6.4. Wakcynologia w medycynie rodzinnej
1655-LekM5COAWAK-J
Seminaria mają za zadanie przekazanie studentom wiedzy na temat szczepień ochronnych dzieci i osób dorosłych wykonywanych w podstawowej opiece zdrowotnej. W ramach seminariów student poznaje klasyfikację szczepionek, wskazania i przeciwwskazania kwalifikowania poszczególnych grup pacjentów do szczepień, warunki przechowywania szczepionek i warunki wykonywania szczepień, obowiązujące akty prawne dotyczące szczepień.
Zajęcia z Medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów tematyką wakcynologii.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 3 godziny
- konsultacje: 15 min.
- przeprowadzenie zaliczenia: 15 min.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 3,5 godziny, co odpowiada 0,14 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 3 godziny
- przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 1 godzina
- konsultacje: 15 min
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 30 min. + 15 min. = 45 min.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu wakcynologii w medycynie rodzinnej): 1,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu wakcynologii w medycynie rodzinnej): 0,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu wakcynologii w medycynie rodzinnej): 15 min.
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 3 godziny 15 min., co odpowiada
0,12 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 30 min. + 15 min. = 45 min. (0,018 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 3 godziny, co odpowiada 0,12 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wyjaśnia pojęcie „wakcynologia” (E K_W36)
W2: wyjaśnia pojęcie „szczepionka” (E K_W36)
W3: wyjaśnia pojęcie „niepożądany odczyn poszczepienny” (E K_W36)
W4: opisuje klasyfikację szczepionek (E K_W36)
W5: wskazuje zasady i przeciwwskazania szczepień ochronnych u dzieci (E K_W36)
W6: wskazuje zasady i przeciwwskazania szczepień ochronnych u dorosłych (E K_W36)
W7: wskazuje zasady i przeciwwskazania szczepień ochronnych u kobiet w ciąży (E K_W36)
W8: wymienia akty prawne dotyczące szczepień (E K_W36)
W9: zna i rozumie zasady udzielania porad w zakresie szczepień ochronnych (E K_W36)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem (dziecko, osoba dorosła) i dokonać kwalifikacji do szczepień (E K_U27)
U2: przestrzega określonych warunków niezbędnych podczas wykonywania szczepień (E K_U27)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma poczucie własnych ograniczeń (K_K01)
K2: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K08)
K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04)
K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K06)
Metody dydaktyczne
- wykład informacyjny;
- wykład konwersatoryjny,
- dyskusja dydaktyczna,
- analiza przypadków;
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat szczepień ochronnych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Ponadto powinien posiadać wiedzę z zakresu pediatrii i chorób wewnętrznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach. Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie >60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego.
Przedłużona obserwacja (>60%) W1-W9, U1-U2, K1-K4;
Na koniec zajęć przeprowadzany jest test „wyjściówka” składający się z 10 pytań (0-10 pkt., >60%) W1-W9
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 Bardzo dobry (5)
88≤…..<92 Dobry plus (4+)
80≤…..<88 Dobry (4)
71≤…..<80 Dostateczny plus (3+)
60≤…..<71 Dostateczny (3)
0…..<60 Niedostateczny (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: