Zajęcia fakultatywne - Elementy diagnostyki i leczenia gruźlicy
1655-Lek4ZF31-J
Konwersatorium jest praktyczną formą nauki studenta. W zakresie tej jednostki student nabywa umiejętność dokładnego badania podmiotowego, przedmiotowego, interpretuje badania dodatkowe jak mikrobiologiczne, obrazowe i analityczne. Szczególny nacisk jest kładziony na epidemiologię, diagnostykę i leczenie gruźlicy.
Na warsztatach student zapoznaje się z poszczególnymi, ciekawymi przypadkami konkretnych pacjentów chorujących na gruźlicę - studium przypadku. Analizuje całościowo historię choroby, rozpoczynając od wywiadu, poprzez badanie przedmiotowe, analizę badań dodatkowych, diagnostykę różnicową, rozpoznanie ostateczne oraz zaproponowane leczenie.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu,
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 godzin (w tym 10 godzin warsztatów, 5 godzin konwersatorium)
Efekty uczenia się - wiedza
W.1 zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne gruźlicy (E K_W01)
W.2 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego z zakresu gruźlicy (E K_W07)
W.3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego gruźlicy opłucnej (E K_W07)
W.4 zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej, zasady pobierania materiału do badań oraz metody badania mikrobiologicznego dla rozpoznania gruźlicy (E K_W37)
W.5 zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji w zakresie leczenia gruźlicy (C K_W38)
W.6 rozumie problem lekooporności, w tym lekooporności wielolekowej MDRT (C K_W39)
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1 przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym w zakresie gruźlicy (E K_U01)
U.2 przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego w zakresie gruźlicy (E K_U03)
U.3 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych w zakresie gruźlicy (E K_U12)
U.4 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w przypadku wystąpienia w zakresie gruźlicy (E K_U16)
U.5 interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń w zakresie gruźlicy (E K_U24)
U.6 interpretuje wyniki badań mikrobiologicznych w zakresie gruźlicy (C K_U10)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1 potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)
K.2 kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K.3 przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K_K06)
K.4 posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)
Metody dydaktyczne
Kształcenie jest realizowane w postaci:
a) ćwiczeń
b) giełdy pomysłów
c) klasycznej metody problemowej
d) studium przypadku
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obowiązkowej obecności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
W zakresie tego przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.
Literatura
1. Choroby Wewnętrzne, pod red. A. Szczeklika, Medycyna Praktyczna, wydanie aktualne.
2. Choroby płuc, S.Weinberger, B.Cockrill, J. Mandel. Elsevier Urban&Partner,wydanie aktualne
3.E.Rowińska-Zakrzewska - Gruźlica w praktyce lekarskiej. Wyd.Lek. PZWL - 2004
4. Batura-Gabryel H. Kompendium pulmonologiczne. UM Poznań Wydawnictwo Poznań 2013, wyd.1
5.H.Ketai, R.Lofgren, A.Meholic - Diagnostyka obrazowa narządów klatki piersiowej Wyd Urban and Partner, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: