11.1. Patofizjologia
1655-LekM22PATPAF-J
Wykład
Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerzenie wiedzy studenta o objawy kliniczne oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat etiopatogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, endokrynnego oraz patofizjologii układu krwiotwórczego.
Ćwiczenia
Ćwiczenia mają na celu: zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, wykształcenie umiejętności wiązania zaburzeń na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym z objawami klinicznymi oraz wynikami badań w poszczególnych jednostkach chorobowych
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin on-line synchronicznie przy użyciu platformy BigBlueButton (BBB)
- udział w ćwiczeniach: 48 godzin
- 23,3 godziny udział w ćwiczeniach on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB – tryb zdalny
- 24,7 godziny udział w ćwiczeniach w bezpośrednim kontakcie – tryb stacjonarny
- przeprowadzenie kolokwiów: 4 godziny:
- 1 godzina on-line synchronicznie przy użyciu platformy Moodle
- 3 godziny w bezpośrednim kontakcie – tryb stacjonarny
- przeprowadzenie kolokwium podsumowującego: 1 godzina (tryb stacjonarny)
- konsultacje: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,8 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin – on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB
- udział w ćwiczeniach: 48 godzin
- 23,3 godziny on-line synchronicznie przy użyciu platformy BBB – tryb zdalny
- 24,7 godziny – tryb stacjonarny
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin
- przygotowanie i zaliczenie kolokwiów: 4 + 4 = 8 godzin
- przygotowanie i zaliczenie kolokwium podsumowującego 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,6 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 12 godzin
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 15 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 10 godzin
- przygotowanie do kolokwiów i kolokwium podsumowującego z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób: 14 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 51 godzin, co odpowiada 2,04 punktom ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
- w procesie oceniania:
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin
- przygotowanie i zaliczenie kolokwiów: 4 + 4 = 8 godzin
-przygotowanie i zliczenie kolokwium podsumowującego: 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 26 godzin, co odpowiada 1,0 ECTS.
5. Bilans nakładu pracy związany z kształceniem na odległość:
- udział w wykładach – 15 godzin
- udział w ćwiczeniach – 23,3 godziny.
Łączny bilans nakładu pracy studenta w kształceniu na odległość – 1,53 ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym
- udział w ćwiczeniach: 48 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze ogólnoakademickim wynosi: 48 godziny, co odpowiada 1,92 punktu ECTS.
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: wyjaśnia udział procesu zapalnego w etiopatogenezie i przebiegu wybranych jednostek chorobowych - C K_W27
W2: zna definicję, klasyfikację, obraz kliniczny i mechanizmy kompensacyjne wstrząsu - C K_W28
W3: zna etiopatogenezę, przebieg kliniczny i diagnostykę wybranych jednostek chorobowych - C K_W30
W4: klasyfikuje i krytycznie ocenia modyfikowalne
i niemodyfikowalne, jak również endo- i egzogenne czynniki chorobotwórcze - C K_W32
W5: analizuje patomechanizm i konsekwencje kliniczne chorób układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, nerwowego, endokrynnego, moczowo-płciowego, krwiotwórczego
i pokarmowego w tym chorób cywilizacyjnych - C K_W33
W6: przedstawia wady i zalety najnowszych strategii terapeutycznych wybranych chorób - C K_W41
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wiąże zmiany na poziomie komórkowym, tkankowym
i narządowym z objawami klinicznymi i wynikami badań podmiotowych i przedmiotowych - C K_U011
U2: interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w wybranych jednostkach chorobowych – C K_U011
U3: potrafi zaplanować algorytm diagnostyczno-terapeutyczny wybranych jednostek chorobowych – C K_U011
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: wykazuje umiejętność pracy w zespole i ciągłego dokształcania się - K_K01
K2: akceptuje potrzebę standardów etycznych - K_K03
K3: wykazuje nawyk samokształcenia - K_K08
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia
wykład problemowy z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego
dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego
Ćwiczenia:
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków klinicznych
filmy, gry dydaktyczne
W części zajęć realizowanych w formie zdalnej z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie kształcenia zdalnego (Platforma Moodle).
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii z zakresu budowy, topografii poszczególnych narządów; fizjologii z zakresu funkcji poszczególnych narządów
i układów, biochemii z zakresu procesów metabolicznych
z uwzględnieniem szlaków metabolicznych: węglowodanów, lipidów, białek, a także metabolizmu kwasów nukleinowych.
Kryteria oceniania
Wykład:
Kolokwium podsumowujące obejmujące materiał wykładów i ćwiczeń (forma testowa – 80 pytań): W1 – W6, U1, K2, K3
Ćwiczenia:
Przygotowanie projektu/prezentacji: W1-W6, U1-U3, K1
Kolokwia (4 kolokwia cząstkowe – 30 pytań testowych): W1-W6, U1-U3, K3
Przedłużona obserwacja: K1-K3
Weryfikacja efektów uczenia się następuje w oparciu o poniższe kryteria oceny kolokwiów i kolokwium podsumowującego:
Procent uzyskanych punktów Ocena
95 ≤ ….≤ 100 % bdb (5)
88 ≤….< 95 % db + (4+)
80 ≤ ….< 88 % db (4)
71 ≤….<80 % dst + (3+)
60 ≤….< 71 % dst (3)
0…. < 60 % ndst (2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Patofizjologia kliniczna podręcznik dla studentów medycyny- pod redakcją prof. dr hab. Barbary Zahorskiej-Markiewicz; Ewy Małeckiej-Tendra; Magdaleny Olszanekiej-Glinianowicz, Jerzego Chudek; wydawnictwo Edra Urban& Partner 2017, wydanie 2
Literatura uzupełniająca:
1. Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych. Red. Piotr Gajewski. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2015.
2. Podstawy hematologii. Red. Dmoszyńska A, Robak T, Hus I. Czelej, Lublin 2014, wydanie 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: