Medycyna rodzinna
1655-Lek5MROD-J
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, pacjenci z cukrzycą, choroby pochodzenia wewnętrznego) i zasadom komunikacji lekarz-pacjent.
Seminaria mają za zadanie przekazanie studentom wiedzy na temat antybiotykoterapii praktycznej, postępowania przeciwgorączkowego, szczepień dzieci i dorosłych, zasad leczenia antagonistami witaminy K, infekcji dróg oddechowych, uzależnienia od tytoniu, profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych, praktycznej oceny ryzyka sercowo-naczyniowego, problemów pacjentów w wieku podeszłym, profilaktyki chorób nowotworowych, promocji zdrowia i profilaktyki (definicje, testy przesiewowe i programy profilaktyczne), zasad zdrowego żywienia, leczenia dietetycznego w chorobach cywilizacyjnych, otyłości jako choroby cywilizacyjnej, zakażenia układu moczowego.
Zajęcia z Medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów z modelem podstawowej opieki zdrowotnej opartej na lekarzu rodzinnym. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce lekarza rodzinnego daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania.
W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem asystenta przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62,5 godziny, co odpowiada 2,5 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do seminariów i ćwiczeń: 2 godziny
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 1 godzina
- czytanie wskazanej literatury: 8 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9 + 2 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 82,5 godziny, co odpowiada 3,3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 15 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 15 godzin
- przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 4 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 42,5 godziny, co odpowiada
1,7 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu i egzamin (pisemny): 9 + 2 = 11 godzin (0,44 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach – realizacja w formie praktycznej: 30 godzin
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne – prezentacja przypadku medycznego): 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E.W38)
W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E.W38)
W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E.W38)
W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych oraz szczepień u dzieci i dorosłych (E.W38, E.W2)
W5: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E.W38)
W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, zakażeń układu moczowego u osób dorosłych (E.W7)
W7: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, zakażeń układu moczowego, chorób zakaźnych u dzieci (E.W3)
W8: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych (E.W34)
W9: definiuje najczęstsze problemy pacjentów w wieku podeszłym (E.W38)
W10: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E.W38)
W11: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E.W38)
W12: wylicza zasady promocji zdrowia oraz zdrowego stylu życia (D.W14)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem (dziecko, osoba dorosła) (E.U1, E.U2)
U2: potrafi zakwalifikować pacjenta (dziecko, osoba dorosła) do szczepień (E.U27)
U3: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału do badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28)
U4: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E.U3, E.U4, E.U29)
U5: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne najczęstszych chorób dzieci i osób dorosłych (E.U12, E.U16)
U6: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E.U13, E.U14)
U7: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E.U24)
U8: potrafi zakwalifikować pacjenta (dziecko, osoba dorosła) do konsultacji specjalistycznej (E.U32)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada nawyk posługiwania się niezależnymi źródłami informacji (K_K01)
K2: wykazuje się wrażliwością w kontakcie z osobą chorą (K_K03)
K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04)
K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K05)
K5: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K07)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- wykład informacyjny;
- wykład konwersatoryjny,
- dyskusja dydaktyczna,
- analiza przypadków;
Ćwiczenia:
- dyskusja,
- odgrywanie ról,
- samodzielne rozwiązanie problemu klinicznego i opis przypadku w formie prezentacji na zajęciach,
- ćwiczenia kliniczne przy udziale pacjenta;
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu komunikowania się lekarza z pacjentem.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego (forma ustna lub pisemna). W przypadku ćwiczeń klinicznych przy udziale pacjenta, student zobowiązany jest do odrobienia nieobecności w innym terminie wskazanym przez prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia.
Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1, U1-U8;
Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K5;
Egzamin pisemny w formie testu (0-100 pkt, >60%) W1-W12, U5, U7;
Ocena końcowa wynika z procentowej sumy punktów uzyskanych podczas egzaminu pisemnego:
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..<100 bardzo dobry (5,0)
88≤…..<92 dobry plus (4,5)
80≤…..<88 dobry (4,0)
71≤…..<80 dostateczny plus (3,5)
60≤…..<71 dostateczny (3,0)
0…....<60 niedostateczny (2,0)
Praktyki zawodowe
Literatura
Textbook of Family Medicine, 9th Edition by Robert E. Rakel MD, David Rakel MD;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: