Chemia fizyczna 1700-A2-CHEMFIZ-SJ
Głównym celem przedmiotu Chemia fizyczna jest zapoznanie studentów z podstawami chemii fizycznej umożliwiającymi zrozumienie praw rządzących procesami fizykochemicznymi zachodzącymi w przyrodzie oraz opanowanie terminologii
i aparatu matematycznego opisującego te zjawiska. W trakcie realizacji zajęć teoretycznych i praktycznych studenci nabywają umiejętności stosowania zdobywanej wiedzy w rozwiązywaniu różnorakich problemów oraz interpretacji obserwowanych zjawisk fizykochemicznych. Z faktu, iż przedmiot Chemia fizyczna zajmuje się badaniem zjawisk zachodzących w układach makroskopowych i międzycząsteczkowych, przedstawiane podstawy teoretyczne umożliwiają studentom zrozumienie wielu przemian i procesów biochemicznych zachodzących
w organizmach żywych, a przez co kryteriów doboru przy projektowaniu molekuł o charakterze farmakologiczno-diagnostycznym i zasady ich działania. Ćwiczenia laboratoryjne wspomagają ugruntowanie wiadomości przekazanych w trakcie wykładów oraz wyrabiają umiejętności praktycznego posługiwania się metodami eksperymentalnymi
oraz teoretycznymi podczas rozwiązywania problemów z zakresu chemii fizycznej. Opanowanie przez studentów reguł i praw
z zakresu przedmiotu Chemia fizyczna oraz ich powiązania
z ujęciem ilościowym i jakościowym stanowią bazę
do zrozumienia podstaw chemicznej analizy instrumentalnej
oraz wielu metod diagnostyczno-laboratoryjnych.
W ramach realizowanych treści kształcenia z przedmiotu Chemia fizyczna student zdobywa wiedzę z zakresu celów i zadań chemii fizycznej. Nabiera umiejętności dokonywania pomiarów fizykochemicznych oraz opracowanie statystycznego wyników uzyskanych na drodze pomiarów bezpośrednich i pośrednich. Ponadto poznaje i stosuje pomocnicze metody obliczeniowe.
W ciągu cyklu trwania przedmiotu, student zdobywa fachową wiedzę z działu termodynamiki tj.: pierwszej zasady termodynamiki, termochemii, zależności ciepła od temperatury (prawo Kirchoffa), drugiej zasady termodynamiki, zmian entropii w procesach fizyko-chemicznych oraz obliczeń tych zmian, kryteriów samorzutności procesów chemicznych, obliczania zmian entalpii swobodnej, związkami pomiędzy funkcjami termodynamicznymi, powinowactwa chemicznego, równowag chemicznych i prawa działania mas; reguły przekory
Le Chateliera-Browna, obliczania standardowego powinowactwa i stałej równowagi. Z działu roztwory i równowagi fazowe, student poznaje: układy jednoskładnikowe (gazy doskonały, gaz rzeczywisty, roztwory ciekłe, ciała stałe), układy koloidalne, zjawiska powierzchniowe, równowagi w układach wielofazowych, termodynamikę równowag fazowych, regułę faz Gibbsa, równanie Clausiusa-Clapeyrona. Przedstawiane treści
z działu kinetyka chemiczna pozwalają studentowi zapoznać się z: szybkością reakcji homogenicznej, kinetyką reakcji prostych (reakcje rzędu zerowego, pierwszego, drugiego), kinetyką reakcji złożonych (reakcje odwracalne, równoległe, następcze, łańcuchowe), teoriami kinetycznymi, katalizą oraz reakcjami enzymatycznymi. Ostatni realizowany dział pozwala studentowi na zdobycie wiedzy z zakresu elementów elektrochemii, czyli: przewodnictwa wodnych roztworów elektrolitów, ogniw galwanicznych, potencjału utleniająco- redukującego, charakterystyki półogniw, elektrolizy, prawa Faraday’a i zjawiska korozji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest: obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego laboratoria (na podstawie ilości punktów uzyskanych przez studenta w trakcie ćwiczeń) oraz przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Chemii Fizycznej.
Wykłady: zaliczenie odbywa się na podstawie egzaminu teoretycznego.
Egzamin końcowy teoretyczny: zaliczenie przedmiotu Chemia fizyczna odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Za każde poprawne rozwiązanie student otrzymuje 1 punkt. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 30% punktów
z części otwartej oraz łącznie powyżej 50% wszystkich punktów do zdobycia na egzaminie. Skala ocen ma charakter liniowy, zgodnie z poniższą zależnością:
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest: obecność, pozytywna ocena wystawiona przez prowadzącego laboratoria (na podstawie ilości punktów uzyskanych przez studenta w trakcie ćwiczeń) oraz przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Chemii Fizycznej.
Wykłady: zaliczenie odbywa się na podstawie egzaminu teoretycznego.
Egzamin końcowy teoretyczny: zaliczenie przedmiotu Chemia fizyczna odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z 15 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Za każde poprawne rozwiązanie student otrzymuje 1 punkt. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 30% punktów
z części otwartej oraz łącznie powyżej 50% wszystkich punktów do zdobycia na egzaminie. Skala ocen ma charakter liniowy, zgodnie z poniższą zależnością:
Procent możliwych punktów do zdobycia Ocena
90,1-100% Bardzo dobry
80,1-90% Dobry plus
70,1-80% Dobry
60,1-70% Dostateczny plus
50,1-60% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Laboratoria: na podstawie zaliczenia. Kryteria oceniania:
w trakcie jednego ćwiczenia student oceniany jest na podstawie stopnia merytorycznego przygotowania do ćwiczenia (0-4 punktów), jakości wykonywania zadań i poleceń (0-2 punktów), opracowania przeprowadzonych doświadczeń w postaci raportu (0-4 punktów) oraz dwóch kolokwiów teoretycznych (0-50 punktów) w ciągu semestru. Każde kolokwium składa się z 10 pytań zamkniętych o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią oraz 5 pytań otwartych (krótkich odpowiedzi). Każda poprawna odpowiedź punktowana jest w skali 0 - 1, przy czym całkowita liczba punktów uzyskanych przez studenta obliczana jest na podstawie następującego schematu: x/15∙50, gdzie x oznacza sumę punktów zdobytych na podstawie poprawności rozwiązywanych zadań / problemów. Punkty za kolokwium będą uznawane w przypadku zdobycia minimum 30% maksymalnej ilości punktów. Celem uzyskania zaliczenia z laboratorium należy zdobyć powyżej 50% z wszystkich możliwych punktów do zdobycia oraz oddać poprawnie wypełnione raporty z przeprowadzonych doświadczeń.
Seminaria: zaliczenie odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego składającego się z 10 pytań zamkniętych (zadania obliczeniowe) o charakterze pytań testowych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią. Celem uzyskania zaliczenia z seminariów należy zdobyć co najmniej 30%
z wszystkich możliwych punktów do zdobycia na kolokwium.
Egzamin końcowy teoretyczny > 50% : B.W03, B.W07, B.U07, B.K01
Kolokwium teoretyczne (seminaria) ≥ 30% : B.W03, B.W07, B.U03, B.U07, B.U14, B.K01
Kolokwium teoretyczne (laboratoria) ≥30% B.W03, BW08, B.U03, B.U04, B.U07, B.U10, B.U14, B.K01
Praktyczne wykonanie ćwiczeń (0-2 punktów): B.W03, BW08, B.U03, B.U04, B.U07, B.U10, B.U14, B.K01
Raporty(0-4 punktów): B.W03, B.W07, BW08, B.U03, B.U04, B.U07, B.U10, B.U14
Merytoryczne przygotowanie do zajęć (0-4 punktów): B.W03, B.W07, BW08
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001
2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005
3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001
Literatura uzupełniająca:
1. Hermann TW (red.). Farmacja fizyczna. Podręcznik dla studentów farmacji i analityki medycznej. PZWL, Warszawa 2007
2. Uchami G, Hermann TW. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii fizycznej dla studentów farmacji i analityki medycznej. AM, Poznań 2002
Od cyklu kształcenia 2024/2025:
Literatura podstawowa:
1. Atkins PW. Podstawy Chemii Fizycznej. PWN, Warszawa 2001.
2. Pigoń K, Ruziewicz Z. Chemia Fizyczna. PWN, Warszawa 2005
3. Atkins PW, Trapp CA, Cady MP, Giunta C. Chemia Fizyczna – zbiór zadań z rozwiązaniami. PWN, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Hermann TW (red.). Farmacja fizyczna. Podręcznik dla studentów farmacji i analityki medycznej. PZWL, Warszawa 2007.
2. Uchami G, Hermann TW. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii fizycznej dla studentów farmacji i analityki medycznej. AM, Poznań 2002.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: