W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i laboratoriów. Wykłady z przedmiotu „Biologia medyczna” mają za zadanie zapoznanie studentów z historią rozwoju genetyki, chronologią ważniejszych odkryć w genetyce, podstawowymi prawami dziedziczności (prawa Mendla chromosomowa teoria dziedziczenia, współdziałanie genów: epistaza, plejotropia, komplementacja), dziedziczeniem cech ilościowych i jakościowych, pojęciami transgresji i odziedziczalności oraz z wybranymi wadami i chorobami przewlekłymi o etiologii wieloczynnikowej. Student zdobywa również wiedzę dotyczącą ekogenetyki i farmakogenetyki, środowiskowych przyczyn oraz epidemiologii wad wrodzonych, dysmorfologii i jej znaczenia w diagnostyce wad wrodzonych, rodzajów teratogenów i mechanizmów ich działania oraz podziału i profilaktyki wad rozwojowych. Przedstawiane są definicje i teorie starzenia się: teoria zużycia, teoria zatrucia, teoria sieciowania, teoria ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, teoria katastrofy błędów Orgela, teoria skracania telomerów, teoria mutacji somatycznych, mitochondrialna teoria starzenia, teoria wolnorodnikowa Harmana oraz teoria immunologiczna. Wykłady z przedmiotu „Biologia i genetyka” pozwalają także zapoznać studentów z podstawami genetyki rozwoju, elementami embriologii, organogenezy i rozwoju zarodkowego człowieka oraz działaniem mechanizmów epigenetycznych przez modyfikację chemiczną, genami homeotycznymi i mechanizmami genetycznej determinacji płci. Podczas wykładów student zdobywa ponadto podstawową wiedzę na temat rodzajów i cech nowotworów oraz etapów procesu nowotworowego. Omawiane jest podłoże molekularne choroby nowotworowej, rola wirusów w procesie nowotworowym, genetyczne predyspozycje do choroby nowotworowej, wpływ czynników środowiskowych na rozwój nowotworów, czynniki kancerogenne oraz zmiany chromosomowe w komórkach nowotworowych. Na wykładach studenci poznają charakterystykę komórek układu immunologicznego i rodzaje odpowiedzi immunologicznej, główny układ zgodności tkankowej i jego biologiczne funkcje, podział i budowę antygenów układu HLA, dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej, asocjacje chorób z antygenami HLA, budowę i funkcję receptorów limfocytów T i B, strukturę i rodzaje immunoglobulin, geny kontrolujące syntezę przeciwciał oraz przykłady niedoborów immunologicznych. Wykłady z „Biologii medycznej” zapoznają również studentów z podstawami genetyki populacyjnej, czynnikami zwiększającymi genetyczną różnorodność populacji, prawem Hardy’ego-Weinberga oraz z wybranymi zagadnieniami z genetyki ewolucyjnej człowieka. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Mają na celu zapoznanie studentów z treściami programowymi takimi jak skład chemiczny kwasów nukleinowych, model budowy DNA wg Watsona i Cricka, właściwości fizyczno-chemiczne kwasów nukleinowych, alternatywne struktury DNA, budowa i skład chemiczny chromatyny, replikacja DNA u Pro- i Eukaryota. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności izolacji DNA plazmidowego bakterii oraz przeprowadzenie rozdziału elektroforetycznego kwasów nukleinowych. Podczas laboratoriów studenci zdobywają też wiedzę na temat struktury, funkcji i rodzajów RNA, kodu genetycznego, mechanizmów transkrypcji i procesów potranskrypcyjnych w komórkach Pro- i Eukaryota, mechanizmów i etapów biosyntezy białka oraz regulacja ekspresji genów u Prokaryota i Eukaryota. Podczas laboratoriów przedstawiane są podstawy dziedziczenia grup krwi: antygeny i przeciwciała układu AB0, zjawisko fenomenu bombajskiego, układ grupowy Rh, konflikt serologiczny w układzie Rh oraz pozostałe układy grupowe krwi. Laboratoria pozwalają uzyskać umiejętność rozwiązywania krzyżówek genetycznych. Studenci zapoznają się też z przebiegiem podziałów komórkowych i mają możliwość obserwacji poszczególnych etapów mitozy w preparatach mikroskopowych. Laboratoria mają ponadto za zadanie zapoznanie studentów z podziałem zmienności, rodzajami mutacji, czynnikami mutagennymi, mechanizmami naprawy DNA, zespołami chorobowymi związanymi z zaburzeniami naprawy DNA, a także ze strukturą i dziedziczeniem genomu mitochondrialnego oraz wybranymi chorobami genomu mitochondrialnego. Omówione zostaną definicje kariotypu i kariogramu, metody badania chromosomów, zjawisko genomowego imprintingu oraz powstawanie i znaczenie uniparentalnej disomii. Laboratoria mają też na celu zapoznanie studentów z technikami diagnostyki cytogenetycznej. Omówione zostaną kryteria rozróżniania płci, chromosomy płciowe oraz teoria Lyon. Studenci nabywają ponadto umiejętność barwienia komórek nabłonka jamy ustnej na obecność ciałek Barra. Zajęcia mają ponadto za zadanie zapoznanie z przedurodzeniową diagnostyką wad rozwojowych i schorzeń genetycznych. Przedstawione zostaną techniki inwazyjne pobierania od płodu materiału do badań, inwazyjne badania genetyczne i ich wady oraz diagnostyczne badania nieinwazyjne płodu. Podczas laboratoriów studenci nabywają umiejętność konstrukcji i analizy rodowodu.
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i laboratoriów. Wykłady z przedmiotu „Biologia medyczna” mają za zadanie zapoznanie studentów z historią rozwoju genetyki, chronologią ważniejszych odkryć w genetyce, podstawowymi prawami dziedziczności (prawa Mendla chromosomowa teoria dziedziczenia, współdziałanie genów: epistaza, plejotropia, komplementacja), dziedziczeniem cech ilościowych i jakościowych, pojęciami transgresji i odziedziczalności oraz z wybranymi wadami i chorobami przewlekłymi o etiologii wieloczynnikowej. Student zdobywa również wiedzę dotyczącą ekogenetyki i farmakogenetyki, środowiskowych przyczyn oraz epidemiologii wad wrodzonych, dysmorfologii i jej znaczenia w diagnostyce wad wrodzonych, rodzajów teratogenów i mechanizmów ich działania oraz podziału i profilaktyki wad rozwojowych. Przedstawiane są definicje i teorie starzenia się: teoria zużycia, teoria zatrucia, teoria sieciowania, teoria ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, teoria katastrofy błędów Orgela, teoria skracania telomerów, teoria mutacji somatycznych, mitochondrialna teoria starzenia, teoria wolnorodnikowa Harmana oraz teoria immunologiczna. Wykłady z przedmiotu „Biologia i genetyka” pozwalają także zapoznać studentów z podstawami genetyki rozwoju, elementami embriologii, organogenezy i rozwoju zarodkowego człowieka oraz działaniem mechanizmów epigenetycznych przez modyfikację chemiczną, genami homeotycznymi i mechanizmami genetycznej determinacji płci. Podczas wykładów student zdobywa ponadto podstawową wiedzę na temat rodzajów i cech nowotworów oraz etapów procesu nowotworowego. Omawiane jest podłoże molekularne choroby nowotworowej, rola wirusów w procesie nowotworowym, genetyczne predyspozycje do choroby nowotworowej, wpływ czynników środowiskowych na rozwój nowotworów, czynniki kancerogenne oraz zmiany chromosomowe w komórkach nowotworowych. Na wykładach studenci poznają charakterystykę komórek układu immunologicznego i rodzaje odpowiedzi immunologicznej, główny układ zgodności tkankowej i jego biologiczne funkcje, podział i budowę antygenów układu HLA, dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej, asocjacje chorób z antygenami HLA, budowę i funkcję receptorów limfocytów T i B, strukturę i rodzaje immunoglobulin, geny kontrolujące syntezę przeciwciał oraz przykłady niedoborów immunologicznych. Wykłady z „Biologii medycznej” zapoznają również studentów z podstawami genetyki populacyjnej, czynnikami zwiększającymi genetyczną różnorodność populacji, prawem Hardy’ego-Weinberga oraz z wybranymi zagadnieniami z genetyki ewolucyjnej człowieka. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Mają na celu zapoznanie studentów z treściami programowymi takimi jak skład chemiczny kwasów nukleinowych, model budowy DNA wg Watsona i Cricka, właściwości fizyczno-chemiczne kwasów nukleinowych, alternatywne struktury DNA, budowa i skład chemiczny chromatyny, replikacja DNA u Pro- i Eukaryota. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności izolacji DNA plazmidowego bakterii oraz przeprowadzenie rozdziału elektroforetycznego kwasów nukleinowych. Podczas laboratoriów studenci zdobywają też wiedzę na temat struktury, funkcji i rodzajów RNA, kodu genetycznego, mechanizmów transkrypcji i procesów potranskrypcyjnych w komórkach Pro- i Eukaryota, mechanizmów i etapów biosyntezy białka oraz regulacja ekspresji genów u Prokaryota i Eukaryota. Podczas laboratoriów przedstawiane są podstawy dziedziczenia grup krwi: antygeny i przeciwciała układu AB0, zjawisko fenomenu bombajskiego, układ grupowy Rh, konflikt serologiczny w układzie Rh oraz pozostałe układy grupowe krwi. Laboratoria pozwalają uzyskać umiejętność rozwiązywania krzyżówek genetycznych. Studenci zapoznają się też z przebiegiem podziałów komórkowych i mają możliwość obserwacji poszczególnych etapów mitozy w preparatach mikroskopowych. Laboratoria mają ponadto za zadanie zapoznanie studentów z podziałem zmienności, rodzajami mutacji, czynnikami mutagennymi, mechanizmami naprawy DNA, zespołami chorobowymi związanymi z zaburzeniami naprawy DNA, a także ze strukturą i dziedziczeniem genomu mitochondrialnego oraz wybranymi chorobami genomu mitochondrialnego. Omówione zostaną definicje kariotypu i kariogramu, metody badania chromosomów, zjawisko genomowego imprintingu oraz powstawanie i znaczenie uniparentalnej disomii. Laboratoria mają też na celu zapoznanie studentów z technikami diagnostyki cytogenetycznej. Omówione zostaną kryteria rozróżniania płci, chromosomy płciowe oraz teoria Lyon. Studenci nabywają ponadto umiejętność barwienia komórek nabłonka jamy ustnej na obecność ciałek Barra. Zajęcia mają ponadto za zadanie zapoznanie z przedurodzeniową diagnostyką wad rozwojowych i schorzeń genetycznych. Przedstawione zostaną techniki inwazyjne pobierania od płodu materiału do badań, inwazyjne badania genetyczne i ich wady oraz diagnostyczne badania nieinwazyjne płodu. Podczas laboratoriów studenci nabywają umiejętność konstrukcji i analizy rodowodu.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i laboratoriów. Wykłady z przedmiotu „Biologia medyczna” mają za zadanie zapoznanie studentów z historią rozwoju genetyki, chronologią ważniejszych odkryć w genetyce, podstawowymi prawami dziedziczności (prawa Mendla chromosomowa teoria dziedziczenia, współdziałanie genów: epistaza, plejotropia, komplementacja), dziedziczeniem cech ilościowych i jakościowych, pojęciami transgresji i odziedziczalności oraz z wybranymi wadami i chorobami przewlekłymi o etiologii wieloczynnikowej. Student zdobywa również wiedzę dotyczącą ekogenetyki i farmakogenetyki, środowiskowych przyczyn oraz epidemiologii wad wrodzonych, dysmorfologii i jej znaczenia w diagnostyce wad wrodzonych, rodzajów teratogenów i mechanizmów ich działania oraz podziału i profilaktyki wad rozwojowych. Przedstawiane są definicje i teorie starzenia się: teoria zużycia, teoria zatrucia, teoria sieciowania, teoria ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, teoria katastrofy błędów Orgela, teoria skracania telomerów, teoria mutacji somatycznych, mitochondrialna teoria starzenia, teoria wolnorodnikowa Harmana oraz teoria immunologiczna. Wykłady z przedmiotu „Biologia i genetyka” pozwalają także zapoznać studentów z podstawami genetyki rozwoju, elementami embriologii, organogenezy i rozwoju zarodkowego człowieka oraz działaniem mechanizmów epigenetycznych przez modyfikację chemiczną, genami homeotycznymi i mechanizmami genetycznej determinacji płci. Podczas wykładów student zdobywa ponadto podstawową wiedzę na temat rodzajów i cech nowotworów oraz etapów procesu nowotworowego. Omawiane jest podłoże molekularne choroby nowotworowej, rola wirusów w procesie nowotworowym, genetyczne predyspozycje do choroby nowotworowej, wpływ czynników środowiskowych na rozwój nowotworów, czynniki kancerogenne oraz zmiany chromosomowe w komórkach nowotworowych. Na wykładach studenci poznają charakterystykę komórek układu immunologicznego i rodzaje odpowiedzi immunologicznej, główny układ zgodności tkankowej i jego biologiczne funkcje, podział i budowę antygenów układu HLA, dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej, asocjacje chorób z antygenami HLA, budowę i funkcję receptorów limfocytów T i B, strukturę i rodzaje immunoglobulin, geny kontrolujące syntezę przeciwciał oraz przykłady niedoborów immunologicznych. Wykłady z „Biologii medycznej” zapoznają również studentów z podstawami genetyki populacyjnej, czynnikami zwiększającymi genetyczną różnorodność populacji, prawem Hardy’ego-Weinberga oraz z wybranymi zagadnieniami z genetyki ewolucyjnej człowieka. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Mają na celu zapoznanie studentów z treściami programowymi takimi jak skład chemiczny kwasów nukleinowych, model budowy DNA wg Watsona i Cricka, właściwości fizyczno-chemiczne kwasów nukleinowych, alternatywne struktury DNA, budowa i skład chemiczny chromatyny, replikacja DNA u Pro- i Eukaryota. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności izolacji DNA plazmidowego bakterii oraz przeprowadzenie rozdziału elektroforetycznego kwasów nukleinowych. Podczas laboratoriów studenci zdobywają też wiedzę na temat struktury, funkcji i rodzajów RNA, kodu genetycznego, mechanizmów transkrypcji i procesów potranskrypcyjnych w komórkach Pro- i Eukaryota, mechanizmów i etapów biosyntezy białka oraz regulacja ekspresji genów u Prokaryota i Eukaryota. Podczas laboratoriów przedstawiane są podstawy dziedziczenia grup krwi: antygeny i przeciwciała układu AB0, zjawisko fenomenu bombajskiego, układ grupowy Rh, konflikt serologiczny w układzie Rh oraz pozostałe układy grupowe krwi. Laboratoria pozwalają uzyskać umiejętność rozwiązywania krzyżówek genetycznych. Studenci zapoznają się też z przebiegiem podziałów komórkowych i mają możliwość obserwacji poszczególnych etapów mitozy w preparatach mikroskopowych. Laboratoria mają ponadto za zadanie zapoznanie studentów z podziałem zmienności, rodzajami mutacji, czynnikami mutagennymi, mechanizmami naprawy DNA, zespołami chorobowymi związanymi z zaburzeniami naprawy DNA, a także ze strukturą i dziedziczeniem genomu mitochondrialnego oraz wybranymi chorobami genomu mitochondrialnego. Omówione zostaną definicje kariotypu i kariogramu, metody badania chromosomów, zjawisko genomowego imprintingu oraz powstawanie i znaczenie uniparentalnej disomii. Laboratoria mają też na celu zapoznanie studentów z technikami diagnostyki cytogenetycznej. Omówione zostaną kryteria rozróżniania płci, chromosomy płciowe oraz teoria Lyon. Studenci nabywają ponadto umiejętność barwienia komórek nabłonka jamy ustnej na obecność ciałek Barra. Zajęcia mają ponadto za zadanie zapoznanie z przedurodzeniową diagnostyką wad rozwojowych i schorzeń genetycznych. Przedstawione zostaną techniki inwazyjne pobierania od płodu materiału do badań, inwazyjne badania genetyczne i ich wady oraz diagnostyczne badania nieinwazyjne płodu. Podczas laboratoriów studenci nabywają umiejętność konstrukcji i analizy rodowodu.
|
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i laboratoriów. Wykłady z przedmiotu „Biologia medyczna” mają za zadanie zapoznanie studentów z historią rozwoju genetyki, chronologią ważniejszych odkryć w genetyce, podstawowymi prawami dziedziczności (prawa Mendla chromosomowa teoria dziedziczenia, współdziałanie genów: epistaza, plejotropia, komplementacja), dziedziczeniem cech ilościowych i jakościowych, pojęciami transgresji i odziedziczalności oraz z wybranymi wadami i chorobami przewlekłymi o etiologii wieloczynnikowej. Student zdobywa również wiedzę dotyczącą ekogenetyki i farmakogenetyki, środowiskowych przyczyn oraz epidemiologii wad wrodzonych, dysmorfologii i jej znaczenia w diagnostyce wad wrodzonych, rodzajów teratogenów i mechanizmów ich działania oraz podziału i profilaktyki wad rozwojowych. Przedstawiane są definicje i teorie starzenia się: teoria zużycia, teoria zatrucia, teoria sieciowania, teoria ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, teoria katastrofy błędów Orgela, teoria skracania telomerów, teoria mutacji somatycznych, mitochondrialna teoria starzenia, teoria wolnorodnikowa Harmana oraz teoria immunologiczna. Wykłady z przedmiotu „Biologia i genetyka” pozwalają także zapoznać studentów z podstawami genetyki rozwoju, elementami embriologii, organogenezy i rozwoju zarodkowego człowieka oraz działaniem mechanizmów epigenetycznych przez modyfikację chemiczną, genami homeotycznymi i mechanizmami genetycznej determinacji płci. Podczas wykładów student zdobywa ponadto podstawową wiedzę na temat rodzajów i cech nowotworów oraz etapów procesu nowotworowego. Omawiane jest podłoże molekularne choroby nowotworowej, rola wirusów w procesie nowotworowym, genetyczne predyspozycje do choroby nowotworowej, wpływ czynników środowiskowych na rozwój nowotworów, czynniki kancerogenne oraz zmiany chromosomowe w komórkach nowotworowych. Na wykładach studenci poznają charakterystykę komórek układu immunologicznego i rodzaje odpowiedzi immunologicznej, główny układ zgodności tkankowej i jego biologiczne funkcje, podział i budowę antygenów układu HLA, dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej, asocjacje chorób z antygenami HLA, budowę i funkcję receptorów limfocytów T i B, strukturę i rodzaje immunoglobulin, geny kontrolujące syntezę przeciwciał oraz przykłady niedoborów immunologicznych. Wykłady z „Biologii medycznej” zapoznają również studentów z podstawami genetyki populacyjnej, czynnikami zwiększającymi genetyczną różnorodność populacji, prawem Hardy’ego-Weinberga oraz z wybranymi zagadnieniami z genetyki ewolucyjnej człowieka. Laboratoria są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Mają na celu zapoznanie studentów z treściami programowymi takimi jak skład chemiczny kwasów nukleinowych, model budowy DNA wg Watsona i Cricka, właściwości fizyczno-chemiczne kwasów nukleinowych, alternatywne struktury DNA, budowa i skład chemiczny chromatyny, replikacja DNA u Pro- i Eukaryota. Laboratoria pozwalają na wypracowanie umiejętności izolacji DNA plazmidowego bakterii oraz przeprowadzenie rozdziału elektroforetycznego kwasów nukleinowych. Podczas laboratoriów studenci zdobywają też wiedzę na temat struktury, funkcji i rodzajów RNA, kodu genetycznego, mechanizmów transkrypcji i procesów potranskrypcyjnych w komórkach Pro- i Eukaryota, mechanizmów i etapów biosyntezy białka oraz regulacja ekspresji genów u Prokaryota i Eukaryota. Podczas laboratoriów przedstawiane są podstawy dziedziczenia grup krwi: antygeny i przeciwciała układu AB0, zjawisko fenomenu bombajskiego, układ grupowy Rh, konflikt serologiczny w układzie Rh oraz pozostałe układy grupowe krwi. Laboratoria pozwalają uzyskać umiejętność rozwiązywania krzyżówek genetycznych. Studenci zapoznają się też z przebiegiem podziałów komórkowych i mają możliwość obserwacji poszczególnych etapów mitozy w preparatach mikroskopowych. Laboratoria mają ponadto za zadanie zapoznanie studentów z podziałem zmienności, rodzajami mutacji, czynnikami mutagennymi, mechanizmami naprawy DNA, zespołami chorobowymi związanymi z zaburzeniami naprawy DNA, a także ze strukturą i dziedziczeniem genomu mitochondrialnego oraz wybranymi chorobami genomu mitochondrialnego. Omówione zostaną definicje kariotypu i kariogramu, metody badania chromosomów, zjawisko genomowego imprintingu oraz powstawanie i znaczenie uniparentalnej disomii. Laboratoria mają też na celu zapoznanie studentów z technikami diagnostyki cytogenetycznej. Omówione zostaną kryteria rozróżniania płci, chromosomy płciowe oraz teoria Lyon. Studenci nabywają ponadto umiejętność barwienia komórek nabłonka jamy ustnej na obecność ciałek Barra. Zajęcia mają ponadto za zadanie zapoznanie z przedurodzeniową diagnostyką wad rozwojowych i schorzeń genetycznych. Przedstawione zostaną techniki inwazyjne pobierania od płodu materiału do badań, inwazyjne badania genetyczne i ich wady oraz diagnostyczne badania nieinwazyjne płodu. Podczas laboratoriów studenci nabywają umiejętność konstrukcji i analizy rodowodu.
|