Chemia organiczna
1700-A1-CHOR-SJ
Wykład:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z pochodzeniem związków organicznych oraz zagadnieniami: rodzaje izomerii, typy reakcji organicznych, budowa, nazewnictwo i właściwości fizykochemiczne węglowodorów (alkanów, alkenów, alkinów, arenów), halogenki alkilowe, reakcja substytucji nukleofilowej, eliminacja, budowa, nazewnictwo i właściwości fizykochemiczne alkoholi, fenoli, eterów, aldehydów i ketonów, reakcja addycji nukleofilowej, budowa, nazewnictwo i właściwości fizykochemiczne kwasów karboksylowych i pochodnych, kwasy dikarboksylowe, związki wielofunkcyjne (hydroksokwasy, oksokwasy, aminokwasy, hydroksoaldehydy, hydroksoketony), węglowodany, peptydy, białka, tłuszcze, pochodne kwasu węglowego, syntezy z udziałem estrów kwasu acetylooctowego i malonowego, związki siarki i fosforu.
Laboratorium:
Na zajęciach laboratoryjnych student pozna zasady i techniki pracy laboratoryjnej. Każdy student pozna zasady montażu szkła laboratoryjnego. Podczas pracy pozna i wykona szereg metod oczyszczania związków organicznych, w tym destylację, ekstrakcję, krystalizację. Celem zajęć jest również samodzielne przeprowadzenie wybranych syntez określonych związków organicznych oraz analizy otrzymanych produktów. Zwieńczeniem zajęć będzie poznanie technik pozwalających na identyfikację jakościową związków jedno i wielofunkcyjnych.
Seminarium:
nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwia zaliczeniowe
= 2+2=4 godziny: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
49 godzin, co odpowiada 1,96 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godziny
- przygotowanie sprawozdań: 5 godzin
- przygotowanie do laboratoriów: 16 godzin
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwia zaliczeniowe 2+2=4 godziny: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii organicznej): 20 godzin
- udział w laboratoriach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii organicznej): 25 godzin
- przygotowanie do laboratoriów z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy dotyczącego chemii organicznej: 15 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,6 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do kolokwiów: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem
do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 2 godziny
co odpowiada 0,08 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:
-
6. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w laboratoriach: 25 godzin
- przygotowanie do laboratoriów (w zakresie praktycznym): 10 godzin
- przygotowanie sprawozdań: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
7. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do laboratoriów: 6 godzin
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS
8. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: definiuje związki organiczne i zasady nomenklatury związków organicznych B.W14.
W2: wyjaśnia rozkład elektronowy w związkach organicznych oraz potrafi wyjaśnić efekt mezomeryczny i indukcyjny B.W15.
W3: rozumie mechanizmy reakcji organicznych w ujęciu nukleofilowym, elektrofilowym i rodnikowym B.W16.
W4: opisuje strukturę i właściwości jednofunkcyjnych związków organicznych B.W17.
W5: opisuje budowę i właściwości chemiczne związków wielofunkcyjnych występujących w organizmach żywych B.W18.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi dokonać analizy związków organicznych oraz przypisać przynależność do określonej grupy związków jedno lub wielofunkcyjnych B.U9.
U2: potrafi prowadzić syntezy wybranych związków organicznych po analizie mechanizmu reakcji B.U9.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej B.K1
Metody dydaktyczne
Wykład:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Laboratorium:
- metoda obserwacji
- ćwiczenia praktyczne
- metody eksponujące: pokaz
- metoda klasyczna problemowa
Seminaria:
- nie dotyczy
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- doświadczeń
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Posiadanie wiedzy zdobytej podczas realizacji przedmiotu „Chemia ogólna i nieorganiczna”
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Chemia organiczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Zakładu Biochemii Medycznej.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Aby uzyskać zaliczenie należy:
wykonać wszystkie analizy praktyczne zgodne z harmonogramem zajęć oraz przygotować sprawozdania - na zaliczenie
napisać trzy kolokwia – każde kolokwium jest punktowane w skali od 0 do 20 pkt.
Aby uzyskać ocenę końcową należy zebrać minimum 60 % wszystkich punktów (3 x 20 pkt. = 60 pkt)
Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Zaliczenie na ocenę (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2)
Raporty/ karty pracy: (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K1)
Przedłużona obserwacja/Aktywność (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K1)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. McMurry J. Chemia organiczna. PWN, 2000 lub późniejsze wydania ,Warszawa
2. Hart LE, Craine DJ. Chemia organiczna – krótki kurs. PZWL, 1999 lub późniejsze wydania, Warszawa
3. Kupryszewski G, Sobocińska M, Walczyna R. Podstawy preparatyki związków organicznych. Wydawnictwo Gdańskie, 1998
4. Vogel AI: Preparatyka organiczna. WNT, 2006, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
1. Morrison RT, Boyd RN. Chemia Organiczna I i II. PWN, 1994 lub późniejsze, Warszawa
2. Zwierzak A: Zwięzły kurs chemii organicznej – tom I i II. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 2007, Łódź
3. Mastalerz P: Podręcznik chemii organicznej. Wydawnictwo Chemiczne, 1998, Wrocław
4. Clayden J, Greeves N, Warren S, Wothers P. Chemia Organiczna. WNT, 2009, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: