Kwalifikowana pierwsza pomoc
1700-F2-KPMED-J
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu organizacji Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Podstaw prawnych funkcjonowania Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce.
Ukazanie zasady współpracy służb ratowniczych oraz sposób organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach masowych i katastrofach.
Laboratoria poświęcone są nabyciu umiejętność praktycznych z zakresu:
-zapewnienia bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia (własnego i poszkodowanemu oraz świadkom)
- prawidłowego wykonywania algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku.
- prawidłowo używanemu AED
- zabezpieczania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej.
- bezpiecznemu odwracania poszkodowanego z brzucha na plecy
- prawidłowemu postępowaniu w trakcie zakrztuszeniu u osób w rożnym wieku.
- prawidłowemu postępowaniu w przypadku urazu.
- zabezpieczeniu ran lub oparzeń
- prawidłowemu postępowaniu w: wychłodzeniu, przegrzaniu, cukrzycy, bólu w klatce piersiowej, napadzie padaczkowym
W cyklu 2022/23L:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu organizacji Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Podstaw prawnych funkcjonowaniaSystemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Ukazanie zasady współpracy służb ratowniczych orazsposób organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach masowych i katastrofach.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętność praktycznych z zakresu: -zapewnienia bezpieczeństwana miejscu zdarzenia (własnego i poszkodowanemu oraz świadkom) - prawidłowego wykonywania algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku. - prawidłowo używanemu AED - zabezpieczania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. - bezpiecznemu odwracania poszkodowanego z brzucha na plecy - prawidłowemu postępowaniu w trakcie zakrztuszeniu u osób w rożnym wieku. - prawidłowemu postępowaniu w przypadku urazu. - zabezpieczeniu ran lub oparzeń - prawidłowemu postępowaniu w: wychłodzeniu, przegrzaniu, cukrzycy, bólu w klatce piersiowej, napadzie padaczkowym
|
W cyklu 2023/24L:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu organizacji Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Podstaw prawnych funkcjonowaniaSystemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Ukazanie zasady współpracy służb ratowniczych orazsposób organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach masowych i katastrofach.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętność praktycznych z zakresu: -zapewnienia bezpieczeństwana miejscu zdarzenia (własnego i poszkodowanemu oraz świadkom) - prawidłowego wykonywania algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku. - prawidłowo używanemu AED - zabezpieczania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. - bezpiecznemu odwracania poszkodowanego z brzucha na plecy - prawidłowemu postępowaniu w trakcie zakrztuszeniu u osób w rożnym wieku. - prawidłowemu postępowaniu w przypadku urazu. - zabezpieczeniu ran lub oparzeń - prawidłowemu postępowaniu w: wychłodzeniu, przegrzaniu, cukrzycy, bólu w klatce piersiowej, napadzie padaczkowym
|
W cyklu 2024/25L:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu organizacji Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Podstaw prawnych funkcjonowaniaSystemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Ukazanie zasady współpracy służb ratowniczych orazsposób organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach masowych i katastrofach.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętność praktycznych z zakresu: -zapewnienia bezpieczeństwana miejscu zdarzenia (własnego i poszkodowanemu oraz świadkom) - prawidłowego wykonywania algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku. - prawidłowo używanemu AED - zabezpieczania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. - bezpiecznemu odwracania poszkodowanego z brzucha na plecy - prawidłowemu postępowaniu w trakcie zakrztuszeniu u osób w rożnym wieku. - prawidłowemu postępowaniu w przypadku urazu. - zabezpieczeniu ran lub oparzeń - prawidłowemu postępowaniu w: wychłodzeniu, przegrzaniu, cukrzycy, bólu w klatce piersiowej, napadzie padaczkowym
|
W cyklu 2025/26L:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu organizacji Systemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Podstaw prawnych funkcjonowaniaSystemu Ratownictwa Medycznego w Polsce. Ukazanie zasady współpracy służb ratowniczych orazsposób organizacji działań ratunkowych w zdarzeniach masowych i katastrofach.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętność praktycznych z zakresu: -zapewnienia bezpieczeństwana miejscu zdarzenia (własnego i poszkodowanemu oraz świadkom) - prawidłowego wykonywania algorytmu podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku. - prawidłowo używanemu AED - zabezpieczania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. - bezpiecznemu odwracania poszkodowanego z brzucha na plecy - prawidłowemu postępowaniu w trakcie zakrztuszeniu u osób w rożnym wieku. - prawidłowemu postępowaniu w przypadku urazu. - zabezpieczeniu ran lub oparzeń - prawidłowemu postępowaniu w: wychłodzeniu, przegrzaniu, cukrzycy, bólu w klatce piersiowej, napadzie padaczkowym
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– - udział w wykładach - 20 godzin
– - udział w laboratoriach - 20 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin, co odpowiada 1.66 ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach:20 godzin
– udział w laboratoriach: 20 godzin
– czytanie literatury i analiza materiałów multimedialnych – 5 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+ 1 = 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny
- udział w wykładach laboratoriach: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu w zakresie aspektów badawczo-naukowych: 1 godzina
Nakład pracy studenta, związany z prowadzonymi badaniami naukowymi w dziedzinie immunologii wynosi : 11 godzin, co odpowiada 0,44 punktowi ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestniczenia w procesie oceniania
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1= 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
W1: Wie jak zorganizować i podjąć czynności ratunkowe w miejscu zdarzenia dbając o bezpieczeństwo własne oraz poszkodowanych w tym zna uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia w stanach nagłych - K_A.W27
W2: Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia - K_A.W27
W3: Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia życia - K_A.W27
W4: Omawia i jest świadomy zagrożeń w czasie udzielania pierwszej pomocy i kwalifikowanej pierwszej pomocy - K_A.W27
W5: Zna zasady udzielania pomocy w przypadku wystąpienia stanów zagrożenia życia i zdrowia - K_A.W27
W6: Opisuje zasady użycia defibrylatora automatycznego (AED) - K_A.W27
W7: Wie jak zorganizować i podjąć czynności ratunkowe w sytuacji zdarzeń komunikacyjnych oraz opieki nad poszkodowanym po urazie - K_A.W27
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1: Posiada umiejętność dbania o bezpieczeństwo własne i poszkodowanego - K_A.U18
U2: Potrafi odpowiednio zabezpieczyć miejsce zdarzenia - K_A.U18
Prawidłowo rozpoznaje objawy świadczące o zagrożeniu życia i zdrowia - K_A.U18
U3: Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z rekomendowanym algorytmem. Prawidłowo obsługuje automatyczny defibrylator zewnętrzny - AED - K_A.U18
U4: Posiada umiejętność postepowania w stanach zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego - K_A.U18
U5: Potrafi postępować z poszkodowanym w przypadku wystąpienia stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego - K_A.U18
Potrafi udzielić pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego - K_A.U18
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych, student jest gotów do:
K1: Postępuje zgodnie z zasadami etycznymi – K_K5
K2: Ma świadomość uwarunkowań determinujących możliwość wystąpienia stanu zagrażania życia i zdrowia – K_K10
Metody dydaktyczne
Wykłady:
● wykład informacyjny
● wykład problemowy
● wykład konwersatoryjny
● dyskusja dydaktyczna
Laboratoria:
● ćwiczenia praktyczne pojedynczo i w parach,
● scenki sytuacyjne,
● prezentacja przez prowadzącego,
● prezentacje power point,
● filmy instruktażowe.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
1. Znajomość anatomii człowieka z zakresu układu krążeniowego i oddechowego.
2. Znajomość fizjologii z zakresu funkcjonowania układu krążeniowego i oddechowego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach obowiązkowa.
Zaliczenie wykładów - test 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Czas trwania 10’ . Kryteria zaliczenia testu 60% poprawnych odpowiedzi (6 prawidłowych odpowiedzi)
Zaliczenie laboratoriów - na podstawie obserwacji studenta demonstrującego wykonanie określonych przez asystenta zadań w trakcie ćwiczeń. Zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań. Drugi termin w formie egzaminu ustnego przeprowadzanego przez koordynatora przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę po zakończeniu cyklu laboratoriów.
Test 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę wykładów i laboratoriów. Czas trwania 20’ .
Kryteria zaliczenia testu 60% poprawnych odpowiedzi (12 prawidłowych odpowiedzi):
20 pkt - ocena 5,0,
18-19 pkt - ocena 4,5,
16-17 pkt - ocena 4,0,
14-15 pkt - ocena 3,5,
12-13 pkt - ocena 3,0
0-11 – ocena 2,0
Drugi termin w formie egzaminu ustnego przeprowadzanego przez koordynatora przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowe:
1. Wytyczne Resuscytacji 2021
2. Kopta A., Mierzejewski J., Kołodziej G. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018
3.Mikołajczak A. - Ilustrowany Podręcznik - Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo - Publicat, Poznań2016
4. Szarpak Ł. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo Makmed, Lublin 2016
5. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Literatura uzupełniające:
1. Zawadzki A. - Medycyna Ratunkowa i Katastrof- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015
2. Zawadzki A. - Wstępne postępowanie medyczne w katastrofach- Wydanwictwo PZWL, Warszawa 2007
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowe: 1. Wytyczne Resuscytacji 2021 - Wydawnictwo Fall 2016 2. Kopta A., Mierzejewsski J., Kołodziej G. - KwalifikowanaPierwsza Pomoc- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 3.Mikołajczak A. - Ilustrowany Podręcznik - Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo - Publicat, Poznań2016 4. Szarpak Ł. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo Makmed, Lublin 2016
Literatura uzupełniające: 1. Zawadzki A. - Medycyna Ratunkowa i Katastrof- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015 2. Zawadzki A. - Wstępne postępowanie medyczne w katastrofach- Wydanwictwo PZWL, Warszawa 2007
|
W cyklu 2023/24L:
Literatura podstawowe: 1. Wytyczne Resuscytacji 2021 2. Kopta A., Mierzejewsski J., Kołodziej G. - KwalifikowanaPierwsza Pomoc- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 3.Mikołajczak A. - Ilustrowany Podręcznik - Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo - Publicat, Poznań2016 4. Szarpak Ł. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo Makmed, Lublin 2016
Literatura uzupełniające: 1. Zawadzki A. - Medycyna Ratunkowa i Katastrof- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015 2. Zawadzki A. - Wstępne postępowanie medyczne w katastrofach- Wydanwictwo PZWL, Warszawa 2007
|
W cyklu 2024/25L:
Literatura podstawowe: 1. Wytyczne Resuscytacji 2021 2. Kopta A., Mierzejewsski J., Kołodziej G. - KwalifikowanaPierwsza Pomoc- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 3.Mikołajczak A. - Ilustrowany Podręcznik - Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo - Publicat, Poznań2016 4. Szarpak Ł. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo Makmed, Lublin 2016
Literatura uzupełniające: 1. Zawadzki A. - Medycyna Ratunkowa i Katastrof- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015 2. Zawadzki A. - Wstępne postępowanie medyczne w katastrofach- Wydanwictwo PZWL, Warszawa 2007
|
W cyklu 2025/26L:
Literatura podstawowe: 1. Wytyczne Resuscytacji 2021 2. Kopta A., Mierzejewski J., Kołodziej G. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018 3.Mikołajczak A. - Ilustrowany Podręcznik - Pierwsza Pomoc - Wydawnictwo - Publicat, Poznań2016 4. Szarpak Ł. - Kwalifikowana Pierwsza Pomoc- Wydawnictwo Makmed, Lublin 2016 5. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Literatura uzupełniające: 1. Zawadzki A. - Medycyna Ratunkowa i Katastrof- Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2015 2. Zawadzki A. - Wstępne postępowanie medyczne w katastrofach- Wydanwictwo PZWL, Warszawa 2007
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: