób zakaźnych. 4. Epidemiologia i profilaktyka wybranych chorób cywilizacyjnych. 5. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji. 6. Bezpieczeństwo leków oraz monitorowanie ich działań niepożądanych. 7. Zadania farmaceutów w zakresie monitorowania stosowania leków w populacji. 8. Badania kliniczne leków – organizacja, nadzór i monitorowanie. 9. Metodyka oceny wyników i szacowania ryzyka. 10. EBM – medycyna oparta na faktach w zakresie badań nad lekami. 11. Rola i zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w kontroli jakości.
Tematy seminariów 1. Badania retro- i prospektywne. 2. Ryzyko względne i przypisane. 3. Badania skriningowe. 4. Mierniki stanu zdrowia ludności. 5. Standaryzacja współczynników. 6. Statystyka w epidemiologii. 7. Planowanie badania epidemiologicznego. 8. Zasady nadzoru farmaceutycznego. 9. Dobra Praktyka Wytwarzania (GMP) – zabezpieczenie jakości w wytwórni farmaceutycznej. 10. Dobra Praktyka Dystrybucyjna – zabezpieczenie jakości w hurtowni farmaceutycznej. 11. Epidemiologia kliniczna: kliniczne badania leków, dobra praktyka kliniczna. 12. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji.
|
W cyklu 2023/24Z:
Tematy wykładów: 1. Podział badań epidemiologicznych i zasady ich przeprowadzania. 2. Wprowadzenie do statystyki w ramach badań epidemiologicznych. 3. Epidemiologia chorób zakaźnych. 4. Epidemiologia i profilaktyka wybranych chorób cywilizacyjnych. 5. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji. 6. Bezpieczeństwo leków oraz monitorowanie ich działań niepożądanych. 7. Zadania farmaceutów w zakresie monitorowania stosowania leków w populacji. 8. Badania kliniczne leków – organizacja, nadzór i monitorowanie. 9. Metodyka oceny wyników i szacowania ryzyka. 10. EBM – medycyna oparta na faktach w zakresie badań nad lekami. 11. Rola i zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w kontroli jakości.
Tematy seminariów 1. Badania retro- i prospektywne. 2. Ryzyko względne i przypisane. 3. Badania skriningowe. 4. Mierniki stanu zdrowia ludności. 5. Standaryzacja współczynników. 6. Statystyka w epidemiologii. 7. Planowanie badania epidemiologicznego. 8. Zasady nadzoru farmaceutycznego. 9. Dobra Praktyka Wytwarzania (GMP) – zabezpieczenie jakości w wytwórni farmaceutycznej. 10. Dobra Praktyka Dystrybucyjna – zabezpieczenie jakości w hurtowni farmaceutycznej. 11. Epidemiologia kliniczna: kliniczne badania leków, dobra praktyka kliniczna. 12. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji.
|
W cyklu 2024/25Z:
Tematy wykładów: 1. Podział badań epidemiologicznych i zasady ich przeprowadzania. 2. Wprowadzenie do statystyki w ramach badań epidemiologicznych. 3. Epidemiologia chorób zakaźnych. 4. Epidemiologia i profilaktyka wybranych chorób cywilizacyjnych. 5. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji. 6. Bezpieczeństwo leków oraz monitorowanie ich działań niepożądanych. 7. Zadania farmaceutów w zakresie monitorowania stosowania leków w populacji. 8. Badania kliniczne leków – organizacja, nadzór i monitorowanie. 9. Metodyka oceny wyników i szacowania ryzyka. 10. EBM – medycyna oparta na faktach w zakresie badań nad lekami. 11. Rola i zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w kontroli jakości.
Tematy seminariów 1. Badania retro- i prospektywne. 2. Ryzyko względne i przypisane. 3. Badania skriningowe. 4. Mierniki stanu zdrowia ludności. 5. Standaryzacja współczynników. 6. Statystyka w epidemiologii. 7. Planowanie badania epidemiologicznego. 8. Zasady nadzoru farmaceutycznego. 9. Dobra Praktyka Wytwarzania (GMP) – zabezpieczenie jakości w wytwórni farmaceutycznej. 10. Dobra Praktyka Dystrybucyjna – zabezpieczenie jakości w hurtowni farmaceutycznej. 11. Epidemiologia kliniczna: kliniczne badania leków, dobra praktyka kliniczna. 12. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji.
|
W cyklu 2025/26Z:
Tematy wykładów: 1. Podział badań epidemiologicznych i zasady ich przeprowadzania. 2. Wprowadzenie do statystyki w ramach badań epidemiologicznych. 3. Epidemiologia chorób zakaźnych. 4. Epidemiologia i profilaktyka wybranych chorób cywilizacyjnych. 5. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji. 6. Bezpieczeństwo leków oraz monitorowanie ich działań niepożądanych. 7. Zadania farmaceutów w zakresie monitorowania stosowania leków w populacji. 8. Badania kliniczne leków – organizacja, nadzór i monitorowanie. 9. Metodyka oceny wyników i szacowania ryzyka. 10. EBM – medycyna oparta na faktach w zakresie badań nad lekami. 11. Rola i zadania Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w kontroli jakości.
Tematy seminariów 1. Badania retro- i prospektywne. 2. Ryzyko względne i przypisane. 3. Badania skriningowe. 4. Mierniki stanu zdrowia ludności. 5. Standaryzacja współczynników. 6. Statystyka w epidemiologii. 7. Planowanie badania epidemiologicznego. 8. Zasady nadzoru farmaceutycznego. 9. Dobra Praktyka Wytwarzania (GMP) – zabezpieczenie jakości w wytwórni farmaceutycznej. 10. Dobra Praktyka Dystrybucyjna – zabezpieczenie jakości w hurtowni farmaceutycznej. 11. Epidemiologia kliniczna: kliniczne badania leków, dobra praktyka kliniczna. 12. Metodologia oceny wpływu leków na stan zdrowia populacji.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 10 godzin,
– udział w laboratoriach: 20 godzin,
– konsultacje: 2 godzin,
– przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 34 godziny, co odpowiada 1,36 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 10 godzin,
– udział w ćwiczeniach: 20 godzin,
– wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek: 2 godziny,
– zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć: 2 godziny,
– wymagane powtórzenie materiału: 5 godzin,
– konsultacje: 2 godziny,
– czytanie wskazanej literatury: 5 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 12 + 2 = 14 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 4 godziny,
– udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin,
– konsultacje badawczo-naukowe: 5 godzin,
– udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 20 godzin,
– przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin,
– przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 54 godziny, co odpowiada 2,16 punktów ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
− przygotowanie do zajęć + wymagane powtórzenie materiału + przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie – 7+ 12 + 2 = 21godzinn (0,84 punktu ECTS).
5. Czas wymagany do obycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna i rozumie zasady przeprowadzania i organizacji badań z udziałem ludzi, w tym badań opisowych i ekspery-mentalnych. K_E.W41
W2: Zna i rozumie znaczenie wskaźników zdrowotności populacji. K_E.W42
W3: Zna i rozumie zasady monitorowania bezpieczeństwa produktów leczniczych po wprowadzeniu ich do obrotu. K_E.W43
W4: Zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy. K_E.W44
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Określa różnice metodologiczne między różnymi typami badań epidemiologicznych. K_E.U.19
U2:Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu epidemiologii, w tym farmakoepidemiologii i epidemiologii klinicznej. K_E.U.20
U3: Opisuje zasady prowadzenia metaanalizy z badań
eksperymentalnych i opisowych. K_E.U.21
U4: Opisuje podstawowe błędy pojawiające się w badaniach
epidemiologicznych i bierze udział w działaniach promo¬cji
zdrowia. K_E.U.22
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji. K_B.K1
K2: Posiada umiejętność pracy w zespole. K_B.K3
Metody dydaktyczne
Wykłady:
− wykład informacyjny (konwencjonalny),
− wykład problemowy z prezentacją multimedialną.
Seminarium:
− prezentacje,
− dyskusja i analiza problemów.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu następujących przedmiotów: farmakologia, toksykologia, statystyka.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach dydaktycznych oraz uzyskanie odpowiedniej liczby punktów.
Seminaria: dyskusja, opracowanie materiałów przygotowanych przez prowadzącego seminarium.
Wykłady: egzamin pisemny- 5 pytań opisowych 0-3 pkt,
Procent punktów Ocena
88-100% bdb
81-87% db+
74-80% db
67-73% dst+
60-66% dst
0-59% ndst
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe/obowiązkowe:
1. Jędrychowski W. Epidemiologia - wprowadzenie i metody badań.
2. Wiesław Jędrychowski „Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym”, 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Z. Brzeziński, K. Szamotulska Epidemiologia kliniczna. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1997.
Piśmiennictwo uzupełniające:
1. Jabłoński L., Karwat I.: Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, Lublin 2002.
2. B. Waning, M. Montagne. Pharmacoepidemiology: principles and practice. McGraw-Hill, USA 2001.
3. Z.Jethon: Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa. PZWL Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: