Schorzenia o podłożu autoimmunologicznym 1700-EMZO-SA-PS
Celem przedmiotu Schorzenia o podłożu autoimmunologicznym jest nabycie przez studenta umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości aktualnej wiedzy w zakresie zagadnień związanych z podłożem zmian autoimmunologicznych i współpracy zespołu medycznego w zakresie diagnostyki i prowadzenia pacjenta ze schorzeniami z autoagresją.
Seminaria mają na celu przedstawienie patofizjologii, przebiegu oraz najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki takich schorzeń jak: układowe choroby tkanki łącznej (toczeń rumieniowaty układowy, reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa), choroba Hashimoto, choroba Gravesa-Basedowa, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Leśniowskiego-Crohna, choroba Addisona, stwardnienie rozsiane, łuszczyca, łysienie plackowate, celiakia, niedokrwistość Addisona-Biermera, sarkoidoza, cukrzyca typu 1. W trakcie zajęć omawiane są także metody leczenia, w tym strategie interwencji immunologicznych.
Warsztaty są powiązane tematycznie z zagadnieniami omawianymi na seminariach. Studenci zdobywają umiejętności analizy przypadków klinicznych, interpretacji badań laboratoryjnych oraz zrozumienia najnowszych trendów w dziedzinie badań nad autoagresją. Warsztaty mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W przypadku zaliczenia pisemnego (kolokwium końcowe) uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
W przypadku zaliczeń ustnych do oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
Kolokwium końcowe: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1)
Ukierunkowana obserwacja studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: ≥ 60% (U1, U2, U3, U4)
Obserwacja przedłużona: ≥ 50% (K1)
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gołąb J, Jakóbisiak M, Lasek W, Stokłosa T. Immunologia. PWN, Warszawa 2017
2. Abbas AK. (red. Żeromski J). Immunologia - funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017
Literatura uzupełniająca:
1. Makara-Studzińska M.: Komunikacja w opiece medycznej, Medical Education, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: