Ginekologia i położnictwo
1655-Lek6GIPOP-J
Przedmiot ginekologia i położnictwo ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii, patologii ciąży, postępowanie w różnych schorzeniach w okresie ciąży, nabycie wiedzy na temat porodu fizjologicznego i patologicznego. Dodatkowo metody uczenia obejmują zagadnienia z zakresu fizjologii narządu rodnego kobiety oraz najczęściej występujących schorzeń: nowotworów, zapaleń, zaburzeń uroginekologicznych oraz obejmują zagadnienia niepłodności, antykoncepcji, fizjologii i patologii pokwitania, klimakterium.
Dodatkowo student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień na temat związanych z fizjologią i patologią noworodka.
Ćwiczenia obejmują nabycie umiejętności praktycznych w zakresie postępowania w chorobach ginekologicznych oraz przy prowadzeniu ciązy i porodu. Ponadto obejmują wykonywanie i interpretacje badań dodatkowych ( KTG, USG) , a także w miarę możliwości uczestnictwo lub asystowanie do zabiegów operacyjnych.
Cwiczenia obejmują udział w procesie diagnostycznio-leczniczym w pracowniach i poradniach kliniki ginekologii i położnictwa.
Część ćwiczeń przeprowadzana jest metodami symulacyjnymi.
W cyklu 2022/23:
Przedmiot ginekologia i położnictwo ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii, patologii ciąży, postępowanie w różnych schorzeniach w okresie ciąży, nabycie wiedzy na temat porodu fizjologicznego i patologicznego. Dodatkowo metody uczenia obejmują zagadnienia z zakresu fizjologii narządu rodnego kobiety oraz najczęściej występujących schorzeń: nowotworów, zapaleń, zaburzeń uroginekologicznych oraz obejmują zagadnienia niepłodności, antykoncepcji, fizjologii i patologii pokwitania, klimakterium. Dodatkowo student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień na temat związanych z fizjologią i patologią noworodka. Ćwiczenia obejmują nabycie umiejętności praktycznych w zakresie postępowania w chorobach ginekologicznych oraz przy prowadzeniu ciązy i porodu. Ponadto obejmują wykonywanie i interpretacje badań dodatkowych ( KTG, USG) , a także w miarę możliwości uczestnictwo lub asystowanie do zabiegów operacyjnych. Cwiczenia obejmują udział w procesie diagnostycznio-leczniczym w pracowniach i poradniach kliniki ginekologii i położnictwa. Część ćwiczeń przeprowadzana jest metodami symulacyjnymi.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- konsultacje: 2 godzina
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
63 godziny, co odpowiada 2,52 punkta ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin (3 godzin – Centrum Symulacji Medycznych)
- konsultacje: 2 godzina
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7 + 1 = 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada
4,0 punktów ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu ginekologii): 4 godzina
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ginekologii): 2 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu ginekologii): 1 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 4 +0,5 = 4,5 godziny
( 0,18 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 60 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W 1: posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety
(FK -W09)
W 2: posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji rozrodczych
(FK -W09)
W 3: posiada wiedzę na temat cyklu miesiączkowego i
i jego zaburzeń (FK -W09)
W 4: posiada wiedzę na temat prowadzenia ciąży fizjologicznej
(FK -W09)
W 5: posiada wiedzę na temat porodu fizjologicznego (FK -W09)
W6: posiada wiedzę na temat patologii porodu (FK -W09)
W 7: posiada wiedzę na temat nowotworów narządów płciowych
(FK -W09)
W8: posiada wiedzę na temat postepowania diagnostycznego i
terapeutycznego w zakresie nowotworów narządu rodnego
(FK -W09)
W 9: posiada wiedzę na temat antykoncepcji (FK -W09)
10: posiada wiedzę na temat ogólnych zasad terapii zastępczej
w okresie menopauzy (FK -W09)
W 11: posiada wiedzę na temat podstawowych zabiegów gin.
(FK -W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi asystować do podstawowych zabiegówm operacyjnych ginekologicznych ( F K _U 01)
U2: potrafi rozpoznac nieprawidłowy przebieg pooperacyjny ( F K _U 12)
U3: potrafi rozpoznać objawy patologicznego przebiegu ciąży ((F K _U 13)
U4: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg porodu (F K _U 13)
U5: potrafi rozpoznać przyczyny krwawień w okresie ciąży i podjąc odpowiednie postępowanie (F K _U 13)
U6: potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych w ciąży (( F K _U 14)
U7: potrafi zinterpretować wyniki badań USG i KTG (( F K _U 15)
U8: rozróżnia okresy porodu, zna prawidłowy czas ich trwania i potrafi rozpoznać patologiczny przebieg porodu (( F K _U 16)
U9: zna prawidłowy przebieg połogu (( F K _U 17)
U10: potrafi rozpoznać połóg patologiczny ( F K _U 17)
U11: potrafi dobrać odpowiednią metodę antykoncepcji uwzględniając wskazania i p.wskazania (( F K _U 18)
U12: przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki ( FK_U03)
U13: zna metody prowadzenia dokumentacji medycznej w położnictwie i ginekologii (EK_U38)
U14: potrafi założyć wkłucie obwodowe (FK_U05)
U15: zna i potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami stosowanymi w położnictwie i ginekologii ( FK _U02)
U16: potrafi zaplanować konsultację specjalistyczną w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych nie dotyczących położnictwa i ginekologii ( EK_U32)
U17: potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w poszczególnych przypadkach pacjentek ginekologii i położnictwa (EK_U16)
U18: zna kodeks etyki lekarskiej (DK_U12)
U19: potrafi poinformować pacjenta o planowanym leczeniu, ew. zabiegu operacyjnym oraz ryzyku proponowanych badań diagnostycznych, działań terapeutycznych z uzyskaniem jego świadomej zgody (DK_U06)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: zna prawa pacjenta (K_K06)
K2: wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ochrony ludzkiego życia (K_K02)
K3: posiada potrzebę stałego kształcenia i podnoszenia swoich umiejętności (K_K08)
K4: współpracuje z personelem wyższym i średnim medycznym (K_K07)
K5: rozumie potrzebę sstałego dokształcania się (K_K01)
K6: rozumie potrzebę przestrzegania tajemnicy lekarskiej (K_K 06)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne
• ćwiczenia w pracowniach i poradniach kliniki
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) powinien posiadać wiedzę wymaganą do egzaminu przeprowadzonego na 5 roku obejmująca poród fizjologiczny i patologiczny. Wybrane zagadnienia z patologii ciąży, anatomii, fizjologię oraz choroby narządu rodnego - prowadzenie procesu diagnostyczno-leczniczego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Odpowiedź ustna – 10 pytań, do zaliczenia wymagana prawidłowa odpowiedź na 6 pytań.
Zaliczenie odbywa się w oparciu o 100% obecność na zajęciach oraz aktywność na ćwiczeniach, umiejętność rozwiązywania problemów diagnostyczno-leczniczych w oparciu o konkretne przypadki chorych. Asystent prowadzący ćwiczenia na oddziałach ,w pracowniach i poradniach klinicznych dokonuje indywidualnej oceny studenta w trakcie zajęć.
Literatura
1. Hacker and Moore’s Essentials of Obstetrics and Gynecology. 5th ed. Elsevier 2010.
Additional: recommendations and guidelines of:
1. Polish Gynecological Society [www.ptgin.pl]
2. American College of Obstetricans and Gynecologists [www.acog.org]
3. Royal College of Obstetricians and Gynaecologists [www.rcog.org.uk]
W cyklu 2022/23:
1. Hacker and Moore’s Essentials of Obstetrics and Gynecology. 5th ed. Elsevier 2010. Additional: recommendations and guidelines of: 1. Polish Gynecological Society [www.ptgin.pl] 2. American College of Obstetricans and Gynecologists [www.acog.org] 3. Royal College of Obstetricians and Gynaecologists [www.rcog.org.uk]
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: