7.3. Radiologia ukladu moczowego
1655-LekM4CNMRAD-J
W trakcie wykładów student przypomina sobie i przyswaja techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR) w diagnostyce układu moczowego. Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych w zakresie układu moczowego.
W trakcie seminariów poruszana jest tematyka obrazowania układu moczowego. Student uczy się anatomii rentgenowskiej układu moczowego. Poznaje metodykę badań (rtg, TK, MR, usg) układu moczowego. Zna wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. W trakcie seminariów przedstawiane są korelacje radiologiczno-patologiczne układu moczowego. Student uczy się rozpoznawać wady wrodzone, kamica moczową, zapalenia, nowotwory, urazy układu moczowego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godziny
- udział w seminariach: 4 godziny
- konsultacje: 1 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
7 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w wykładach: 2 godziny
• udział w seminariach: 4 godziny
• konsultacje: 1 godzina
• przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godziny
• przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 11 godzin, co
odpowiada 0,4 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii układu moczowego): 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu moczowego): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu moczowego): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
• przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenie 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B.W08)
W2:zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym
oraz czynnościowym ( w szczególności układu
moczowego)(A.W02)
W3:posiada wiedzę z zakresu współcześnie
wykorzystywanych badań obrazowych, w
szczególności:
a) symptomatologię radiologiczną podstawowych
chorób układu moczowego,
b) metody instrumentalne i techniki obrazowe
wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,
c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie
pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10);
W4:zna i rozumie zasady diagnozowania i postępowania
terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci zakażeń
układu moczowego, wad wrodzonych układu
moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej,
ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i
przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek,
zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej
pęcherzowo-moczowodowej (E.W03),
W5:zna zasady diagnozowania i postępowania
terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób
układu moczowego występujących u osób dorosłych,
oraz ich powikłań:
a) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i
przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki ( E.W07),
W6: zna zasady diagnozowania w odniesieniu do
najczęstszych chorób wymagających interwencji
chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku
dziecięcego w tym w szczególności:
a) ostrych i przewlekłych chorób układu moczowego
(F.W01),
W7: zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego,
przygotowania pacjenta do zabiegów urologicznych z
wykorzystaniem radiologii, ( F.W04);
W8:Zaproponuje zalecenia po zabiegach urologicznych z
wykorzystaniem technik radiologicznych (F.W05);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B.U02);
U2 Powiązuje obrazy badań radiologicznych z uszkodzeniami układu moczowego (C.U11),
U3:Potrafi postępować w przypadku urazów układu moczowego – zlecić odpowiednie badanie diagnostyczne z zakresu radiologii( E.U36)
U4:Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi diagnostyczne z zakresu radiologii w tym: urografia, cystografia, ureterografia i inne (E.U29);
U5:Interpretuje badania radiologiczne i identyfikuje przyczyny odchyleń E.U24;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K.01)
K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.03)
K3:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.04)
K4:Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K.06)
K6:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W8, U1-U5.
Sprawdzian praktyczny ( > 75%): W1-W8, U1 – U5.
Kolokwium końcowe (>56%): W1 – W8,
U1-U5.
<60% niezaliczone
>60% ZALICZONE
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Radiologia. Podręcznik dla studentów. Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022.
2.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
3. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
4.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: