Propedeutyka onkologii
1700-A5-PROPONK-SJ
Wykłady:
− nie dotyczy
Laboratoria;
− nie dotyczy
Seminaria mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia.
Celem przedmiotu Propedeutyka onkologii jest nabycie przez studenta umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości aktualnej wiedzy w zakresie: zagadnień związanych z etiologią, epidemiologią i profilaktyką nowotworów, głównych onkologicznych problemów zdrowotnych w Polsce, wczesnych objawów najpowszechniej występujących nowotworów, podstaw diagnostyki i leczenia nowotworów, interpretacji podstawowych wyników badań diagnostycznych, zasad opieki medycznej i społecznej w trakcie i po leczeniu onkologicznym, podstaw organizowania, interpretacji i wykorzystania w praktyce klinicznej medycznych badań naukowych (Evidence Based Medicine), zasad organizacji ośrodków onkologicznych i zarządzania nimi, prawnych aspektów leczenia onkologicznego i opieki hospicyjnej, krajowych i międzynarodowych przepisów dotyczących wykorzystania promieniowania jonizującego w lecznictwie, z uwzględnieniem Prawa Atomowego. Seminaria mają na celu przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki
i leczenia choroby nowotworowej, przedstawienie zasad interdyscyplinarnej współpracy w lecznictwie onkologicznym
i płynące z tego korzyści.
W cyklu 2022/23L:
Wykłady: − nie dotyczy
Laboratoria; − nie dotyczy
Seminaria mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia. Celem przedmiotu Propedeutyka onkologii jest nabycie przez studenta umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości aktualnej wiedzy w zakresie: zagadnień związanych z etiologią, epidemiologią i profilaktyką nowotworów, głównych onkologicznych problemów zdrowotnych w Polsce, wczesnych objawów najpowszechniej występujących nowotworów, podstaw diagnostyki i leczenia nowotworów, interpretacji podstawowych wyników badań diagnostycznych, zasad opieki medycznej i społecznej w trakcie i po leczeniu onkologicznym, podstaw organizowania, interpretacji i wykorzystania w praktyce klinicznej medycznych badań naukowych (Evidence Based Medicine), zasad organizacji ośrodków onkologicznych i zarządzania nimi, prawnych aspektów leczenia onkologicznego i opieki hospicyjnej, krajowych i międzynarodowych przepisów dotyczących wykorzystania promieniowania jonizującego w lecznictwie, z uwzględnieniem Prawa Atomowego. Seminaria mają na celu przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki i leczenia choroby nowotworowej, przedstawienie zasad interdyscyplinarnej współpracy w lecznictwie onkologicznym i płynące z tego korzyści.
|
W cyklu 2024/25Z:
Seminaria mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia. Celem przedmiotu Propedeutyka onkologii jest nabycie przez studenta umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości aktualnej wiedzy w zakresie: zagadnień związanych z etiologią, epidemiologią i profilaktyką nowotworów, głównych onkologicznych problemów zdrowotnych w Polsce, wczesnych objawów najpowszechniej występujących nowotworów, podstaw diagnostyki i leczenia nowotworów, interpretacji podstawowych wyników badań diagnostycznych, zasad opieki medycznej i społecznej w trakcie i po leczeniu onkologicznym, podstaw organizowania, interpretacji i wykorzystania w praktyce klinicznej medycznych badań naukowych (Evidence Based Medicine), zasad organizacji ośrodków onkologicznych i zarządzania nimi, prawnych aspektów leczenia onkologicznego i opieki hospicyjnej, krajowych i międzynarodowych przepisów dotyczących wykorzystania promieniowania jonizującego w lecznictwie, z uwzględnieniem Prawa Atomowego. Seminaria mają na celu przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki i leczenia choroby nowotworowej, przedstawienie zasad interdyscyplinarnej współpracy w lecznictwie onkologicznym i płynące z tego korzyści.
|
W cyklu 2025/26Z:
Seminaria mają na celu wypracowanie przez studentów umiejętności samodzielnej pracy, pracy w zespole oraz wykształcenie nawyku samokształcenia. Celem przedmiotu Propedeutyka onkologii jest nabycie przez studenta umiejętności praktycznego wykorzystania znajomości aktualnej wiedzy w zakresie: zagadnień związanych z etiologią, epidemiologią i profilaktyką nowotworów, głównych onkologicznych problemów zdrowotnych w Polsce, wczesnych objawów najpowszechniej występujących nowotworów, podstaw diagnostyki i leczenia nowotworów, interpretacji podstawowych wyników badań diagnostycznych, zasad opieki medycznej i społecznej w trakcie i po leczeniu onkologicznym, podstaw organizowania, interpretacji i wykorzystania w praktyce klinicznej medycznych badań naukowych (Evidence Based Medicine), zasad organizacji ośrodków onkologicznych i zarządzania nimi, prawnych aspektów leczenia onkologicznego i opieki hospicyjnej, krajowych i międzynarodowych przepisów dotyczących wykorzystania promieniowania jonizującego w lecznictwie, z uwzględnieniem Prawa Atomowego. Seminaria mają na celu przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki i leczenia choroby nowotworowej, przedstawienie zasad interdyscyplinarnej współpracy w lecznictwie onkologicznym i płynące z tego korzyści.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: nie dotyczy
– udział w laboratoriach: nie dotyczy
– udział w seminariach: 30 godzin
– kolokwium zaliczeniowe:1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 31 godziny, co odpowiada 1,24 pkt. ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: nie dotyczy
– udział w laboratoriach: nie dotyczy
– udział w seminariach: 30 godzin
– czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
– przygotowanie do seminariów: 5 godzin
– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 9 + 1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
– czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 9 +1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniana wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,40 pkt. ECTS.
5. Nakład pracy związany z aspektami praktycznymi kształcenia:
– udział w seminariach w zakresie praktycznym: 30 godzin
– przygotowanie do seminariów (w zakresie praktycznym):
3 godziny
– przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i kolokwium zaliczeniowe: 9 +1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 42 godziny, co odpowiada 1,68 pkt. ECTS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów:
− kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do seminariów): 1 godzina, co odpowiada 0,04 pkt. ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
– nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
WW1: definiuje pojęcie choroby nowotworowej (D.W01)
W2: opisuje zmiany strukturalne i funkcjonalne komórek, tkanek i narządów, jako następstwo choroby nowotworowej (D.W01)
W3: wymienia i opisuje wybrane choroby nowotworowe (D.W02)
W4: rozpoznaje symptomatologię chorób nowotworowych i zna ich etiopatogenezę (D.W02)
W5: rozumie i zna rolę badań laboratoryjnych w rozpoznawaniu chorób nowotworowych (D.W03)
W6: wyjaśnia potrzebę zlecania i wykonywania badań laboratoryjnych w celu rokowaniu schorzeń nowotworowych oraz monitorowaniu terapii (D.W03)
W7: opisuje zasady doboru badań laboratoryjnych w postępowaniu terapeutycznym (D.W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wyjaśnia związki pomiędzy objawami choroby a nieprawidłowościami w funkcjonowaniu tkanek, narządów i układów a objawami klinicznymi (D.U01)
U2: opisuje symptomatologię chorób nowotworowych (D.U02)
U3: proponuje model postępowania diagnostyczno-farmakologicznego w przebiegu choroby nowotworowej (D.U02)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: postępuje w sposób profesjonalny podczas wykonywania obowiązków zawodowych (D.K01)
K2: przestrzega zasad moralnych i etyki zawodowej; (D.K01)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
metoda dyskusji dydaktycznej
analiza przypadków
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
- zaliczenie IV roku
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu wiedzy o nowotworach. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: biologia i genetyka, patomorfologia, immunologia i immunopatologia, biologia molekularna, genetyka medyczna, hematologia laboratoryjna.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Propedeutyka onkologii jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Patobiochemii i Chemii Klinicznej oraz pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego i aktywność podczas zajęć.
Kolokwium zaliczeniowe z seminarium: test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową, dotyczących wiedzy zdobytej podczas seminariów. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie minimum 60% maksymalnej ilości punktów.
Kryteria zaliczenia: (≥ 60%) (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3)
W przypadku zaliczeń pisemnych (kolokwium zaliczeniowe z seminarium) uzyskane punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3 punkty;
3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U, K1, K2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kordek R, Jassem J, Jeziorski A., Korrnafel J., Krzakowski M., Pawlęga J.: Onkologia - podręcznik dla studentów i lekarzy (wyd. III). Gdańsk 2007.
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa: - Onkologia - podręcznik dla studentów i lekarzy pod red. Radzisława Kordka, wyd. 5, Gdańsk 2019.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Kordek R, Jassem J, Jeziorski A., Korrnafel J., Krzakowski M., Pawlęga J.: Onkologia - podręcznik dla studentów i lekarzy (wyd. III). Gdańsk 2007.
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Kordek R, Jassem J, Jeziorski A., Korrnafel J., Krzakowski M., Pawlęga J.: Onkologia - podręcznik dla studentów i lekarzy (wyd. III). Gdańsk 2007.
|
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
Prowadzący seminaria: prof. dr hab. Dorota Olszewska-Słonina Dr hab. Iga Hołyńska-Iwan, prof. UMK Dr Anna Cwynar Dr Magdalena Lampka Dr Elżbieta Piskorska
|
W cyklu 2025/26Z:
Prowadzący seminaria: prof. dr hab. Dorota Olszewska-Słonina Dr hab. Iga Hołyńska-Iwan, prof. UMK Dr Anna Cwynar Dr Magdalena Lampka Dr Elżbieta Piskorska
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: