Współdziałanie w opiece nad pacjentem geriatrycznym 1700-EMZO-WOP-PS
Geriatria to dział medycyny dotyczący fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów klinicznych starszego wieku.
Wykład skupia się na zrozumieniu zmian fizjologicznych i patologicznych zachodzących w organizmach osób starszych. Podczas wykładu omawiane są procesy starzenia się, adaptacje organizmu do wieku podeszłego oraz najczęstsze schorzenia związane z podeszłym wiekiem. Studenci zdobywają wiedzę na temat wpływu starzenia się na różne układy ciała, funkcje narządów oraz mechanizmy patologiczne związane z procesem starzenia. Celem wykładu jest przygotowanie studentów do zrozumienia specyfiki opieki nad seniorami, diagnozowania i leczenia schorzeń związanych z wiekiem podeszłym oraz promowanie zdrowego starzenia się.
Seminaria skoncentrowane są na specyficznych aspektach diagnostyki medycznej u osób starszych. W trakcie zajęć studenci analizują wyzwania związane z identyfikacją i diagnozowaniem schorzeń u pacjentów geriatrycznych, uwzględniając zmienne fizjologiczne związane z wiekiem. Seminarium obejmuje omówienie różnych narzędzi diagnostycznych, technik badawczych i metod oceny stanu zdrowia dostosowanych do potrzeb pacjentów starszych. Ponadto zajęcia skupiają się na specyfice komunikacji z pacjentami w podeszłym wieku oraz z ich rodzinami. Studenci zdobywają wiedzę na temat unikalnych wyzwań związanych z komunikacją w kontekście geriatrii, uwzględniając aspekty fizyczne, psychiczne i społeczne związane z procesem starzenia się.
Studenci uczą się radzenia sobie z trudnymi sytuacjami komunikacyjnymi, takimi jak diagnoza chorób przewlekłych czy końcowe etapy życia. Celem seminariów jest rozwinięcie umiejętności analitycznych studentów oraz przygotowanie ich do skutecznego podejścia do diagnostyki w kontekście geriatrii, a także, empatycznej i zindywidualizowanej komunikacji, co jest kluczowe w dostarczaniu kompleksowej opieki nad pacjentami geriatrycznymi.
Laboratoria skupiają się na praktycznych aspektach stosowania leków u osób starszych. Podczas zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat specyficznych cech farmakoterapii w kontekście starzenia się organizmu. Warsztaty obejmują analizę zmian fizjologicznych i farmakokinetyki u pacjentów geriatrycznych oraz omawianie najczęstszych problemów związanych z lekami w tej grupie wiekowej. Podczas zajęć w hospicjum studenci zdobywają umiejętności niezbędne do świadczenia opieki na najwyższym poziomie dla pacjentów w terminalnym stadium choroby. Warsztaty obejmują zagadnienia związane z fizyczną, emocjonalną, duchową i społeczną sferą opieki nad pacjentem. Studenci uczą się komunikacji z pacjentem i jego bliskimi w trudnych sytuacjach, zarządzania objawami bólowymi, kontrolowania dolegliwości oraz zapewniania wsparcia psychospołecznego. Zajęcia warsztatowe umożliwiają studentom rozwinięcie empatii, umiejętności interpersonalnych i zdolności do podejmowania decyzji w kontekście opieki paliatywnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W przypadku zaliczeń ustnych oraz pracy zaliczeniowej do oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
Praca zaliczeniowa: (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, W10, W11, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3)
Ukierunkowana obserwacja studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: ≥ 60% (U1, U2, U3, U4, U5)
Obserwacja przedłużona: ≥ 50% (K1, K2, K3)
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.
2. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.
3. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL Warszawa, 2020.
Literatura uzupełniająca:
1.Choroby wieku podeszłego / Tomasz Kostka, Małgorzata Koziarska-Rościszewska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009.
2. Geriatria w przypadkach klinicznych / pod redakcją Barbary Gryglewskiej i Tomasza Grodzickiego. Via Medica, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: