Warsztat komunikacji interpersonalnej i rozwiązania sytuacji trudnych
1700-EMRA-WKI-PS
Problemy komunikacji, a także możliwości ich rozwiązania stanowią wyzwanie współczesnej medycyny. W ramach zajęć uczestnicy skupią się na praktycznych aspektach możliwości komunikacji, konsekwencji jej stosowania oraz zagrożeń, które są z nią związne. Przybliżone zostaną modele pracy w zespole, problemy z komunikacją w cieniu. Omówiona zostanie rola wizerunku oraz form komunikacji w przekazywaniu informacji, udzielaniu ich oraz raportowaniu. Podczas zajęć uczestnicy nauczą się dopasowywać narzędzia komunikacyjne do odbiorcy, w tym pacjenta i członków interdyscyplinarnego zespołu medycznego. Wskazane zostaną także możliwości rozwiązywania problemów komunikacyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 13 godzin
- udział w seminariach: 1 godzina
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 24 godzin, co odpowiada 0,96 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy uczestnika studiów podyplomowych:
- udział w wykładach: 13 godzin
- udział w seminariach: 1 godzina
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 16 godzin
- przygotowanie do wykładów: 2 godziny
- przygotowanie do seminariów: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- przygotowanie projektu: 26 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin z modułu: 20 godzin
Łączny nakład pracy uczestnika studiów podyplomowych związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
Uczestnik studiów podyplomowych zna i rozumie:
W.1 rozumie uwarunkowania komunikacji pomiędzy pracownikami ochrony zdrowia oraz pacjentami, EUS_W13.
Efekty uczenia się - umiejętności
Uczestnik studiów podyplomowych potrafi:
U.1 komunikować się innymi przedstawicielami zawodów medycznych i pacjentami, EUS_U12;
U.2 rozwiązuje sytuacje trudne w zakresie kontroli zakażeń i zasad wdrażania racjonalnej antybiotykoterapii w jednostkach ochrony zdrowia, EUS_U13.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Uczestnik studiów podyplomowych gotów jest do:
K.1 stosowania strategie rozwiązywania konfliktów w kontekście pracy zespołów kontroli zakażeń, EUS_K03;
K.2 wytłumaczenia pacjentowi, czym jest kolonizacja drobnoustrojami z grupy patogenów alarmowych oraz konieczność wdrożenia izolacji EUS_K04;
K.3 uświadomienia sobie i innym członkom personelu medycznego wagi działań wszystkich przedstawicieli zawodów medycznych oraz pacjentów w zakresie monitorowania antybiotykooporności w jednostkach opieki zdrowotnej EUS_K05.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny,
- wykład konwersatoryjny,
Seminaria:
- wykład konwersatoryjny,
- wykład problemowy,
- studium przypadku,
- metoda obserwacji,
Ćwiczenia:
- pokaz,
- pogadanka,
- klasyczna metoda problemowa,
- metoda ćwiczeniowa.
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu socjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzminem.
Uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
≥92% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
<60% Niedostateczny
Ukierunkowana obserwacja uczestnika studiów podyplomowych podczas zajęć: ≥ 60% (U1-U2)
Obserwacja przedłużona: ≥ 50% (K1-K3)
Projekt: ≥ 60% (W1, U1-U2, K1-K3).
Egzamin: ≥ 60% (W1, U1-U2, K1-K3).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Makara-Studzińska M.: Komunikacja w opiece medycznej, Medical Education, 2017.
2. Doroszewska A, Chojnacka-Kuraś M., Jankowska A.K. Komunikacja medyczna – wyzwania i źródła inspiracji. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa, 2023.
3. Dzierżanowska D: Ciężkie Zakażenia Szpitalne – problem interdyscyplinarny. Wyd. Evereth, 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Nowina Konopkia M. Feleszko W., Małecki Ł. (red.): Komunikacja dla studentów i lekarzy. Medycyna Praktyczna, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: