Pulmonologia z elementami onkologii układu oddechowego
1655-Lek4PULM-J
Na wykładzie student zapoznaje się z podstawami diagnostyki i różnicowania objawów chorobowych ze strony układu oddechowego. Również dokonuje analizy poszczególnych objawów w odniesieniu do poszczególnych jednostek chorobowych. Końcowym etapem wykładu jest połączenie diagnostyki objawów, jednostek chorobowych i połączenie diagnostyki obrazowej w zakresie chorób układu oddechowego.
Seminaria mają za zadanie przedstawić, najnowszą wiedzę z zakresu symptomatologii chorób układu oddechowego, badań diagnostycznych w zakresie chorób płuc, diagnostyki bakteriologicznej w pneumonologii ze szczególnym uwzględnieniem bakteriologii swoistej i nieswoistej. Również w zakres seminarium włączone są zajęcia z fizjopatologii oddychania i niewydolności oddechowej wraz z elementami zasad leczenia tlenem oraz rak płuca - epidemiologia i czynniki ryzyka, typy histopatologiczne, objawy choroby, rozpoznanie i leczenie.
Na ćwiczeniach student zapoznaje się z wykrywaniem, etiologią, patogenezą i diagnostyką płynów opłucnowych. Szczególny nacisk kładziemy na jednostki takie jak schorzenia opłucnej w tym międzybłoniak opłucnej. Szczegółowo jest omówiona gruźlica, jej epidemiologia, mikrobiologia, klasyfikacja kliniczna gruźlicy i podstawowe zasady leczenia gruźlicy oraz grzybice układu oddechowego i mykobakteriozy. Duży nacisk kładziemy na jednostkę chorobową jak zapalenia płuc z uwzględnieniem szpitalne zapalenia płuc, pozaszpitalne zapalenia płuc, zachłystowe zapalenie płuc Jest to ważne szczególnie w aspekcie powszechności występowania tego schorzenia. W zakresie tej jednostki student nabywa umiejętność dokładnego badania przedmiotowego, interpretuje badania dodatkowe jak mikrobiologiczne, obrazowe i analityczne. W aspekcie narastającego występowania duży nacisk kładziemy na badanie podmiotowe i przedmiotowe oraz diagnostykę różnicową w zakresie chorób dróg oddechowych, głównie przewlekła obturacyjną chorobą płuc, astmą oskrzelową, rozstrzenie i choroby oskrzelików. Uwrażliwiamy studenta na pojawiające się u chorych zaburzenia oddychania w czasie snu. Również student zapoznaje się i analizuje chorych z chorobami śródmiąższowymi płuc m.in. włóknienie płuc i sarkoidozę. Przedstawiamy również manifestacje chorób tkanki łącznej w układzie oddechowym oraz zagadnienia w zakresie stanów zagrożenia w pulmonologii. Dodatkowo na ćwiczeniach przedstawiamy organizację leczenia gruźlicy i chorób płuc w Polsce jak również wprowadzamy elementy edukacji antynikotynowej w aspekcie chorób układu oddechowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu,
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 44 godzin (w tym 10 godzin seminarium, 26 godzin ćwiczenia, 6 godziny wykład)
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: w zależności od potrzeb indywidualnych studenta: około 46 godzin (w tym 10 godzin seminarium, 26 godzin ćwiczenia, 6 godziny wykład)
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: około 10 godzin
4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk)- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W.1 zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu oddechowego (E.W1)
W.2 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (E.W7)
W.3 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego astmy oskrzelowej (E.W7)
W.4 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego rozstrzeni oskrzeli (E.W7)
W.5 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego zakażeń układu oddechowego (E.W7)
W.6 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego chorób śródmiąższowych płuc (E.W7)
W.7 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego chorób opłucnej (E.W7)
W.8 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego chorób śródpiersia (E.W7)
W.9 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego (E.W7)
W.10 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego ostrej i przewlekłej niewydolności oddechowej (E.W7)
W.11 zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasad badań przesiewowych w onkologii; zna i rozumie przyczyny, objawy, sposoby diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych problemach medycyny paliatywnej w chorobach nowotworowych układu oddechowego (E.W7)
W.12 zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej, zasady pobierania materiału do badań oraz metody badania mikrobiologicznego (E.W39)
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1 przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (E.U1)
U.2 przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E.U3)
U.3 przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych (E.U12)
U.4 rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia w chorobach układu oddechowego (E.U14)
U.5 planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w przypadku wystąpienia chorób układu oddechowego (E.U16)
U.6 interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń (E.U24)
U.7 kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (E.U20)
U.8 potrafi zaproponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach układu oddechowego i potrafi ją przeprowadzić (E.U23)
U.9 identyfikuje prawidłowe i patologiczne struktury w badaniach obrazowych wykonywanych u chorych ze schorzeniami układu oddechowego
U.10 pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28)
U.11 potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: (E.U29)
a) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetru
b) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą
c) pobieranie wymazów z nosa i gardła, nakłucie jamy opłucnowej
d) wykonanie i pomiar szczytowego przepływu wydechowego
U.12 asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: (E.U30)
a) drenażu jamy opłucnowej
b) nakłuciu jamy otrzewnowej
c) biopsji cienkoigłowej
d) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych,
oraz interpretuje ich wyniki
U.13 potrafi planować konsultacje specjalistyczne (E.U32)
U.14 potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E.U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K.1 potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K3)
K.2 kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4)
K.3 przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K.K2)
K.4 posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K.K1)
Metody dydaktyczne
Kształcenie jest realizowane w postaci:
a) ćwiczeń
b) giełdy pomysłów
c) klasycznej metody problemowej
d) studium przypadku
e) seminariów
f) referatu
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu oddechowego (zaliczenie przedmiotów - Fizjologia i Patofizjologia).
Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Podstawy medycy klinicznej, Propedeutyka chorób wewnętrznych).
Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w pulmonologii
Znajomość diagnostyki i leczenia podstawowych schorzeń układu oddechowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
A.Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1.Zaliczeniem ćwiczeń jest obecność na zajęciach oraz ustne zaliczenie historii choroby ze szczególnym omówieniem diagnostyki różnicowej (E.U1, E.U3, E.U12, E.U29, E.U30)
2. Zaliczenie seminarium w formie ustnej odpowiedzi u asystenta podsumowujące zdobytą wiedzę teoretyczną podczas bloku przedmiotu (E.U16, E.U23, E.U24, E.U32, E.U38)
3. Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej - test składający się z 40 pytań z możliwością pytań wielokrotnego wyboru (E.W1, E.W7, E.W39, E.U14)
Praktyki zawodowe
W zakresie tego przedmiotu nie są prowadzone praktyki zawodowe.
Literatura
1.Principles of Pulmonary Medicine Steven Weinberger ,Barbara Cockrll, Jess Mandel, SAUNDERS, the latest edition
2. Respiratory Medicine. Edited by Paolo Palange and Anita K. Simonds Book | Published in 2013 DOI: 10.1183/9781849840415-hba02 ISBN (electronic): 978-1-84984-041-52.
3.Clinical Medicine; Kumar & Clark; 4th ed. Bailliere Tindal; the latest edition
4. Pulmonary disease diagnosis and therapy”, M.Gabriel Khan, Joseph P.Lynch, J.W.Pine Copywright (Ed), 1977 Williams & Wilkins USA, the latest edition
5. Harrison’s Principles of Internal Medicine, 15th edition, McGrawhill
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: