Profilaktyka zakażeń
1700-EMRA-PZ-PS
Przedmiot „Profilaktyka zakażeń” jest realizowany w formie zajęć teoretycznych (wykładów i seminariów) oraz praktycznych (ćwiczenia i laboratoria). Podczas zajęć teoretycznych zostaną przedstawione podstawowe informacje dotyczące profilaktyki zakażeń szpitalnych, zasady tworzenia i wdrażania procedur profilaktyki zakażeń, jak również wszelkie aspekty związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem personelu medycznego w kontekście ekspozycji zawodowej. Zostanie przedstawiona rola interwencji w profilaktyce zakażeń i program higieny rąk w szpitalu i znaczenie tego programu w kontroli zakażeń. Podczas seminariów zostanie omówiona strategia wielomodułowa oraz zasady opracowywania i wdrażania procedur profilaktyki zakażeń.
W czasie zajęć praktycznych uczestnicy studiów podyplomowych będą uczyć się monitorowania procedury higieny rąk, wykorzystując obserwację bezpośrednią. Zostaną również szczegółowo analizowane praktyczne przykłady procedur stworzonych w oparciu o strategię wielomodułową.
W trakcie laboratoriów uczestnicy będą planowali izolację chorych w jednostkach ochrony zdrowia z uwględnieniem biologicznego czynnika chorobotwórczego oraz specyfiki i różnych zasobów oddziałów. Będą również tworzyć procedury profilaktyki zakażeń w szpitalu.
Wszystkie seminaria i zajęcia praktyczne będą opierały się na analizie przypadków.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w seminariach: 2 godziny
- udział w ćwiczeniach: 2 godzin
- udział w laboratoriach: 9 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 28 godzin, co odpowiada 1,12 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy uczestnika studiów podyplomowych:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w seminariach: 2 godziny
- udział w ćwiczeniach: 2 godzin
- udział w laboratoriach: 9 godzin
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- przygotowanie do wykładów: 2 godziny
- przygptowanie do seminariów: 10 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 15 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin z modułu: 15 godzin
Łączny nakład pracy uczestnika studiów podyplomowych związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
Uczestnik studiów podyplomowych zna i rozumie:
W.1 zasady dotyczące planowania działań profilaktycznych wynikające z wyników monitorowania zakażeń, EUS_W09;
W.2 konieczność wdrożenia programu higieny rąk u personelu medycznego, EUS_W09;
W.3 strategię wielomodułową w tworzeniu procedur, EUS_W09;
W.4 zasady izolacji chorych w szpitalu EUS_W09.
Efekty uczenia się - umiejętności
Uczestnik studiów podyplomowych potrafi:
U.1 stworzyć i wprowadzić modyfikacje do programu profilaktyki wybranych postaci zakażeń człowieka na podstawie wyników monitorowania, EUS_U07;
U.2 wdrożyć działania profilaktyczne w kontroli zakażeń i ocenić ich skuteczność, EUS_U08;
U.3 wprowadzić strategie naprawcze w przypadku wykrycia nieprawidłowości w procesie kontroli zakażeń, EUS_U08;
U.4 potrafi zaplanować i wykonać monitorowanie drobnoustrojów ze szczególnym uwzględnieniem patogenów alarmowych, EUS_U10;
U.5 stosować i modyfikować zasady izolacji chorych w jednostkach ochrony zdrowia w zależności od specyfiki zakażenia lub narażenia na biologiczne czynniki chorobotwórcze, EUS_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Uczestnik studiów podyplomowych gotów jest do:
K.1 kierować pracą zespołu w zakresie profilaktyki zakażeń EUS_K01;
K.2 stosować strategie rozwiązywania konfliktów wśród personelu medycznego i pacjentów, EUS_K03;
K.3 uświadomienia personelowi medycznemu istotności ich działań w zakresie monitorowania antybiotykooporności w jednostkach opieki zdrowotnej EUS_K05.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny,
- wykład konwersatoryjny,
Seminaria:
- wykład konwersatoryjny,
- wykład problemowy.
Ćwiczenia:
- pokaz,
- pogadanka,
- klasyczna metoda problemowa,
- metoda ćwiczeniowa,
Laboratoria:
- pokaz,
- pogadanka,
- klasyczna metoda problemowa,
- metoda laboratoryjna,
- metoda obserwacji,
- studium przypadku.
Wymagania wstępne
Uczestnik powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii klinicznej, epidemiologii oraz farmakologii klinicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, która uzyskiwana jest na podstawie testu jednokrotnego wyboru.
Uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
≥92% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
<60% Niedostateczny
Ukierunkowana obserwacja uczestnika studiów podyplomowych podczas zajęć: ≥ 60% (U1-U5)
Obserwacja przedłużona: ≥ 50% (K1-K3)
Kolokwium: ≥ 60% (W1-W4, U1-U5, K1-K3).
Zaliczenie przedmiotu jest warunkiem podejścia do egzaminu z modułu.
Egzamin po realizacji wszystkich zajęć z modułu V: ≥ 60% (W1-W4, U1-U5, K1-K3).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Heczko PB, Wójkowska-Mach J: Zakażenia szpitalne: Podręcznik dla zespołów kontroli zakażeń. Wyd. PZWL, 2009.
2. Mączyńska A: Higiena rąk w placówkach medycznych - przewodnik krok po kroku. Wdrożenie strategii Światowej Organizacji Zdrowia. Wyd. Alfa Medica Press, 2015
3. Bulanda M, Wójkowska-Mach J: Zakażenia szpitalne w jednostkach opieki zdrowotnej. Wyd. PZWL, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: