8.5. Audiologia i foniatria
1655-LekM4CNZAUD-J
Wykłady mają za zadanie przedstawienie zagadnień dotyczących fizjologii górnych dróg oddechowych co pozwoli na właściwe zrozumienie procesów chorobowych. Również szeroko omawiane problemy z zakresu wad rozwojowych górnych dróg oddechowych i uszu pozwolą na właściwe zrozumienie problemu, które ułatwi w przyszłości właściwe postepowanie z takimi przypadkami. Szczególnie ważnym problemem poruszanym w trakcie wykładów są zagadnienie dotyczące diagnostyki i leczenia nowotworów z zakresu krtani, nosa i zatok przynosowych, części nosowej gardła, gardła środkowego i dolnego, jamy ustnej. Odrębnym zagadnieniem są aspekty dotyczące ostrych i przewlekłych chorób zapalnych z zakresu otolaryngologii. W trakcie wykładów zostaną szeroko przedstawione problemy ostrych zapaleń jamy ustnej, gardła i krtań, uszu oraz odpowiednie algorytmy diagnostyczne i lecznicze. W odniesieniu do przewlekłych chorób uszu, krtani, jamy ustnej i gardła omówione zostaną podstawowe zasady diagnostyki i kwalifikacji do leczenia operacyjnego. Przedstawione zostaną różne techniki zabiegów operacyjnych od chirurgii czynnościowej zachowującej funkcję organów do zabiegów radykalnych, pozbawiających chorego podstawowych funkcji zmienionych chorobowo narządów. Dużo uwagi zostanie poświęcone zagadnieniom dotyczącym powikłań zapalnych usznopochodnych z zaznaczeniem odpowiedniego podejścia do diagnostyki tych stanów i odpowiedniego leczenia. Wykłady mają również na celu zapoznanie studentów z problemami stanów nagłych jak krwawienie i duszność oraz odpowiedniego postępowania z chorym. Odrębnym zagadnieniem szeroko poruszanym są zaburzenia narządu słuchu i równowagi z przedstawianym algorytmem diagnostyki i leczenia tych jednostek chorobowych.
Ćwiczenia prowadzone w trakcie zajęć poświęcone są:
-opanowaniu umiejętności zbierania wywiadu od chorego oraz wywiadu rodzinnego w chorobach uszu, nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej i gardła, krtani
-opanowaniu techniki badania ucha, nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
- opanowaniu umiejętności samodzielnego wykonywania podstawowych zabiegów dotyczących narządów ORL.
- zapoznania się z współczesnymi metodami badań endoskopowych i mikrochirurgicznych,
- zapoznania się z metodami badania czynnościowego narządu słuchu i równowagi, badań czynnościowych krtani i metod obiektywnej oceny drożności nosa.
- zapoznaniu się z najczęściej wykonywanymi zabiegami i podstawowymi metodami operacyjnymi ze szczególnym uwzględnieniem metod endoskopowych, mikrochirurgicznych, włącznie z wykorzystaniem promieniowania laserowego.
- zapoznaniu się z metodami rehabilitacyjnymi chorych po operacjach doszczętnego usunięcia krtani, z rehabilitacją niedosłuchów i zaburzeń równowagi, głosu i mowy.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin stacjonarnie
- konsultacje: zdalnie 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina zdalnie
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich wynosi 27 godzin, co odpowiada
1,08 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godzin
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do seminarium (w tym czytanie wskazanej
literatury): 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń : 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 6+3= 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 54 godzin, co odpowiada
2,16 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz
opracowań naukowych z zakresu otolaryngologii): 3 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych z zakresu otolaryngologii): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań
naukowych z zakresu otolaryngologii): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu
otolaryngologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi wynosi15 godzin, co odpowiada 0,6 pkt ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:6+3= 9 godzin
(0,36punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 18 godzin wynosi
- przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 33 godzin, co odpowiada 1,32 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. definiuje choroby ucha zewnętrznego, ostre zapalenie ucha środkowego, przewlekłe zapalenie ucha środkowego u dorosłych i dzieci F K_W12.a
W2. rozpoznaje wysiękowe zapalenie ucha środkowego- algorytm diagnostyki i postępowania;ciała obce w uchu F K_W12.a
W3. wylicza usznopochodne powikłania wewnątrzczaszkowe, diagnostyka uszkodzenia nerwu twarzowego F K_W12.b
W4. definiuje niedosłuch: podział kliniczny, badania diagnostyczne, leczenie F K_W12.e
W5. potrafi praktycznie ocenić badania obrazowe ucha środkowego F K_W12.a
W6. zna metody badania endoskopowego w otolaryngologii:
ezofagoskopia, tracheobronchoskopia, mikrolaryngoskopia, sinusoskopia F K_W12.c
W7. wymienia ostre i przewlekłe choroby jamy ustnej, gardła i krtani (z wyłączeniem nowotworów krtani i gardła) - rozpoznanie i leczenie F K_W12.a
W8. uszeregowuje nowotwory krtani- objawy, diagnostyka, algorytm postępowanie, leczenie F K_W12.f
W9. uszeregowuje otwory nosa i zatok przynosowych, objawy, diagnostyka,leczenie F K_W12.f
W10. zna postępowanie w nagłej duszności krtaniowej F K_W12.d
W11. definiuje schorzenia przełyku, w tym szczególnie oparzenia i nowotwory: objawy, leczenie, powikłania/ przegląd metod diagnostycznych F K_W12.f
W12. ocenia badania radiologiczne wykonywane w diagnostyce schorzeń przełyku F K_W12.a
W13. definiuje nowotwory gardła środkowego i nosogardła, zespoły uszkodzeń podstawy czaszki F K_W12.f
W14. rozpoznaje manifestacje laryngologiczną schorzeń ogólnoustrojowych F K_W12.a
W15. rozpoznaje guzy szyi F K_W12.f
W16. definiuje stany przedrakowe w otolaryngologii- zasady rozpoznawania i postępowania F K_W12.f
W17. wymienia ostre i przewlekłe zapalenie zatok przynosowych: rozpoznanie i leczenie, powikłania wewnątrzczaszkowe zapalenia zatok F K_W12.a
W18. zna przyczyny krwawień z nosa, zasady postępowania
F K_W12.d
W19. definiuje zawroty głowy- jako problem diagnostyczny i leczniczy F K_W12.a
W20. wymienia i definiuje urazy w otolaryngologii (złamania twarzoczaszki, kości skroniowej, urazy szyi, ucha, powłok twarzy)
F K_W12.c
W21. Zna standardy lecznicze w onkologii głowy i szyi F K_W12.f
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. planuje i przeprowadza wywiad laryngologiczny E K_U01
U2. potrafi wykonać rynoskopia przednią i tylną F K_U25
U3. przeprowadza badanie jamy ustnej i gardła srodkowego F K_U25
U4. przeprowadza badanie laryngoskopii pośredniej F K_U25
U5. potrafi wykonać otoskopie F K_U25
U6. zestawia rodzaje badań drożności trąbek słuchowych F K_U25
U7. wykonuje próby stroikowe F K_U26
U8. przedstawia i wykonuje badanie węzłów chłonnych szyi F K_U25
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. wykazuje czujność onkologiczną, zna stany zagrożenia życia w otolaryngologii i na tej podstawie potrafi wysunąć wstępne rozpoznanie, a szczególnie podejrzenie schorzenia wymagającego nagłej i pilnej interwencji K_ K01.
K2. nabywa zdolności do dobrego kontaktu z chorym w kwestii przekazania najważniejszych informacji z dziedziny otolaryngologii, używając fachowej terminologii K _ K03
K3. demonstruje wrażliwości na cierpienie pacjenta, na jego troskę o własne zdrowie, na ból i niedogodę badania otolaryngologicznego- pielęgnuje w sobie delikatności w podejmowanych działaniach instrumetalnych w czasie badania otolaryngologicznego - K_K04
K4. jest świadomy konieczności stałego rozwoju i nauki K_K04
Metody dydaktyczne
1. Seminaria: dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
seminarium informacyjne i konwersatoryjne
2. Ćwiczenia: pokaz z instruktażem
ćwiczenia przedmiotowe
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę
z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć (seminariów) w formie testu dotyczącego poszczególnych tematów zajęć >60%
W1 - W20
2. Przedłużona obserwacja podczas wykonywania zajęć praktycznych celem oceny kompetencji społecznych >60% K1-K4
3. Zaliczenie zajęć sprawdzianem praktycznym z badania otolaryngologicznego >75% w10, W18, U1-U8
4. Końcowe zaliczenie przedmiotu - egzamin testowy
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągniecie rezultatu 60% pozytywnych odpowiedzi (0-40 pkt)
0%≤ - <60% - 2
60%≤ - <71% - 3
71 %≤ - < 80% - 3+
80%≤ - <88% - 4
88%≤ - <92% - 4+
92% ≤ - < 100% - 5
Praktyki zawodowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: