Metodologia badań naukowych (ćwiczenia specjalistyczne i metodologia badań oraz przygotowanie pracy dyplomowej i do egzaminu dyplomowego)
1700-A5-METBAD-SJ
Metodologia badań naukowych przygotowuje studentów
do prowadzenia badań eksperymentalnych, wykonania dokumentacji i interpretacji wyników analiz oraz ich prezentacji oraz przygotowania pracy dyplomowej do egzaminu dyplomowego. Przedstawiane są zasady redagowania prac dyplomowych, zasady zachowania praw autorskich i zasady korzystania ze specjalistycznej literatury medycznej.
Celem realizacji przedmiotu jest:
- prawidłowe sformułowanie hipotezy badawczej
i dobrane metody badawczej na podstawie literatury
- wykonanie analiz badawczych
- omówienie zagadnień dotyczących oceny wiarygodności uzyskanych wyników
- zapoznanie studentów z analizą statystyczną wyników badań eksperymentalnych
- omówienie sposobów krytycznej analizy wyników,
- zaznajomienie z techniką redagowania prac magisterskich
- przygotowanie do prezentacji wyników pracy dyplomowej.
-przygotowanie do egzaminu dyplomowego
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w laboratoriach: 350 godziny
- udział w konsultacjach: 10 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 360 godziny, co odpowiada 14,4 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w laboratoriach: 350 godziny
- udział w konsultacjach: 10 godziny
- czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego realizowanej pracy dyplomowej): 20 godziny
- przygotowanie do laboratoriów związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej i przygotowaniem do obrony pracy magisterskiej: 125 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne: 69 + 1 = 70 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 575 godzin, co odpowiada 23 punktom ECTS.
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 350 godzin
- przygotowanie do laboratoriów związanych z przygotowaniem pracy magisterskiej i przygotowaniem do obrony pracy magisterskiej: 125 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne: 69 + 1 = 70 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 545 godzin, co odpowiada 21,8 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Od roku akademickiego 2026/2027
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w laboratoriach: 350 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 350 godziny, co odpowiada 14,0 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w laboratoriach: 350 godziny
czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego realizowanej pracy dyplomowej): 30 godziny
przygotowanie do laboratoriów związanych z przygotowaniem pracy dyplomowej i przygotowaniem do obrony pracy dyplomowej: 125 godzin
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne: 69 + 1 = 70 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 575 godzin, co odpowiada 23 punktom ECTS.
semestr VIII: 75 godzin 3 punkty ECTS
semestr X: 500 godzi, 20 punktów ECTS)
3. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
– udział w laboratoriach: 350 godzin
– przygotowanie do laboratoriów związanych z przygotowaniem pracy dyplomowej i przygotowaniem do obrony pracy dyplomowej: 125 godzin
– przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie praktyczne: 69 + 1 = 70 godzin.
Łączny nakład pracy studenta związany z aspektami praktycznymi kształcenia wynosi 545 godzin, co odpowiada 21,8 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: metody i techniki badawcze stosowane w ramach realizowanego badania naukowego oraz w diagnostyce laboratoryjnej. G.W01.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: przedstawić koncepcję eksperymentu i formułuje cel badania. G.U01.
U2: sformułować hipotezę badawczą i przedstawić spodziewane wyniki badań eksperymentalnych. G.U01.
U3: przeanalizować uzyskane dane doświadczalne przy użyciu metod statystycznych. G.U02.
U4: zinterpretować uzyskane wyniki podczas prowadzonego eksperymentu badawczego zestawiając je z aktualnym stanem wiedzy w dziedzinie nauk biomedycznych. G.U02.
U5: analizować źródeł piśmiennictwa i korzysta ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej w oparciu o bazy bibliograficzne i pełnotekstowe. G.U03.
U6: wykorzystać właściwe metody w prowadzeniu badań eksperymentalnych. G.U04.
U7: udokumentować i uporządkować wyniki badań eksperymentalnych. G.U04.
U8: zinterpretować wyniki badań eksperymentalnych w oparciu o krytyczny przegląd piśmiennictwa. G.U04.
U9: zaprezentować wyniki badań pracy dyplomowej. G.U05.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: formułowania wniosków na podstawie zweryfikowanych danych z własnej pracy oraz prezentowania uzyskanych wyników. G.K01.
Metody dydaktyczne
Laboratoria:
- metoda laboratoryjna;
- metoda obserwacji;
- metoda dyskusji dydaktycznej;
- analiza studium przypadków;
- uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną.
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Ćwiczenia specjalistyczne powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii medycznej, znajomość podstawowych metod i technik stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz znajomość podstaw metod statystycznych stosowanych w badaniach naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:
- praktyczne wykonanie zadań badawczych: W1, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1
- aktywność oceniana na podstawie przedłużonej obserwacji czynności studenta: K1,
- prezentacje multimedialne: W1, U9.
Opracowanie hipotezy badawczej na podstawie literatury, przygotowanie pracy dyplomowej do druku, poprawnej pod względem merytorycznym i formalnym, przygotowanie do
egzaminu dyplomowego:
− prawidłowo sformułowana hipoteza badawcza
i dobrane metody badawcze,
− prawidłowa dokumentacja wyników badań
doświadczalnych;
− prawidłowo zastosowana metoda badawcza;
− treść pracy odpowiadająca tytułowi pracy;
− prawidłowo zredagowana praca dyplomowa;
− właściwy dobór piśmiennictwa
− przygotowanie do egzaminu dyplomowego.
Kryterium zaliczenia na ocenę stanowi próg ≥ 60%.
Kryteria uzyskania ocen pozytywnych:
Ocena Kryterium
Bardzo dobry - wykonanie > 90% zadań badawczych w danym semestrze
- wysoki poziom aktywności
- bardzo dobrze przygotowana prezentacja multimedialna.
Dobry plus - wykonanie 81–90% zadań badawczych w danym semestrze
- wysoki poziom aktywności
- bardzo dobrze przygotowana prezentacja multimedialna
Dobry - wykonanie 71–80% zadań badawczych w danym semestrze
- wysoki poziom aktywności
- dobrze przygotowana prezentacja multimedialna.
Dostateczny plus - wykonanie 66–70% zadań badawczych w danym semestrze
- wysoki poziom aktywność
- przedstawienie prezentacji multimedialnej.
Dostateczny - wykonanie 60–65% zadań badawczych w danym semestrze
- mała aktywność
- przedstawienie prezentacji multimedialnej.
Niedostateczny - wykonanie < 60% zadań badawczych w danym semestrze lub brak prezentacji multimedialnej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Związana z tematyką pracy dyplomowej, w zależności
od realizowanego tematu pracy. Student samodzielnie wybiera literaturę i materiały pomocnicze, kierując się sugestiami promotora i korzystając z elektronicznych baz naukowych i medycznych.
Literatura uzupełniająca
1.Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów. Impuls 2007-2009
2.Internetowy Podręcznik Statystyki - StatSofthttps://www.statsoft.pl/textbook/stathome.htm
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: