Diagnostyka parazytologiczna 1700-A2-DIAGP-SJ
Wykłady z przedmiotu Diagnostyka parazytologiczna mają za zadanie zapoznać studentów z ważniejszymi wydarzeniami
w historii parazytologii, w tym z pierwszymi definicjami pasożytnictwa i nazwiskami polskich parazytologów. Wykłady przybliżają też zagadnienia dotyczące interakcji biocenotycznych, rodzajów pasożytów i żywicieli, ewolucji układu pasożyt-żywiciel, pojęć inwazji czynnej i biernej
oraz choroby inwazyjnej. Omawiane są także ogólne cechy budowy morfologicznej i anatomicznej pierwotniaków, płazińców, nicieni i stawonogów oraz rozwój płazińców, nicieni i stawonogów. Wykłady zapoznają też studentów ze skorupiakami, owadami i pajęczakami o znaczeniu alergogennym oraz roztoczami produktów przechowywanych
i roztoczami kurzu domowego. Przedstawione zostaną ogólne zasady badania materiału na obecność pasożytów. Wykłady mają ponadto na celu zapoznanie studentów z metodami pośrednimi i bezpośrednimi badania pasożytów, metodami koproskopowymi, badaniami krwi, technikami immunologicznymi oraz z diagnostyką parazytologiczną metodami biologii molekularnej. Pozwalają wypracować umiejętność właściwej interpretacji wyników badań. Studenci poznają też czynniki wpływające na rozprzestrzenienie pasożytów oraz parazytozy o największym rozprzestrzenieniu.
Laboratoria mają charakter praktyczny (obserwacja mikroskopowa wybranych pasożytów) i są powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Laboratoria mają na celu zapoznanie studentów z technikami mikroskopowania i diagnozowania pasożytów w preparatach trwałych. Omawiana jest biologia, diagnostyka, cykle życiowe oraz chorobotwórczość wybranych pierwotniaków: Trichomonas vaginalis, Trichomonas hominis, Entamoeba histolytica, Entamoeba coli, Giardia lamblia, Balantidium coli, Trypanosoma gambiense, Plasmodium vivax, Plasmodium falciparum, Plasmodium ovale, Plasmodium malariae, Toxoplasma gondii, Naegleria fowlerii, Leishmania donovani, Leishmania tropica, Trypanosoma cruzi. Studenci zapoznają się także z biologią, diagnostyką, cyklami życiowymi
i chorobotwórczością wybranych przywr pasożytniczych: Fasciola hepatica, Schistosoma spp., Clonorchis sinensis, Paragonimus westermani, wybranych tasiemców: Dibothriocephalus latus (=Diphyllobothrium latum), Taenia saginata, Taenia solium, Echinococcus granulosus, Echinococcus multilocularis, Dipylidium caninum, Rodentolepis nana (=Hymenolepis nana), Hymenolepis diminuta oraz wybranych nicieni: Enterobius vermicularis, Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Ancylostoma duodenale, Toxocara canis, Trichinella spiralis, Wuchereria bancrofli, Onchocerca volvulus, Loa loa. Omawiana jest też biologia wybranych stawonogów pasożytniczych: Sarcoptes scabiei, Ixodes ricinus, Pediculus humanus, Pthirus pubis, Cimex lectularius, Anopheles maculipennis, Culex pipiens, Glossina palpalis, Pulex irritans, Simulium ornatum.
Student przygotowuje się do laboratoriów m.in. przeglądając atlasu parazytologiczny oraz rysując cykle życiowe pasożytów.
Seminaria:
- nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Diagnostyka parazytologiczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Biologii i Biochemii Medycznej.
Zaliczenie przedmiotu obejmujące zagadnienia praktyczne
i teoretyczne (ocena opanowania materiału realizowanego na wykładach i laboratoriach).
Punkty uzyskane na zaliczeniu końcowym (w formie testu wyboru lub pytań otwartych) przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
W celu oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całego materiału
i posiadł wiadomości ponadprogramowe, swoją wiedzę przedstawia w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi wykorzystać ją w praktyce.
Dobry plus: student opanował zagadnienia z całego materiału programowego nauczania, w sposób logiczny i spójny przedstawia posiadaną wiedzę.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, kierowany przez nauczyciela akademickiego potrafi formułować trafne wnioski, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny plus: student zna podstawowe zagadnienia
i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, w sposób logiczny przedstawia swoją wiedzę.
Dostateczny: student opanował zagadnienia zawarte
w programie nauczania, rozumie pytania, ale odpowiada niespójnie w sposób opisowy, myli właściwą terminologię, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat,
nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem.
Zaliczenie końcowe przedmiotu (≥ 60%): W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U5, U6, U7.
Kolokwium wejściowe (ocena przygotowania się
do laboratoriów) (≥ 60%): W1, W2, W5, W6, W7, W8.
Sprawozdanie bieżące (wykonane w trakcie laboratoriów)
(≥ 60%): W1, W2, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8.
Ukierunkowana obserwacja studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (≥ 60%): W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8.
Obserwacja przedłużona (≥ 50%): K1.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.
2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej. Wyd. 7, popr. i uzup. [dodr.], PZWL, Warszawa, 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Błaszkowska J., Ferenc T., Kurnatowski P. Zarys parazytologii medycznej, Wyd. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2020.
2. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 1999.
3. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2000.
4. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej, Wyd. AM Bydgoszcz, 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: