5.2. Medycyna ratunkowa
1655-LekM5STNRAT-J
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania zaawansowanych przyrządów w ramach medycyny ratunkowej.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych zaawansowanych przyrządów do resuscytacji krążeniowo - oddechowej
W cyklu 2022/23:
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej. Przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu stosowania zaawansowanych przyrządów w ramach medycyny ratunkowej.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu zaawansowanych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych zaawansowanych przyrządów do resuscytacji krążeniowo - oddechowej
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 22 h
- udział w ćwiczeniach: 18 h
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 h, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 22 h
- udział w ćwiczeniach: 18h
- przygotowanie do zajęć:17,5 h
- przygotowanie do zaliczenia: 10 h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 67,5 h, co odpowiada 2,7 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie medycyny ratunkowej: 10 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej): 5 h
- udział w ćwiczeniach i seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny ratunkowej)
12 h
Łączny nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 27 h, co odpowiada 1,08 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zajęć: 17,5 h
- przygotowanie do zaliczenia: 10 h
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 27,5 h, co odpowiada 1,1 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 18 h, co odpowiada 0,8 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
E.W6. najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w tych stanach
E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych,
F.W7. wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych
F.W8. zasady funkcjonowania zintegrowanego systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne
F.W16. algorytm postępowania dla poszczególnych stadiów hipotermii przypadkowej oraz hipotermii pourazowej
Efekty uczenia się - umiejętności
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
E.U15. rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek
E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne w tym:
1) pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
2) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
3) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
4) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
5) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
6) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
7) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi
E.U33. wdrażać podstawowe postępowanie lecznicze w ostrych zatruciach
E.U34. monitorować stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami
E.U36. postępować w przypadku urazów (zakładać opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrywać i zszywać ranę)
F.U5. zakładać wkłucie obwodowe
F.U8. wykonywać doraźne unieruchomienie kończyny, wybierać rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego
F.U9. zaopatrywać krwawienie zewnętrzne
F.U10. wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udzielać pierwszej pomocy
F.U11. działać zgodnie z algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych
F.U21. oceniać stan pacjenta nieprzytomnego zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03. nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K04. kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu
K_K05. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta
K_K06. wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K08. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny
- wykład konwersatoryjny
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
Ćwiczenia:
- pokaz z instruktażem
- ćwiczenia przedmiotowe
metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- inscenizacja
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu medycyna ratunkowa powinien/na posiadać wiedzę
z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu ruchu, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego. Musi znać podstawy farmakoterapii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny (0 – 20 punktów; 100% )
< 12 niezaliczone
> 12 ZALICZONE
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnego wyniku z przeprowadzonego postępowania w sytuacji symulowanej. Popełnienie błędu krytycznego skutkującego pogorszeniem stanu pacjenta powoduje niezaliczenie przedmiotu
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wytyczne resuscytacji 2015.
2. Paciorek P; Patrzała A; Medyczne czynności ratunkowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL , Warszawa 2015
3. Konieczny J., Paciorek P., Kwalifikowana pierwsza pomoc , wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Kunke poligrafia, Inowrocław 2014,
Wydanie II
4. John Emory Campbell: ITLS international trauma life support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Wydawca Medycyna Praktyczna, rok wydania: 2015
5. J. Jakubaszko: Medycyna ratunkowa, rok wydania: 2012
6. Andrzej Zawadzki: Medycyna ratunkowa i katastrof, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2013
7. Franciszek Kokot: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2009
8. Michał Czerwiński, Paweł Makowiec: Podstawy ratownictwa taktycznego, wydawca Difin, raok wydania 2014,
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. Wytyczne resuscytacji 2015. 2. Paciorek P; Patrzała A; Medyczne czynności ratunkowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL , Warszawa 2015 3. Konieczny J., Paciorek P., Kwalifikowana pierwsza pomoc , wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Kunke poligrafia, Inowrocław 2014, Wydanie II 4. John Emory Campbell: ITLS international trauma life support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Wydawca Medycyna Praktyczna, rok wydania: 2015 5. J. Jakubaszko: Medycyna ratunkowa, rok wydania: 2012 6. Andrzej Zawadzki: Medycyna ratunkowa i katastrof, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2013 7. Franciszek Kokot: Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rok wydania: 2009 8. Michał Czerwiński, Paweł Makowiec: Podstawy ratownictwa taktycznego, wydawca Difin, raok wydania 2014,
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: