Propedeutyka medycyny
1700-A5-PROPED2-SJ
Ćwiczenia:
Studenci w ramach przedmiotu zostaną zapoznani z:
˗ badaniem przedmiotowym i podmiotowym chorego (pomiar ciśnienia, temperatury, itp.),
˗ dokumentacją medyczną,
˗ wykonywaniem badań diagnostycznych,
˗ podstawowymi danymi prawidłowego wykresu EKG,
˗ interpretacją wybranych wyników badań stosowanych w chorobach wewnętrznych,
˗ zasadami resuscytacji oddechowo – krążeniowej.
W cyklu 2022/23Z:
Ćwiczenia: Studenci w ramach przedmiotu zostaną zapoznani z: ˗ badaniem przedmiotowym i podmiotowym chorego (pomiar ciśnienia, temperatury, itp.), ˗ dokumentacją medyczną, ˗ wykonywaniem badań diagnostycznych, ˗ podstawowymi danymi prawidłowego wykresu EKG, ˗ interpretacją wybranych wyników badań stosowanych w chorobach wewnętrznych, ˗ zasadami resuscytacji oddechowo – krążeniowej.
|
W cyklu 2023/24Z:
Ćwiczenia: Studenci w ramach przedmiotu zostaną zapoznani z: ˗ badaniem przedmiotowym i podmiotowym chorego (pomiar ciśnienia, temperatury, itp.), ˗ dokumentacją medyczną, ˗ wykonywaniem badań diagnostycznych, ˗ podstawowymi danymi prawidłowego wykresu EKG, ˗ interpretacją wybranych wyników badań stosowanych w chorobach wewnętrznych, ˗ zasadami resuscytacji oddechowo – krążeniowej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Ćwiczenia: Studenci w ramach przedmiotu zostaną zapoznani z: ˗ badaniem przedmiotowym i podmiotowym chorego (pomiar ciśnienia, temperatury, itp.), ˗ dokumentacją medyczną, ˗ wykonywaniem badań diagnostycznych, ˗ podstawowymi danymi prawidłowego wykresu EKG, ˗ interpretacją wybranych wyników badań stosowanych w chorobach wewnętrznych, ˗ zasadami resuscytacji oddechowo – krążeniowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy z udziałem nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin
- przygotowanie przypadków klinicznych: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin
Ogółem: 31 godzin, co odpowiada 1,2 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
- czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury): 10 godz
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 1 = 16 godzin
Ogółem: 56 godzin, co odpowiada 2,24 pkt ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 1 = 16 godzin
Ogółem: 16 godzin, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- przygotowanie prezentacji multimedialnej: 10 godzin
Ogółem: 30 godzin, co odpowiada 1,2 pkt ECTS
5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna budowę i funkcję organizmu ludzkiego, opisuje podstawowe pojęcia i definicje przedmiotu, objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w chorobach wewnętrznych oraz potrafi stosować odpowiednie kryteria doboru badań - K_W23.
W2: Zna i interpretuje podstawowe badania laboratoryjne, diagnostyczne, obrazowe stosowane w diagnostyce chorób wewnętrznych oraz rozumie ich znaczenie dla rozpoznawania, diagnostyki różnicowej, prognozowania oraz oceny efektywności leczenia - K_W23.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: rozpoznaje podstawowe objawy kliniczne podstawowych jednostek i zespołów chorobowych, zna uwarunkowania środowiskowe, częstość występowania, zasady rozpoznawania, podstawową symptomatologię, patomechanizmy i zasady leczenia omówionych jednostek chorobowych - K_U28.
U2: potrafi ocenić przydatność wielu badań laboratoryjnych, diagnostycznych oraz obrazowych w procesie diagnostycznym, a także nabywa umiejętności krytycznej ich interpretacji - K_U28.
U3: potrafi zebrać wywiad kliniczny z pacjentem oraz przeszkolić pacjenta przed pobraniem materiału do badań, potrafi rozpoznać podstawowe stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, zna zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej – K_U28.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie znaczenie profilaktyki zdrowotnej, proponuje konsultacje z odpowiednimi specjalistami, zna i rozumie etykę zawodu, wykazuje umiejętność samokształcenia oraz pracy w grupie - K_K06.
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
˗ Ćwiczenia przy łóżku chorego.
˗ Udział w wykonywaniu badań diagnostycznych.
˗ Omawianie przypadków klinicznych.
˗ Analiza wyników badań.
˗ Filmy, prezentacje multimedialne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- seminaryjna
- studium przypadku
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Ćwiczenia prowadzone będą w oparciu o wiedzę studentów uzyskaną w trakcie zajęć z anatomii, fizjologii, patofizjologii, histopatologii i mikrobiologii nabytą na wcześniejszych etapach kształcenia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
˗ Obecność i aktywność studenta na zajęciach – dwie nieobecności w danym semestrze stanowią podstawę do niezaliczenia przedmiotu (K_U28, K_K06).
˗ Praktyczne wykorzystanie ćwiczeń (K_W23).
˗ Przygotowanie prezentacji (K_U28, K_K06).
˗ Test końcowy (K_W23).
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbywania praktyk zawodowych w ramach tego przedmiotu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Szczeklik A.(red.), „Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych”, Medycyna Praktyczna 2013.
2. Gajewski P. (red.), „Choroby wewnętrzne na podstawie Interny Szczeklika”, Medycyna Praktyczna 2013.
3. Tatoń J., Czech A. „Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2005.
Literatura uzupełniająca:
4. Gerd H. „Medycyna wewnętrzna. t.1 i 2 Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008.
5. Ferri F.F. „Kompendium chorób wewnętrznych”, Elsevier Urban i Partner 2007.
6. Beers M.H. „The Merck Manual. Podręcznik diagnostyki i terapii”, Elsevier Urban i Partner 2008.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Szczeklik A.(red.), „Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych”, Medycyna Praktyczna 2013. 2. Gajewski P. (red.), „Choroby wewnętrzne na podstawie Interny Szczeklika”, Medycyna Praktyczna 2013. 3. Tatoń J., Czech A. „Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2005. Literatura uzupełniająca: 4. Gerd H. „Medycyna wewnętrzna. t.1 i 2 Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008. 5. Ferri F.F. „Kompendium chorób wewnętrznych”, Elsevier Urban i Partner 2007. 6. Beers M.H. „The Merck Manual. Podręcznik diagnostyki i terapii”, Elsevier Urban i Partner 2008.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Szczeklik A.(red.), „Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych”, Medycyna Praktyczna 2013. 2. Gajewski P. (red.), „Choroby wewnętrzne na podstawie Interny Szczeklika”, Medycyna Praktyczna 2013. 3. Tatoń J., Czech A. „Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2005. Literatura uzupełniająca: 4. Gerd H. „Medycyna wewnętrzna. t.1 i 2 Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008. 5. Ferri F.F. „Kompendium chorób wewnętrznych”, Elsevier Urban i Partner 2007. 6. Beers M.H. „The Merck Manual. Podręcznik diagnostyki i terapii”, Elsevier Urban i Partner 2008.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Szczeklik A.(red.), „Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych”, Medycyna Praktyczna 2013. 2. Gajewski P. (red.), „Choroby wewnętrzne na podstawie Interny Szczeklika”, Medycyna Praktyczna 2013. 3. Tatoń J., Czech A. „Diagnostyka internistyczna. Podręcznik dla lekarzy i studentów”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2005. Literatura uzupełniająca: 4. Gerd H. „Medycyna wewnętrzna. t.1 i 2 Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008. 5. Ferri F.F. „Kompendium chorób wewnętrznych”, Elsevier Urban i Partner 2007. 6. Beers M.H. „The Merck Manual. Podręcznik diagnostyki i terapii”, Elsevier Urban i Partner 2008.
|
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: