Histologia
1700-A1-HISTOL-SJ
Wykłady z przedmiotu Histologia mają zapoznać studenta
z prawidłową budową i funkcją komórek, tkanek, narządów
i układów człowieka.
Laboratoria pogłębiają i uzupełniają wiedzę prezentowaną
na wykładach. Umożliwiają także nabycie praktycznej umiejętności mikroskopowania i identyfikacji prawidłowych tkanek i narządów człowieka. Dodatkowo podczas zajęć student samodzielnie wykonuje preparaty (podstawowe barwienie histologiczne H&E, reakcja fluorescencyjna), a także prezentowane są techniki umożliwiające przygotowanie materiału do badan na poziomie ultrastrukturalnym (transmisyjny mikroskop elektronowy). Poznanie i doskonalenie zasad prawidłowego prowadzenia obserwacji mikroskopowych i poprawnej interpretacji obrazu spod mikroskopu stanowi również podstawę do poszerzania wiedzy z innych przedmiotów, np. patomorfologii czy fizjologii. Student nabywa również umiejętność pracy indywidualnej oraz w grupach.
Seminaria
– nie dotyczy
W cyklu 2022/23L:
Wykłady z przedmiotu Histologia mają zapoznać studenta z prawidłową budową i funkcją komórek, tkanek, narządów i układów człowieka.
Laboratoria pogłębiają i uzupełniają wiedzę prezentowaną na wykładach. Umożliwiają także nabycie praktycznej umiejętności mikroskopowania i identyfikacji prawidłowych tkanek i narządów człowieka. Dodatkowo podczas zajęć student samodzielnie wykonuje preparaty (podstawowe barwienie histologiczne H&E, reakcja fluorescencyjna), a także prezentowane są techniki umożliwiające przygotowanie materiału do badan na poziomie ultrastrukturalnym (transmisyjny mikroskop elektronowy). Poznanie i doskonalenie zasad prawidłowego prowadzenia obserwacji mikroskopowych i poprawnej interpretacji obrazu spod mikroskopu stanowi również podstawę do poszerzania wiedzy z innych przedmiotów, np. patomorfologii czy fizjologii. Student nabywa również umiejętność pracy indywidualnej oraz w grupach.
|
W cyklu 2023/24L:
Wykłady z przedmiotu Histologia mają zapoznać studenta z prawidłową budową i funkcją komórek, tkanek, narządów i układów człowieka.
Laboratoria pogłębiają i uzupełniają wiedzę prezentowaną na wykładach. Umożliwiają także nabycie praktycznej umiejętności mikroskopowania i identyfikacji prawidłowych tkanek i narządów człowieka. Dodatkowo podczas zajęć student samodzielnie wykonuje preparaty (podstawowe barwienie histologiczne H&E, reakcja fluorescencyjna), a także prezentowane są techniki umożliwiające przygotowanie materiału do badan na poziomie ultrastrukturalnym (transmisyjny mikroskop elektronowy). Poznanie i doskonalenie zasad prawidłowego prowadzenia obserwacji mikroskopowych i poprawnej interpretacji obrazu spod mikroskopu stanowi również podstawę do poszerzania wiedzy z innych przedmiotów, np. patomorfologii czy fizjologii. Student nabywa również umiejętność pracy indywidualnej oraz w grupach.
|
W cyklu 2024/25L:
Wykłady z przedmiotu Histologia mają zapoznać studenta z prawidłową budową i funkcją komórek, tkanek, narządów i układów człowieka.
Laboratoria pogłębiają i uzupełniają wiedzę prezentowaną na wykładach. Umożliwiają także nabycie praktycznej umiejętności mikroskopowania i identyfikacji prawidłowych tkanek i narządów człowieka. Dodatkowo podczas zajęć student samodzielnie wykonuje preparaty (podstawowe barwienie histologiczne H&E, reakcja fluorescencyjna), a także prezentowane są techniki umożliwiające przygotowanie materiału do badan na poziomie ultrastrukturalnym (transmisyjny mikroskop elektronowy). Poznanie i doskonalenie zasad prawidłowego prowadzenia obserwacji mikroskopowych i poprawnej interpretacji obrazu spod mikroskopu stanowi również podstawę do poszerzania wiedzy z innych przedmiotów, np. patomorfologii czy fizjologii. Student nabywa również umiejętność pracy indywidualnej oraz w grupach.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
− udział w wykładach: 30 godzin
− udział w laboratoriach: 30 godzin
− udział w seminariach: nie dotyczy
− konsultacje z nauczycielem akademickim: 10 godzin
− egzamin teoretyczny: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 71 godzin, co odpowiada 2,84 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
− udział w wykładach : 30 godzin
− udział w laboratoriach: 30 godzin
− udział seminariach: nie dotyczy
− udział w konsultacjach: 10 godzin
− przygotowanie do laboratoriów: 7 godzin
− czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
− przygotowanie do zaliczenia praktycznego (oglądanie preparatów histologicznych): 8 godzin
− przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9 + 1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
− czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
− konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego histologii: 2 godziny.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktu ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
− przygotowanie do zaliczenia praktycznego (oglądanie preparatów histologicznych): 8 godzin
− przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9 + 1 = 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punktu ECTS.
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
− udział w laboratoriach: 30 godzin
− przygotowanie do zaliczenia praktycznego (oglądanie preparatów histologicznych): 8 godzin
− przygotowanie do egzaminu: 9 godzin
− przygotowanie do laboratoriów (w aspekcie praktycznym): 7 godzin
− udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym):
6 godzin.
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godziny, co odpowiada 2,4 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów. Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
– konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie laboratoriów wynosi
2 godziny, co odpowiada 0,08 punktu ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
− nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1: mianownictwo histologiczne. A.W01.
W2: budowę i funkcje komórek. A.W03.
W3: prawidłową budowę i klasyfikację tkanek. A.W03.
W4: przedstawia prawidłową budowę oraz funkcję narządów i układów organizmu ludzkiego. A.W03.
W5: etapy cyklu komórkowego, białka regulujące cykl komórkowy. A.W04.
W6: techniki przygotowania i barwienia preparatów histologicznych (m.in. metoda HE). A.W10.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi:
U1: identyfikować i opisywać składniki strukturalne komórek, tkanek i narządów metodami mikroskopowymi oraz histochemicznymi. A.U13.
U2: posługiwać się mikroskopem optycznym. A.U13.
U3: potrafi stosować techniki histologiczne w celu opisu charakterystycznych cech morfologicznych komórek i tkanek. A.U14.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. A.K01.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
− wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną;
− wykład problemowy
− wykład konwersatoryjny
Laboratoria:
− metoda obserwacji
− ćwiczenia praktyczne
− analiza wyników przeprowadzonych doświadczeń
− metoda klasyczna problemowa
− dyskusja
Seminaria:
− nie dotyczy
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z nauczania przedmiotu biologia na poziomie rozszerzonym w zakresie szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy teoretyczny: ≥ 60% (W1, W2, W3, W4, W5, W6)
Zaliczenie praktyczne przedmiotu: ≥ 60% (U1, U2, U3)
Sprawdziany: 1-3 punkty; ≥2 punkty= zal (W1, W2, W3, W4, W5, W6)
Ukierunkowana obserwacja studenta: próg zaliczenia ≥ 50% ( K1)
Praktyki zawodowe
Literatura
1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2022, wyd. VI
2) Atlas histologiczny: https://atlashistologiczny.pl/
Literatura uzupełniająca:
1) Young B., Lowe J.S., Stevens A., Heath J.W. (red. wyd. pol. J. Malejczyk), WHEATER Histologia. Podręcznik i atlas. Edra Urban &
Partner, Wrocław 2017, wyd. I
2) Zabel M. Histologia Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022, wyd. II
W cyklu 2022/23L:
1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2022, wyd. VI Literatura uzupełniająca: 1) Young B., Lowe J.S., Stevens A., Heath J.W. (red. wyd. pol. J. Malejczyk), WHEATER Histologia. Podręcznik i atlas. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, wyd. I 2) Zabel M. Histologia Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022, wyd. II
|
W cyklu 2023/24L:
1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2022, wyd. VI Literatura uzupełniająca: 1) Young B., Lowe J.S., Stevens A., Heath J.W. (red. wyd. pol. J. Malejczyk), WHEATER Histologia. Podręcznik i atlas. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, wyd. I 2) Zabel M. Histologia Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022, wyd. II
|
W cyklu 2024/25L:
1) Sawicki W., Malejczyk J. Histologia. PZWL, Warszawa 2022, wyd. VI 2) Atlas histologiczny:https://atlashistologiczny.pl/ Literatura uzupełniająca: 1) Young B., Lowe J.S., Stevens A., Heath J.W. (red. wyd. pol. J. Malejczyk), WHEATER Histologia. Podręcznik i atlas. Edra Urban & Partner, Wrocław 2017, wyd. I 2) Zabel M. Histologia Podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022, wyd. II
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: