Propedeutyka medycyny
1700-A5-PROPED3-SJ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów analityki medycznej z podstawowymi problemami diagnostyki i leczenia stanów chirurgicznych, przydatnych w pracy analityka medycznego. Szczególna uwagę zwrócono na diagnostyke laboratoryjna stanów ostrych i przewlekłych w chirurgii.W czasie zajęć studenci zostana zapoznani z z następuącymi tematami:
Aseptyka i antyseptyka, przygotowanie do zabiegu chirurgicznego.
Ostre choroby jamy brzusznej.Organizacja bloku operacyjnego.
Urazy jamy brzusznej. Wstrząs hipowolemiczny.
Chirurgia tarczycy. Przeszczepianie nerek.
Leczenie chirurgiczne nowotworów.
W cyklu 2022/23Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów analityki medycznej z podstawowymi problemami diagnostyki i leczenia stanów chirurgicznych, przydatnych w pracy analityka medycznego. Szczególna uwagę zwrócono na diagnostyke laboratoryjna stanów ostrych i przewlekłych w chirurgii.W czasie zajęć studenci zostana zapoznani z z następuącymi tematami: Aseptyka i antyseptyka, przygotowanie do zabiegu chirurgicznego. Ostre choroby jamy brzusznej.Organizacja bloku operacyjnego. Urazy jamy brzusznej. Wstrząs hipowolemiczny. Chirurgia tarczycy. Przeszczepianie nerek. Leczenie chirurgiczne nowotworów.
|
W cyklu 2023/24Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów analityki medycznej z podstawowymi problemami diagnostyki i leczenia stanów chirurgicznych, przydatnych w pracy analityka medycznego. Szczególna uwagę zwrócono na diagnostyke laboratoryjna stanów ostrych i przewlekłych w chirurgii.W czasie zajęć studenci zostana zapoznani z z następuącymi tematami: Aseptyka i antyseptyka, przygotowanie do zabiegu chirurgicznego. Ostre choroby jamy brzusznej.Organizacja bloku operacyjnego. Urazy jamy brzusznej. Wstrząs hipowolemiczny. Chirurgia tarczycy. Przeszczepianie nerek. Leczenie chirurgiczne nowotworów.
|
W cyklu 2024/25Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów analityki medycznej z podstawowymi problemami diagnostyki i leczenia stanów chirurgicznych, przydatnych w pracy analityka medycznego. Szczególna uwagę zwrócono na diagnostyke laboratoryjna stanów ostrych i przewlekłych w chirurgii.W czasie zajęć studenci zostana zapoznani z z następuącymi tematami: Aseptyka i antyseptyka, przygotowanie do zabiegu chirurgicznego. Ostre choroby jamy brzusznej.Organizacja bloku operacyjnego. Urazy jamy brzusznej. Wstrząs hipowolemiczny. Chirurgia tarczycy. Przeszczepianie nerek. Leczenie chirurgiczne nowotworów.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Liczba godzin zajęć z udziałem nauczyciela akademickiego - 10,
1 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: opisuje zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych
zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur
diagnostyczno–leczniczych (F K_W03) w warunkach
stacjonarnych
W2: wyjaśnia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego,
przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia
ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F
K_W04) w warunkach stacjonarnych
W3: określa leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i
monitorowaniem pooperacyjnym; (F K_W05) oraz w warunkach
stacjonarnych
W4: opisuje uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i
epidemiologiczne najczęstszych chorób;( E K_W01)
W5: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób
poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych
oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-
zasadowej; (C K_W33
Efekty uczenia się - umiejętności
U2: potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w
tym:
-pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar
ciśnienia tętniczego,
-monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy
kardiomonitora, pulsoksymetrię,
- zna zasady cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn,
zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
- standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z
interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
- proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; (E
K_U29)
U3: potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38)
U4: stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;( F K_U03)
U6: : potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz
jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać
badanie palcem przez odbyt;( F K_U06) –
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic
światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) – efekt
uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K2: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw
pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do
świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
Metody dydaktyczne
Omówienie zakresu wiedzy z następuących tematów:
Aseptyka i antyseptyka, przygotowanie do zabiegu chirurgicznego.
Ostre choroby jamy brzusznej.Organizacja bloku operacyjnego.
Urazy jamy brzusznej. Wstrząs hipowolemiczny.
Chirurgia tarczycy. Przeszczepianie nerek.
Leczenie chirurgiczne nowotworów. Podsumowanie zajęć.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu
propedeutyka chirurgii musi wykazać się wiedzą z zakresu
anatomii i fizjologii przewodu pokarmowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie na podstawie obecności i aktywnościw czasie zajęć
Praktyki zawodowe
Literatura
Chirurgia Podstawy . Stanisław Głuszek PZWL 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: