Praca zespołów ratowniczych
1700-EMZO-PZR-PS
Właściwa organizacja pracy członków zespołu medycznego jest istotnym elementem efektywnej oceny oraz zaopiekowania nad pacjentem w stanie nagłym. W związku z czym Praca zespołów ratowniczych jest przedmiotem, który zapewnia podstawowe przygotowanie do rozdziału obowiązków w zespole ratowniczym, właściwej oceny pacjenta, wprowadzenia procedur medycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami i wytycznymi. Odpowiednia Praca zespołu ratowniczego w stanie nagłym pozwala na uzyskanie odpowiedzi dotyczącej kierunku zaburzenia, co jest niezbędne dla wyboru właściwej formy terapii.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w laboratoriach: 20 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w laboratoriach: 20 godzin
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin
- przygotowanie do egzaminu i napisanie egzaminu: 8 + 1 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 41 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: rozumie potrzebe opieki nad pacjentem wszystkich członków interdyscyplinarnego zespołu medycznego oraz zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu nad pacjentem będącym w stanie nagłym – EUS_U18
W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe wykonywania badań w sytuacji nagłej – EUS_U18
W3: potrafi określić jakie badania oraz wskazać potrzebę ich wykonania w nieprzewidzianej sytuacji – EUS_U18, EUS_U19
W4: na podstawie kondycji pacjenta, objawów klinicznych, wyników badań laboratoryjnych i informacji od członków interdyscyplinarnego zespołu medycznego potrafi ocenić stan pacjenta – EUS_U20
W5: rozumie potrzebę pilnej pomocy i współpracy interdyscyplinarnego zespołu medycznego w wybranych stanach nagłych (zatrzymanie krążenia, niewydolność oddechowa, omdlenia, zespoły zmiażdżenia, oparzenia, udary cieplne i/lub słoneczne, krwotoki, zatrucia) – EUS_U18, EUS_U19, EUS_U20
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi dobrać panel badań podstawowych i specjalistycznych do stanu pacjenta oraz wskazać poszczególnym członkom interdyscyplinarnego zespołu medycznego ich role – EUS_U02
U2: potrafi ocenić stan pacjenta i dobrać panel badań w taki sposób, by ocenić stan pacjenta po nadużywaniu i/lub spożyciu alkoholu i środków psychoaktywnych – EUS_U02, EUS_U11
U3: dokonuje interpretacji wyników podstawowych badań w wybranych stanach nagłych: zatrzymanie krążenia, niewydolność oddechowa, krwotoki, omdlenia, zespoły zmiażdżenia, oparzenia, udary cieplne i/lub słoneczne, uwzględniając informacje przekazane od członków interdyscyplinarnego zespołu oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze – EUS_U11, EUS_U12
U4: dokonuje interpretacji wyników podstawowych badań w wybranych stanach nagłych: zatrucia, spożycie substancji psychoaktywnych, uwzględniając informacje przekazane od członków interdyscyplinarnego zespołu oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze – EUS_U11, EUS_U12
U5: potrafi dokonać oceny miejsca zdarzenia pod kątem własnego bezpieczeństwa, a także współpracowników z interdyscyplinarnego zespołu medycznego w sytuacji nagłej – EUS_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Współpracuje z przedstawicielami interdyscyplinarnego zespołu medycznego w sytuacji ograniczonej czasowo – EUS_04
K2: Aktywnie słucha i wyraża opinie oraz podejmuje decyzje w oparciu o najlepszą posiadaną wiedzę medyczną w stosunku do członków interdyscyplinarnego zespołu medycznego oraz pacjenta – EUS_05
Metody dydaktyczne
Laboratoria: zajęcia w formie warsztatów: studium przypadku klinicznego, praca w grupach dotyczących wybranych przypadków klinicznych
Wymagania wstępne
Uczestnik rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Praca zespołów ratowniczych” powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biochemii, fizjologii i patofizjologii oraz diagnostyki laboratoryjnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W przypadku zaliczeń pisemnych zrealizowanych przez uczestnika efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
Praca zaliczeniowa: (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3)
Ukierunkowana obserwacja studenta podczas wykonywania zadań praktycznych: ≥ 60% (U1, U2, U3, U4, U5)
Obserwacja przedłużona: ≥ 50% (K1, K2, K3)
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Hryniewski T. (red.): Stany nagłe. Medical Tribune, Warszawa, 2014.
2. Makara-Studzińska M.: Komunikacja w opiece medycznej, Medical Education, 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Kalinowski L.: Przypadki laboratoryjno-kliniczne w medycynie praktycznej, MedPharma, Wrocław, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: