Genetyka medyczna
1700-A4-GMED-SJ
Celem wykładów i laboratoriów z genetyki medycznej jest zapoznanie studentów z nowoczesną wiedzą o podłożu genetycznym i mechanizmach chorób (w tym nowotworowych) oraz przekazanie wiedzy na temat technik genetycznych powszechnie wykorzystywanych w diagnostyce genetycznej. Studenci zapoznają się z aberracjami chromosomów autosomalnych i chromosomów płci wywołującymi zespoły chromosomalne. Poznają sposoby dziedziczenia monogenowego i poligenowego na przykładzie różnych chorób genetycznych. Na zajęciach omawiane są zagadnienia disomii uniparentalnej i imprintingu genomowego jako podłoża zespołów mikrodelecyjnych. Na zajęciach studenci poznają dziedziczenie mitochondrialne oraz genetyczne podłoże karcinogenezy. Realizacja przedmiotu ma na celu poznanie zasad poradnictwa genetycznego przed- i pourodzeniowego oraz wskazań do analizy kariotypu konstytucyjnego i nabytego. Studenci uczą się interpretacji wyników badań cytogenetycznych i molekularnych umożliwiających identyfikację chorób genetycznie uwarunkowanych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w laboratoriach: 35 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 4 godziny
- kolokwium końcowe: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 66 godziny, co odpowiada 2,64 punktu ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 25 godzin
- udział w laboratoriach: 35 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 4 godziny
- przygotowanie do laboratoriów: 20 godzin
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 14 + 2 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwium i kolokwium: 14 + 2 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godzin co odpowiada 0,64 punktu ECTS.
5.Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 35 godzin
- udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 2 godziny
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 15 godzin
- przygotowanie do kolokwium końcowego w zakresie tematyki realizowanej podczas laboratoriów: 7 godzin
- kolokwium końcowe obejmujące odpowiedzi na pytania z zakresu tematycznego realizowanego w podczas laboratoriów: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS.
6.Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń:
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia
- przygotowanie do laboratoriów: 5 godzin
- udział w konsultacjach: 2 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS.
7.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia sposoby i mechanizmy dziedziczenia chorób uwarunkowanych genetycznie (K_E.W10., K_E.W11.)
W2: wymienia najczęstsze zespoły i choroby genetyczne (K_E.W11., K_E.W13.)
W3: opisuje budowę i wymienia przykłady praktycznego zastosowania mikroskopu świetlnego i fluorescencyjnego, sekwenatora, aparatu do elektroforezy, termocyklera (K_E.W12.)
W4: wymienia zasady pobierania krwi, szpiku, fibroblastów, płynu owodniowego do badań genetycznych (K_E.W12.)
W5: opisuje zasady przechowywania i transportu materiału biologicznego do badań genetycznych (K_E.W12.)
W6: wskazuje właściwy materiał biologiczny do analizy, zależnie od wskazania do badania genetycznego (K_E.W12.)
W7: rozumie znaczenie badań genetycznych w rokowaniu oraz w personifikacji farmakoterapii (K_E.W13.)
W8: opisuje technikę GTG, CBG, NOR, FISH, HR-CGH, aCGH, PCR, RFLP, MLPA, NGS (K_E.W9., K_E.W12.)
W9: wymienia zasady prowadzenia hodowli komórkowych (K_E.W12.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: dobiera właściwą metodę diagnostyczną, aby potwierdzić lub wykluczyć podejrzewaną u pacjenta chorobę genetyczną (K_E.U12.)
U2: posługuje się mikroskopem optycznym, fluorescencyjnym (K_E.U16., K_E.U17.)
U3: oznacza kariotyp konstytucyjny i nabyty (K_E.U16., K_E.U17.)
U4: prowadzi hodowle komórkowe i uzyskuje preparaty do analiz cytogenetycznych (K_E.U16., K_E.U17.)
U5: potrafi wyizolować DNA (K_E.U16., K_E.U17.)
U6: rozrysowuje i analizuje rodowody (K_E.U16., K_E.U17.)
U7: sporządza wyniki analiz z wykorzystaniem technik: GTG, FISH, PCR, RT-PCR oraz prawidłowo je zinterpretować (K_E.U16., K_E.U17.)
U8: stawia wnioski na bazie dostępnych wyników badań naukowych w dziedzinie genetyki medycznej (K_E.U13.)
U9: opracowuje i prezentuje zagadnienia z zakresu laboratoryjnej genetyki medycznej (K_E.U15.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie konieczność ciągłego zdobywania aktualnej wiedzy w zakresie genetyki medycznej w celu zwiększania swoich kompetencji zawodowych (K_E.K3.)
K2: posiada umiejętność współpracy przy wykonywaniu badań genetycznych i analizowaniu uzyskanych wyników oraz formułowaniu interpretacji diagnostycznej (K_E.K2.)
K3: wie co obejmuje i na czym polega współpraca diagnosty laboratoryjnego i lekarza w zakresie profilaktyki i leczenia pacjentów z chorobami o podłożu genetycznym (K_E.K2.)
K4: potrafi samodzielnie dotrzeć do najnowszej wiedzy z dziedziny genetyki medycznej (K_E.K1., K_E.K4.)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
- ćwiczenia praktyczne
- studium przypadku
- analiza wyników badań cytogenetycznych i molekularnych
- metoda klasyczna problemowa
- dyskusja
Indywidualne konsultacje.
Kontakt ciągły na podane adresy mailowe:
haus@cm.umk.pl
magdalena@cm.umk.pl
martaheise@cm.umk.pl
ajczarnecka@cm.umk.pl
ewelina.lazarczyk@cm.umk.pl
katarzyna.julga@cm.umk.pl
annasz@cm.umk.pl
Seminaria:
- nie dotyczy
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Studenci przystępując do zajęć muszą znać podstawowe pojęcia z zakresu biologii molekularnej i podstaw genetyki ogólnej realizowane w latach studiów I-III.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Genetyka Medyczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Genetyki Klinicznej.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium końcowego obejmującego zagadnienia przekazywane podczas wykładów i podczas laboratoriów (zagadnienia teoretyczne i praktyczne): udzielenie poprawnych odpowiedzi na ≥60% pytań, które obejmuje egzamin testowy składający się łącznie z 50 pytań jednokrotnego wyboru obejmujących materiał z trzech zakresów tematycznych przekazanych na wykładach i ćwiczeniach: diagnostyka cytogenetyczno-molekularna, diagnostyka molekularna, zagadnienia kliniczne
Kolokwium końcowe: ≥60% poprawnych odpowiedzi z testu 50 pytań jednokrotnego wyboru (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9).
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie ma praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Tobias E.S., Connor M., Ferguson-Smith M.: Podstawy genetyki medycznej. PZWL, Warszawa 2014.
2. Bal J.: Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. PWN, Warszawa 2013.
3. Węgleński P.: Genetyka molekularna. PWN, Warszawa 2012. 4. Srebniak M.I., Tomaszewska A.: Badania cytogenetyczne. PZWL 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Jorde L.B. i wsp. (red. wyd. polskiego – J. Wojcierowski ): Genetyka medyczna. Wyd. Czelej, Lublin 2014.
2. Bradley J.R., Johnson D.R., Pober B.R. (red. Naukowa tłumaczenia T. Mazurczak): Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009.
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
|
W cyklu 2023/24L:
|
W cyklu 2024/25L:
|
W cyklu 2025/26L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: