Specjalność wybrana - Medycyna rodzinna
1655-Lek6SP9-J
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami dróg oddechowych, chorobami układu krążenia, chorobami układu ruchu, cukrzycą, zaburzeniami gospodarki lipidowej), zasadom komunikacji lekarz-pacjent, zasadom wypełniania druków medycznych (recepty, skierowania, wnioski, itp.).
Zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania.
W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem lekarza specjalisty przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie. Uczą się zasad prowadzenia dokumentacji medycznej oraz zasad wystawiania recept.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- konsultacje: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 181 godzin, co odpowiada 7,24 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 50 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 38 + 1 = 39 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 35 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 100 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 20 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu pierwszej pomocy): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 156 godzin, co odpowiada
6,24 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 38 + 1 = 39 godzin (1,56 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 180 godziny, co odpowiada 7,2 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36)
W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E K_W36)
W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E K_W36)
W4: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, chorób układu krążenia, chorób układu ruchu, cukrzycy, zaburzeń gospodarki lipidowej (E K_W36)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem dorosłym i dzieckiem (E K_U27)
U2: prawidłowo przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne (E K_U29)
U3: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E K_U29)
U4: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E K_U29)
U5: interpretuje badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E K_U29)
U6: potrafi prawidłowo wykonać badanie EKG spoczynkowe i zinterpretować wyniki (E K_U29)
U7: zna zasady wypisywania recept i skierowań oraz potrafi wyjaśnić pacjentowi przysługujące mu uprawnienia i podstawy prawne udzielania tych świadczeń (E K_U29)
U8: potrafi przekazać pacjentowi podstawowe informacje dotyczące prozdrowotnego stylu życia (E K_U29)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K01)
K2: wykazuje się wrażliwością w kontakcie z osobą chorą (K_K03)
K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04)
K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K06)
Metody dydaktyczne
- dyskusja
- samodzielne rozwiązanie problemu klinicznego
- ćwiczenia kliniczne przy udziale pacjenta
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych, problemów geriatrycznych, realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu komunikowania się lekarza z pacjentem.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie >60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie i terminie wskazanym przez prowadzącego.
Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1-W4, U1-U8;
Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K4;
Praktyki zawodowe
Literatura
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: