Etyka zawodowa
1700-A4-ETYKA-SJ
Na wykładach z etyki student zostanie wprowadzony w zagadnienia etyczne: podstawowe pojęcia, wybrane systemy etyczne. Przeanalizuje wraz z wykładowcą etyczne podstawy komunikacji diagnosta laboratoryjny- pacjent, diagnosta laboratoryjny- personel medyczny. Zapozna się z Kodeksem Etyki Diagnosty Laboratoryjnego i pozna konflikty moralne w pracy diagnosty laboratoryjnego
Dowie się o znaczeniu tajemnicy zawodowej. Odkryje etyczny i bioetyczny wymiar badań naukowych Pozna wybrane współczesne problemy bioetyczne
Laboratoria:
- nie dotyczy
Seminaria:
- nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach : 2 godziny
- udział w końcowym teście zaliczeniowym: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 2 godziny
- przygotowanie do końcowego testu zaliczeniowego i test zaliczniowy: 7+1= 8 godzin.
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi
25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do końcowego testu zaliczeniowego: 7 + 1 = 8 godzin.
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktu ETCS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny:
- udział w konsultacjach: 1 godzina
- przygotowanie do końcowego testu: 7godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 punktu ETCS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
- udział w konsultacjach: 1 godzina.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Wykłady
Student:
W1: zna zasady komunikowania interpersonalnego w relacjach diagnosta – odbiorca wyniku oraz diagnosta – pracownicy służby zdrowia. D.W13.
W2: rozumie zasady ochrony własności intelektualnej istotę i zakres pojęcia własności intelektualnej. D.W14.
W3: rozpoznaje wymiar etyczny i bioetyczny badań naukowych. D.W15.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: przestrzegać praw pacjenta, w tym w szczególności prawa do poszanowania intymności i godności innych. D.U06.
U2: rozwiązywać zadania związane z kierowaniem oraz zarządzaniem medycznym laboratorium diagnostycznym zgodnie z etyką. D.U10.
student potrafi:
U1: przestrzegać praw pacjenta, w tym w szczególności prawa do poszanowania intymności i godności innych. D.U06.
U2: rozwiązywać zadania związane z kierowaniem oraz zarządzaniem medycznym laboratorium diagnostycznym zgodnie z etyką. D.U10.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: świadomego określenia własnej roli zawodowej, wykazywać szacunek do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt. D.K01.
K2: postępowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad moralnych i etyki zawodowej. C.K01.
Metody dydaktyczne
Wykład:
metody dydaktyczne:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy z prezentacją multimedialną
- wykład konwersatoryjny
- studium przypadku.
Laboratoria:
- nie dotyczy
Seminaria:
- nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Końcowy test zaliczeniowy- test jednokrotnego wyboru (15 pyt.) Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi. Uzyskane punkty przelicza się na oceny.
% uzyskanych punktów Liczba punktów Ocena
92- 100 bdb (5)
84-91 db+ (4+)
76-83 db (4)
69- 75 dst+ (3+)
60-67 dst (3)
0- >60 . ndst (2)
Literatura
Literatura podstawowa
1. Szewczyk K. Bioetyka. na granicach życia (t. 1, 2). PWN, Warszawa, 2009/10
2. Beauchamp TL, Childress J. Zasady etyki medycznej. Książka
i Wiedza, Warszawa 1996
3. Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego
Literatura uzupełniająca
4. Mepham B. Bioetyka. PWN, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: