Sekwencjonowanie w diagnostyce nowotworów 1700-EMNMM-S-PS
W trakcie zajęć uczestnik zostaje zapoznany z metodologią sekwencjonowania starej generacji vs NGS (Next Generation Sequencing) w rozpoznawaniu chorób nowotworowych, poznaje przydatność oraz wady i zalety wspomnianych metod do diagnostyki wybranych chorób oraz analizy przypadków klinicznych.
Uczestnik poznaje również metodologię sekwencjonowania DNA oraz MLPA (Multiplex Ligation-dependent Probe Amplification) w diagnostyce genetycznej nowotworów oraz wybranych chorób genetycznych wraz z analizą przypadków, w jakich tę metodologię zastosowano.
Uczestnik nabywa ponadto praktyczną umiejętność stosowania metod sekwencjonowania DNA oraz MLPA do analizy przypadków w diagnostyce genetycznej nowotworów oraz wybranych chorób genetycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ukierunkowana obserwacja i obserwacja ciągła podczas ćwiczeń (realizacja i prezentacja wykonanych zadań), kolokwium testowe sprawdzające wiedzę uzyskaną w trakcie realizacji przedmiotu, czyli nabycie przez uczestnika wiedzy teoretycznej na temat metod molekularnych stosowanych w laboratorium diagnostycznym pracujących w oparciu o metody sekwencjonowania oraz podstawy umiejętności doboru metodologii badawczej i aparatury do sekwencjonowania celem molekularnej diagnostyki genetycznej i onkologicznej stosowanej w szerokoprofilowym nowoczesnym laboratorium genetycznym.
Egzamin po realizacji wszystkich zajęć z modułu III.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, która uzyskiwana jest na podstawie testu końcowego zaliczeniowego otwartego i/lub wielokrotnego wyboru.
Uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
≥92% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
<60% Niedostateczny
Ukierunkowana obserwacja uczestnika studiów podyplomowych podczas zajęć: ≥ 60% (U1-U2)
Obserwacja przedłużona: ≥ 50% (K1)
Kolokwium: ≥ 60% (W1-W4, U1-U2, K1)
Egzamin po realizacji wszystkich zajęć z modułu III: ≥ 60% (W1-W4, U1-U2, K1)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bal J. Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
2. Brown T.A. Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
3. Lynn B. Jorde, Carey J.C. Genetyka medyczna. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021
4. Jorde L.B. Genetyka medyczna, Urban&Partner 2014
5. Węgleński P. Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
6. Słomski R. Analiza DNA. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytet Przyrodniczy, Poznań, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: