1.7. Propedeutyka ginekologii i położnictwa
1655-LekM3PMKGIN-J
Podczas Wprowadzenia do Ginekologii i Położnictwa studenci biorą
udział w seminariach na temat:
1. Wywiad i badanie fizykalne w położnictwie i ginekologii.
2. Choroby przenoszone drogą płciową.
3. Profilaktyka w położnictwie i ginekologii.
4. Antykoncepcja.
5. Ciąża fizjologiczna.
6. Poród.
Podczas zajęć studenci mogą ćwiczyć obiektywne i subiektywne
badanie ginekologiczne lub położnicze (ćwiczenia na fantomie i badanie
pacjentki). Obserwacja przypadków klinicznych pozwala uczniom
śledzić diagnozę i zarządzanie w podstawowych chorobach
położniczych i ginekologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
- Ćwiczenia – 20 godzin,
- Seminaria – 4 godzin;
Praca własna studenta:
- czytanie literatury – 20 godziny
- przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin
Suma: 54 godziny (ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: posiada wiedzę związaną z kobiecymi funkcjami rozrodczymi, ich
zaburzeniami oraz procedurami diagnostycznymi i leczniczymi, w
szczególności w zakresie:
1) cykl menstruacyjny i jego zaburzenia,
2) ciąża,
3) fizjologiczny i patologiczny poród i połóg,
4) ginekologiczne stany zapalne i nowotwory,
5) przepisy dotyczące urodzeń,
6) menopauza,
7) podstawowe metody diagnostyczne i zabiegi ginekologiczne (F.W9)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: zapewnić pomoc podczas wspólnych zabiegów chirurgicznych,
przygotować obszar operacyjny i podać znieczulenie miejscowe do
miejsca operacji (F.U1)
U2: monitorowanie pacjentów pooperacyjnych na podstawie ich
parametrów życiowych (F.U12)
U3: określić zalecenia, wskazania i przeciwwskazania związane ze
stosowaniem antykoncepcji (F.U18)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: posiada umiejętność przyjęcia odpowiedzialności związanej z
decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym
bezpieczeństwa własnego i cudzego (K.K02)
K2: ma możliwość przestrzegania tajemnicy lekarskiej i innych praw
pacjenta (K.K05)
K3: posiadał umiejętność wdrażania zasad kolegium zawodowego i
współpracy w zespole specjalistów, w tym przedstawicieli innych
zawodów medycznych, również w środowisku wielokulturowym i
wielonarodowym (K.K06)
K4: posiada umiejętność rozpoznawania i rozpoznawania własnych
ograniczeń oraz samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K07)
Metody dydaktyczne
Seminaria, Ćwiczenia praktyczne, Zajęcia w warunkach symulacji
medycznej
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu ginekologia i położnictwo powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu rodnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Hacker and Moore’s Essentials of Obstetrics and Gynecology. 5th ed. Elsevier 2010.
Additional: recommendations and guidelines of:
1. Polish Gynecological Society [www.ptgin.pl]
2. American College of Obstetricans and Gynecologists [www.acog.org]
3. Royal College of Obstetricians and Gynaecologists [www.rcog.org.uk]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: