Pediatria
1655-Lek4PEDI-J
Seminaria o charakterze praktycznym mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu najczęstszych chorób układu pokarmowego oraz chorób alergicznych, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.
Tematyka obejmuje zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego, różnicowanie przyczyn ostrych i przewlekłych bólów brzucha, postępowanie w biegunkach u dzieci. Zakres seminariów zawiera również informacje dotyczące nieswoistych zapaleń jelit, zespołów złego wchłaniania oraz wybranych chorób wątroby i trzustki.
W części alergologicznej poruszane są kwestie alergii pokarmowej i powietrznopochodnej u dzieci. Szczególna uwaga zostaje poświęcona wczesnej identyfikacji pacjentów wymagających wdrożenia leczenia dietetycznego.
Seminaria obejmują również prezentacje całego procesu diagnostyczne-terapeutycznego w oparciu o analizę przypadków. Dodatkowo seminaria zawierają zagadnienia z zakresu stanów zagrożenia życia w gastroenterologii i alergologii wieku rozwojowego: krwawienia z przewodu pokarmowego oraz anafilaksja.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w opisanej tematyce. W trakcie ich trwania student/ka planuje badania diagnostyczne, interpretuje wyniki oraz proponuje postępowanie terapeutyczne. Dodatkowo student/ka prezentuje przebieg całego procesu diagnostycznego wskazanego pacjenta.
W cyklu 2023/24:
Practical seminars are designed to acquire and consolidate knowledge of the most common diseases of the digestive system and allergic diseases, taking into account the specificity of developmental age. Topics include functional disorders of the gastrointestinal tract, differentiating the causes of acute and chronic abdominal pain, and management of diarrhea in children. The scope of the seminars also includes information on inflammatory bowel disease, malabsorption syndromes and selected liver and pancreas diseases. The allergy part discusses food and air allergies in children. Particular attention is paid to the early identification of patients requiring dietary treatment. The seminars also include presentations of the entire diagnostic and therapeutic process based on case analyses. Additionally, the seminars include issues related to life-threatening conditions in gastroenterology and allergology of developmental age: gastrointestinal bleeding and anaphylaxis. The exercises are devoted to acquiring practical skills in the field of diagnostic and therapeutic procedures in the described topics. During the tests, the student plans diagnostic tests, interprets the results and proposes therapeutic procedures. Additionally, the student presents the entire diagnostic process of the indicated patient.
|
W cyklu 2024/25:
Practical seminars are designed to acquire and consolidate knowledge of the most common diseases of the digestive system and allergic diseases, taking into account the specificity of developmental age. Topics include functional disorders of the gastrointestinal tract, differentiating the causes of acute and chronic abdominal pain, and management of diarrhea in children. The scope of the seminars also includes information on inflammatory bowel disease, malabsorption syndromes and selected liver and pancreas diseases. The allergy part discusses food and air allergies in children. Particular attention is paid to the early identification of patients requiring dietary treatment. The seminars also include presentations of the entire diagnostic and therapeutic process based on case analyses. Additionally, the seminars include issues related to life-threatening conditions in gastroenterology and allergology of developmental age: gastrointestinal bleeding and anaphylaxis. The exercises are devoted to acquiring practical skills in the field of diagnostic and therapeutic procedures in the described topics. During the tests, the student plans diagnostic tests, interprets the results and proposes therapeutic procedures. Additionally, the student presents the entire diagnostic process of the indicated patient.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
76 godziny, co odpowiada 2.5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin (5 godzin – Centrum Symulacji Medycznych)
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16 + 1 = 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 114 godzin, co odpowiada
3.8 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 17 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników najnowszych badań z zakresu leczenia chorób układu pokarmowego): 12 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań z zakresu alergologii dziecięcej): 12 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych): 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 56 godziny, co odpowiada 1.86 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 16 + 1 = 17 godzin
(0,56 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 60 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
75 godzin, co odpowiada 2.5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje przyczyny i objawy astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego u dzieci (E K W03 c)
W2:Wyjaśnia zasady diagnozowania astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego u dzieci (E K W03 c)
W3:Zarysowuje postępowanie terapeutyczne w astmie, alergicznym nieżycie nosa, pokrzywce i obrzęku anafilaktycznym u dzieci (E K_W03 c)
W4:Uzasadnia objawy wstrząsu anafilaktycznego u dzieci (E K W03 c)
W5:Analizuje przyczyny wstrząsu anafilaktycznego u dzieci (E K W06)
W6:Planuje postępowanie terapeutyczne we wstrząsie anafilaktycznym u dzieci (E K W03 c)
W7:Wylicza przyczyny i objawy ostrych i przewlekłych bólów brzucha, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, chorób wątroby i cholestaz, uwzględniając wiek pacjenta (E K W03 e)
W8: Analizuje zasady diagnostyki najczęstszych chorób przewodu pokarmowego u dzieci (E K W03 e)
W9:Wybiera postępowanie terapeutyczne w ostrych i przewlekłych biegunkach, zaparciach, krwawieniach z przewodu pokarmowego, chorobie wrzodowej, nieswoistych chorobach jelit, chorobach trzustki i wątroby, uwzględniając wiek pacjenta (E K W03 e)
W10:Wymienie uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne chorób układu pokarmowego wieku rozwojowego (E K W01)
W11:Analizuje dietę dziecka zdrowego w oparciu o najnowsze wytyczne (E K W02)
W12:Wyjaśnia zasady żywienia dziecka w wybranych chorobach układu pokarmowego (E K W02)
W13:Uzasadnia celowość diet eliminacyjnych u dzieci z alergią pokarmową (E K W02)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Wykonuje pełne badanie fizykalne dziecka w każdym wieku
(E K_U04).
U2:Wyciąga wnioski z uzyskanego wywiadu od pacjenta i jego rodziny (E K_U02).
U3:Potrafi ocenić stan ogólny pacjenta w każdym wieku charakterystycznym dla pediatrii (E K U07)
U4:Planuje diagnostykę różnicową chorób przewodu pokarmowego i alergicznych u dzieci (E K U12)
U5:Interpretuje wyniki badań laboratoryjnych z zakresu chorób układu pokarmowego u dzieci (E K U24)
U6:Identyfikuje odchylenia od normy w prezentowanych badaniach spirometrycznych (E K U29 c)
U7: Wyciąga wnioski dotyczące przyczyn stwierdzanych odchyleń w badaniach spirometrycznych (E K U29 c)
U8:Interpretuje wyniki testów naskórkowych (E K U30 g)
U9:Wyciąga wnioski terapeutyczne na podstawie wyniku biopsji błony śluzowej przewodu pokarmowego pobranej podczas badania endoskopowego (E K U30 f)
U10: Planuje konieczne konsultacje specjalistyczne np. chirurga dziecięcego (E K U32)
U11: Opracowuje plan leczenia żywieniowego (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego) E K I 25)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Podejmuje próby nawiązania dobrego kontaktu z pacjentek i jego najbliższą rodziną (K_K03)
K2: Akceptuje konieczność uznania dobra pacjenta jako priorytet swojego postępowania (K K04)
K3: Wykazuje postawę pełną szacunku w stosunku do pacjenta w każdym wieku oraz jego opiekunów (K_K05)
K4: Zachowuje tajemnicę lekarską (K K06)
K5: Akceptuje konieczność stałego dokształcania się (K K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria o charakterze praktycznym:
• Debata panelowa
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń – sprawdzian praktyczny (system 0-1): U1- U11, W1-2, W7-8
Kolokwium końcowe (0 – 50 punktów; >60%): W1 – W13,
U4, U9, U11.
30 ZALICZONE
< 30 NIEZALICZONE
Przedłużona obserwacja ( > 50%): K1 – K3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
● W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018
● A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014
● J. Pietrzyk (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010
● Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015
W cyklu 2023/24:
Required literature: ● Illustrated Textbook of Paediatrics: with STUDENT CONSULT Online Access Tom Lissauer, Graham Clayden, Mosby; 4 edition (30 Sep 2011) ● Nelson Essentials of Paediatrics: Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman
|
W cyklu 2024/25:
Required literature: ● Illustrated Textbook of Paediatrics: with STUDENT CONSULT Online Access Tom Lissauer, Graham Clayden, Mosby; 4 edition (30 Sep 2011) ● Nelson Essentials of Paediatrics: Karen J. Marcdante, Robert M. Kliegman
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: