Nowoczesna farmakoterapia
1700-EMZO-NF-PS
Adekwatna, racjonalna i nowoczesna farmakoterapia pozwala nie tylko na złagodzenie lub ustępowanie objawów, ale w sposób kluczowy wpływa na długoterminowe rokowanie oraz powrót do zdrowia, co daje możliwość powrotu do pracy, samodzielności, normalnych, satysfakcjonujących relacji interpersonalnych i planów, których realizacja została przerwana przez chorobę. Z kolei niewłaściwa ordynacja leków może spowodować ciężkie powikłania terapeutyczne. Przyczyny niewłaściwego zażywania leków to nieznajomość mechanizmów ich działania, nieznajomość interakcji między nimi oraz nieznajomość objawów niepożądanych wywoływanych przez przepisane leki. W ramach przedmiotu Nowoczesna farmakoterapia kształtowane są umiejętności niezbędne w zrozumieniu problematyki nowoczesnej terapii wielolekowej, prawidłowego kojarzenia leków w politerapii, unikania potencjalnych interakcji między lekami, aby nie doprowadzić do polipragmazji. Celem realizacji przedmiotu jest również uwypuklenie potrzeby zachowania prawidłowej komunikacji między pacjentem i personelem medycznym, aby poprawić stopień przestrzegania zaleceń terapeutycznych i jakość współpracy personel medyczny–pacjent. Pracownicy służby zdrowia powinni poznać chorego i dostosować proces leczenia do jego potrzeb i możliwości. Polepszenie współpracy można osiągnąć, prowadząc dialog motywujący i angażując chorego w ustalanie planu terapii.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w seminariach: 7 godzin
– egzamin: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 9 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w seminariach: 7 godzin
– czytanie wskazanej literatury: 2 godzin
– przygotowanie do seminariów: 1 godzin
– przygotowanie do egzaminu: 3 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 13 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna zasady indywidualizacji farmakoterapii uwzględniające różnice w działaniu leków spowodowane czynnikami fizjologicznymi i patologicznymi w wybranych stanach chorobowych – EUS_W21
W2: Zna zasady postępowania terapeutycznego oparte na dowodach naukowych (ang. evidence based medicine) – EUS_W21, EUS_W22
W3: Zna standardy terapeutyczne oraz wytyczne postępowania terapeutycznego – EUS_W21
W4: Zna i rozumie rolę farmaceuty w interdyscyplinarnym zespole medycznym – EUS_W22
W5: Opisuje pojęcia wskazania, przeciwwskazania i działania niepożądane swoiste dla leku oraz zależne od dawki – EUS_W21
W6: Zna i rozumie pojęcia polipragmazji oraz zasady prawidłowego kojarzenia leków, wraz z możliwością wystąpienia i uniknięcia interakcji leków – EUS_W21
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Umie określać metody i zasady oceny skuteczności oraz bezpieczeństwa terapii oraz samodzielnie szacować wpływ różnych czynników na właściwości farmakodynamiczne i farmakokinetyczne leków – EUS_U13
U2: Potrafi współpracować z członkami interdyscyplinarnych zespołów medycznych by aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu terapeutycznego – EUS_U15
U3: Określa zagrożenia związane ze stosowaną farmakoterapią w różnych grupach pacjentów oraz planuje działania prewencyjne w zakresie polipragmazji – EUS_U14
U4: Samodzielnie konstruuje niezbędne do udzielenia pacjentowi informacje o wskazaniach i przeciwwskazaniach do stosowania leków, szczególnie w zakresie właściwego ich dawkowania i przyjmowania – EUS_U13, EUS_U14
U5: Potrafi przedstawić w przystępny sposób informacje z zakresu farmakologii członkom interdyscyplinarnego zespołu medycznego – EUS_U15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywaniem zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatią w relacji z pacjentem i jego najbliższymi – EUS_K2
K2: Nawiązuje kontakty interpersonalne niezbędne w kontaktach z przedstawicielami zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii – EUS_K3
Metody dydaktyczne
Seminaria:
– analiza studium przypadku,
– dyskusja dydaktyczna,
– debata panelowa
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Nowoczesna farmakoterapia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej oraz farmakologii i farmakoterapii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryterium zaliczenia stanowi próg ≥ 60%
Kolokwium (zaliczenie ≥ 60%): W1, W2, W5, W6, U1, U3.
W przypadku zaliczeń pisemnych (kolokwium) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione);
2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I
polskie, Czelej 2012 (PL)
3. Relacja lekarz-pacjent. Praca zbiorowa. Red. A. Steciwko i J. Barański;
Literatura uzupełniająca
1. Jak poprawić stopień przestrzegania zaleceń terapeutycznych i jakość współpracy lekarz–pacjent?, M. Winnicki, K. Basiński, A. Szyndler, M. Chrostowska, K. Narkiewicz, Choroby Serca i Naczyń 2016, 13 (3), 194–202;
2. Makara-Studzińska M.: Komunikacja w opiece medycznej, Medical Education, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: