Przysposobienie biblioteczne
1700-A1-BIB-SJ
Wykłady z przedmiotu przysposobienie biblioteczne mają
za zadanie zapoznanie studenta z organizacją i funkcjonowaniem Biblioteki Medycznej oraz całego systemu biblioteczno-informacyjnego CM UMK, a także wpojenie sposobu korzystania z katalogów komputerowych w zintegrowanym systemie bibliotecznym ALMA, pozwalającym na wyszukanie, zamówienie i w efekcie wypożyczenie książki, czasopisma lub innego dokumentu znajdującego się w zbiorach Biblioteki. Zaznajomienie studenta ze sposobem rezerwowania książek, aktualnie niedostępnych. Przedstawienie najważniejszych naukowych, medycznych baz komputerowych oraz sposobu
ich wykorzystania.
Ćwiczenia są powiązane z zagadnieniami omawianymi
na wykładach i mają za zadanie utrwalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania dokumentów w katalogu komputerowym, zamówienia lub zarezerwowania ich, zapoznanie się z możliwościami wyszukiwawczymi baz komputerowych
i wykorzystania ich treści w procesie dydaktycznym.
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady z przedmiotu przysposobienie biblioteczne mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją i funkcjonowaniem Biblioteki Medycznej oraz całego systemu biblioteczno-informacyjnego CM UMK, a także wpojenie sposobu korzystania z katalogów komputerowych w zintegrowanym systemie bibliotecznym HORIZON, pozwalającym na wyszukanie, zamówienie i w efekcie wypożyczenie książki, czasopisma lub innego dokumentu znajdującego się w zbiorach Biblioteki. Zaznajomienie studenta ze sposobem rezerwowania książek, aktualnie niedostępnych. Przedstawienie najważniejszych naukowych, medycznych baz komputerowych oraz sposobu ich wykorzystania.
Ćwiczenia są powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają za zadanie utrwalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania dokumentów w katalogu komputerowym, zamówienia lub zarezerwowania ich, zapoznanie się z możliwościami wyszukiwawczymi baz komputerowych i wykorzystania ich treści w procesie dydaktycznym.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykłady z przedmiotu przysposobienie biblioteczne mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją i funkcjonowaniem Biblioteki Medycznej oraz całego systemu biblioteczno-informacyjnego CM UMK, a także wpojenie sposobu korzystania z katalogów komputerowych w zintegrowanym systemie bibliotecznym HORIZON, pozwalającym na wyszukanie, zamówienie i w efekcie wypożyczenie książki, czasopisma lub innego dokumentu znajdującego się w zbiorach Biblioteki. Zaznajomienie studenta ze sposobem rezerwowania książek, aktualnie niedostępnych. Przedstawienie najważniejszych naukowych, medycznych baz komputerowych oraz sposobu ich wykorzystania.
Ćwiczenia są powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają za zadanie utrwalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania dokumentów w katalogu komputerowym, zamówienia lub zarezerwowania ich, zapoznanie się z możliwościami wyszukiwawczymi baz komputerowych i wykorzystania ich treści w procesie dydaktycznym.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami realizowanymi
na platformie zdalnego nauczania moodle UMK wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami realizowanymi
na platformie zdalnego nauczania moodle UMK wynosi
4 godziny.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w ćwiczeniach: 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 5 godzin.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany
z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 1 godzina.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna medyczne bazy danych i system biblioteczno-informacyjny Biblioteki Medycznej Collegium Medicum
W2: śledzi proces kształtowania się nowych osiągnięć medycznych na podstawie dostępnej literatury.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi posługiwać się narzędziami informatycznymi obsługującymi system biblioteczno-informacyjny UMK
U2: potrafi dokonać samooceny posiadanej wiedzy i potrzeb rozwojowych i zaplanować aktywność edukacyjną wykorzystując literaturę
U3: potrafi dokonać analizy piśmiennictwa medycznego, w tym w języku obcym, oraz wyciągać wnioski w oparciu
o dostępną literaturę w systemie bibliograficzno-informacyjnym Biblioteki Medycznej
U4: potrafi korzystać z bibliograficznych oraz pełnotekstowych baz danych i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi
U5: potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej dostępnej w Bibliotece Medycznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada umiejętność i nawyk stałego dokształcania się
i doskonalenia zawodowego wykorzystując obiektywne źródła informacji naukowej
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- tekst programowy.
Ćwiczenia:
- metody służące prezentacji treści.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest znajomość ogólnych zasad korzystania z biblioteki oraz umiejętność wyszukiwania dokumentów w katalogu komputerowym.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: sprawdzian – test online
- zaliczenie na podstawie testu (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) – zaliczenie ≥ 70% (W1, W2, U2, K1).
Ćwiczenia: sprawdzian – test online
- zaliczenie na podstawie testu (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) – zaliczenie ≥ 70% (W2, U1, U2, U3, U4, U5).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dąbrowiecki S, Janowicz E, Malukiewicz–Wiśniewska G. Jak wyszukiwać i krytycznie ocenić naukowe publikacje medyczne? Wydawnictwo Uczelniane AM, Bydgoszcz 1996.
Literatura uzupełniająca:
1. Kubiak M. Poczytne podręczniki medyczne on-line. Wiadomości Akademickie 2017, 68: 39-40.
2. Kubiak M. Kto czyta, nie błądzi, kto wybiera, nie zawsze… Wiadomości Akademickie 2013, 52: 34-37.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Dąbrowiecki S, Janowicz E, Malukiewicz–Wiśniewska G. Jak wyszukiwać i krytycznie ocenić naukowe publikacje medyczne? Wydawnictwo Uczelniane AM, Bydgoszcz 1996
Literatura uzupełniająca: 1. Kubiak M. Poczytne podręczniki medyczne on-line. Wiadomości Akademickie 2017, 68: 39-40 2. Kubiak M. Kto czyta, nie błądzi, kto wybiera, nie zawsze… Wiadomości Akademickie 2013, 52: 34-37
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Dąbrowiecki S, Janowicz E, Malukiewicz–Wiśniewska G. Jak wyszukiwać i krytycznie ocenić naukowe publikacje medyczne? Wydawnictwo Uczelniane AM, Bydgoszcz 1996
Literatura uzupełniająca: 1. Kubiak M. Poczytne podręczniki medyczne on-line. Wiadomości Akademickie 2017, 68: 39-40 2. Kubiak M. Kto czyta, nie błądzi, kto wybiera, nie zawsze… Wiadomości Akademickie 2013, 52: 34-37
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: