Historia filozofii 1700-F1-FIL-J
1. Filozofia jako poszukiwanie mądrości i dobrego życia. Rozumienie wpływu myśli filozoficznej na współczesne zachowanie człowieka i społeczeństwa.
2. Filozoficzne poszukiwanie wewnętrznej harmonii świata – świat jako kosmos. (Świat jako metafizyczny ład; celowość natury; grecka nauka o naturze człowieka). Zrozumienie starogreckiej filozofii przyrody, arche oraz koncepcji etycznych.
3. Epistemologia. Podstawowe nurty poznawania świata- sceptycyzm grecki, kartezjański, angielski, empiryzm.
4. Dusza i ciało. O dwoistości natury ludzkiej z perspektywy eschatologicznego przeznaczenia człowieka – wprowadzenie do chrześcijańskiej antropologii (ciało jako źródło egzystencjalnych konfliktów; ideologizacja problemu cielesności - ciało jako obiekt społecznych restrykcji oraz jego rola w spełnianiu eschatologicznego prze-znaczenia człowieka – wizja św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu; Augustyńska koncepcja miłość jako wartości ustanawiającej ludzkie bytowanie: medycyna średniowieczna wobec teologicznej interpretacji cielesności)
5. Nowożytna metaforyzacja natury jako źródło denaturalizacji świata (idea matematycznego przyrodoznawstwa i jej wpływ na postępującą separację człowieka i przyrody; Kartezjańskie rozbicie ludzkiej natury na res cogitans i res extensa i jego konsekwencje dla kształtowania się nowożytnej wizji człowieka; ustanowienie mechanicystycznej antropologii – konsekwencje etyczne;
6. Wpływ historii na społeczeństwo, koncepcje utopistów renesansowych. Locke'owska koncepcja liberalizmu oraz wolności jednostki.
7. Oświeceniowa etyka i jej wpływ na kształtowanie się kodeksów deontologicznych: od naturalizmu do Kantowskiej etyki obowiązku. (etyka jako deontologia – spór o sposób jej stanowienie; stanowiska konsekwencjalistyczne oraz absolutystyczne – odniesienia do deontologii medycznej).
8. Dylematy współczesnej filozofii medycyny i sposoby ich rozwiązywania. Stanowisko „antropologicznej medycyny” jako próba rozwiązania konfliktu między Hippokratejskim a Kartezjańskim sposobem uprawiania medycyny.
9. Egzystencja i nauka - Zycie jako poszukiwanie własnej tożsamości.
W cyklu 2022/23Z:
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów. |
W cyklu 2024/25Z:
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów. |
W cyklu 2025/26Z:
Tematy wykładów: 1. U źródeł filozoficznego myślenia. O związku między ethos, logos i sofos na podstawie starogreckiej doksografii. 2. Platońska nauka o prawdzie i poznaniu oraz jej znaczenie dla kształtowania się starogreckiej idei medycyny. 3. Arystotelesowski realizm ontologiczny i epistemologiczny empiryzm i jego związek z hippokratejską medycyną. 3. Między rozumem, a doświadczeniem. Znaczenie XVII-wiecznego sporu o podstawy poznania dla ukształtowania się nowożytnej idei nauki. 4. Wpływ idei matematycznego przyrodoznawstwa na rozumienie świata i człowieka oraz na sposób uprawiania medycyny. 5. Znaczenie Kantowskiego „przewrotu kopernikańskiego” dla ukształtowania się współczesnej wizji nauki. 6. Ratio i moralność. Kantowska koncepcja racjonalnej etyki oraz jej znaczenie dla formowania się współczesnych koncepcji deontologicznych. 7. Filozofia i nauka. Dzisiejsza perspektywa. Podsumowanie tematyki wykładów. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- seminaryjna
- referatu
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Kolokwium: > 60% (W1, W2, W3, U1, K1)
Kryteria oceniania:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru i uzupełnień.
Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60% poprawnych odpowiedzi.
Nieobecność należy zaliczyć.
Laboratoria:
- nie dotyczy
Seminaria:
- nie dotyczy
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. do wyboru, wybrane fragmenty
2. W. Stróżewski, Ontologia, Znak, Kraków, 2006
3. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Antyk, Warszawa, 2003
4. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa, 2001
5. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, WAM, Warszawa, 2004
6. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Siedmioróg, Wrocław, 2000
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014 2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003 3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001 4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993 2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001. |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014 2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003 3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001 4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993 2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001. |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Tatarkiewicz W. Historia filozofii (wybrane fragmenty). PWN, Warszawa 2014 2. Ajdukiewicz K. Zagadnienia i kierunki filozofii. Antyk, Warszawa 2003 3. Szewczyk K. Dobro, zło i medycyna. PWN, Warszawa 2001 4. Anzenbacher A. Wprowadzenie do filozofii. WAM, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Wulff H.R. i inni, Filozofia medycyny, Warszawa 1993 2. K. Szewczyk, Dobro, zło i medycyna, PWN, Warszawa 2001. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: