Etyka zawodowa
1700-A3-ETYKA-SJ
Na wykładach z etyki student zostanie wprowadzony w zagadnienia etyczne: podstawowe pojęcia, wybrane systemy etyczne. Przeanalizuje wraz z wykładowcą etyczne podstawy komunikacji diagnosta laboratoryjny- pacjent, diagnosta laboratoryjny- personel medyczny. Zapozna się z Kodeksem Etyki Diagnosty Laboratoryjnego i pozna konflikty moralne w pracy diagnosty laboratoryjnego
Dowie się o znaczeniu tajemnicy zawodowej. Odkryje etyczny i bioetyczny wymiar badań naukowych Pozna wybrane współczesne problemy bioetyczne
Laboratoria:
- nie dotyczy
Seminaria:
- nie dotyczy
W cyklu 2022/23L:
Na wykładach z etyki student zostanie wprowadzony w zagadnienia etyczne: podstawowe pojęcia, wybrane systemy etyczne. Przeanalizuje wraz z wykładowcą etyczne podstawy komunikacji diagnosta laboratoryjny- pacjent, diagnosta laboratoryjny- personel medyczny. Zapozna się z Kodeksem Etyki Diagnosty Laboratoryjnego i pozna konflikty moralne w pracy diagnosty laboratoryjnego Dowie się o znaczeniu tajemnicy zawodowej. Odkryje etyczny i bioetyczny wymiar badań naukowych Pozna wybrane współczesne problemy bioetyczne
Laboratoria: - nie dotyczy
Seminaria: - nie dotyczy
|
Całkowity nakład pracy studenta
. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w końcowym teście zaliczeniowym: 1 godzina.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w laboratoriach: nie dotyczy
- udział w seminariach: nie dotyczy
- przygotowanie do końcowego testu zaliczeniowego i test zaliczniowy: 9+1= 10 godzin.
Łączny nakład pracy związany z realizacją przedmiotu wynosi
25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do końcowego testu zaliczeniowego: 9 + 1 = 10 godzin.
Łączny czas studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ETCS.
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktyczny:
- przygotowanie do końcowego testu: 9 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ETCS.
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie wykładów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej przez proces samokształcenia:
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobycia kompetencji społecznych wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,04 ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
- nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Wykłady
Student:
W1: zna zasady komunikowania interpersonalnego w relacjach diagnosta – odbiorca wyniku oraz diagnosta – pracownicy służby zdrowia. D.W13.
W2: rozumie zasady ochrony własności intelektualnej istotę i zakres pojęcia własności intelektualnej. D.W14.
W3: rozpoznaje wymiar etyczny i bioetyczny badań naukowych. D.W15.
Efekty uczenia się - umiejętności
Wykłady
Student potrafi:
U1: przestrzegać praw pacjenta, w tym w szczególności prawa do poszanowania intymności i godności innych. D.U06.
U2: rozwiązywać zadania związane z kierowaniem oraz zarządzaniem medycznym laboratorium diagnostycznym zgodnie z etyką. D.U10.
student potrafi:
U1: przestrzegać praw pacjenta, w tym w szczególności prawa do poszanowania intymności i godności innych. D.U06.
U2: rozwiązywać zadania związane z kierowaniem oraz zarządzaniem medycznym laboratorium diagnostycznym zgodnie z etyką. D.U10.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student powinien być gotów do:
K1: świadomego określenia własnej roli zawodowej, wykazywać szacunek do pracy własnej i innych ludzi oraz dbania o powierzony sprzęt. D.K01.
K2: postępowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad moralnych i etyki zawodowej. D.K01.
Metody dydaktyczne
Wykład:
metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- studium przypadku.
Laboratoria:
- nie dotyczy
Seminaria:
- nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładów jest 100% obecność. W razie nieobecności, nieobecność należy usprawiedliwić i zaliczyć.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, która uzyskiwana jest
na podstawie testu jednokrotnego wyboru.
% uzyskanych punktów Liczba punktów Ocena
95…<=100 20p. bdb (5)
88…<95 18-19p. db+ (4+)
80…<88 16-17p. db (4)
71…<80 14-15p. dst+ (3+)
60…<71 12-13p. dst (3)
0…<60 < = 11,99p. ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Szewczyk K. Bioetyka. na granicach życia (t. 1, 2). PWN, Warszawa, 2009/10
2. Beauchamp TL, Childress J. Zasady etyki medycznej. Książka
i Wiedza, Warszawa 1996
3. Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego
Literatura uzupełniająca
4. Mepham B. Bioetyka. PWN, Warszawa 2008
W cyklu 2022/23L:
Literatura podstawowa 1. Szewczyk K. Bioetyka. na granicach życia (t. 1, 2). PWN, Warszawa, 2009/10 2. Beauchamp TL, Childress J. Zasady etyki medycznej. Książka i Wiedza, Warszawa 1996 3. Kodeks Etyki Diagnosty Laboratoryjnego Literatura uzupełniająca 4. Mepham B. Bioetyka. PWN, Warszawa 2008
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: