Socjologia medycyny 1600-Opt32SOCM-S1
Celem wykładu jest konfrontacja studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami fenomenów takich jak: choroby, niepełnosprawność, narodziny, śmierć i umieranie. Student poznaje także procesy społeczne związane z rozwojem medycyny oraz zaznajamia się z psychospołecznymi problemami pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei medycyny w oparciu o profesjonalne przygotowanie na spotkanie z kulturowymi, społecznymi, instytucjonalnymi problemami w praktyce lekarskiej.
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną.
W cyklu 2022/23L:
Celem wykładu jest konfrontacja studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami fenomenów takich jak: choroby, niepełnosprawność, narodziny, śmierć i umieranie. Student poznaje także procesy społeczne związane z rozwojem medycyny oraz zaznajamia się z psychospołecznymi problemami pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei medycyny w oparciu o profesjonalne przygotowanie na spotkanie z kulturowymi, społecznymi, instytucjonalnymi problemami w praktyce lekarskiej. Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną. |
W cyklu 2023/24L:
Celem wykładu jest konfrontacja studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami fenomenów takich jak: choroby, niepełnosprawność, narodziny, śmierć i umieranie. Student poznaje także procesy społeczne związane z rozwojem medycyny oraz zaznajamia się z psychospołecznymi problemami pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei medycyny w oparciu o profesjonalne przygotowanie na spotkanie z kulturowymi, społecznymi, instytucjonalnymi problemami w praktyce lekarskiej. Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną. |
W cyklu 2024/25L:
Celem wykładu jest konfrontacja studenta ze społecznymi przyczynami i konsekwencjami fenomenów takich jak: choroby, niepełnosprawność, narodziny, śmierć i umieranie. Student poznaje także procesy społeczne związane z rozwojem medycyny oraz zaznajamia się z psychospołecznymi problemami pacjenta i jego środowiska społecznego. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei medycyny w oparciu o profesjonalne przygotowanie na spotkanie z kulturowymi, społecznymi, instytucjonalnymi problemami w praktyce lekarskiej. Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny medycyny, zdrowia, choroby i niepełnosprawności z perspektywy socjologicznej. Student uczy się postawy szacunku wobec odmiennych zachowań związanych ze zdrowiem w różnych kulturach i religiach. Poznaje modele opieki szpitalnej i mechanizmy działania sytemu społecznego szpitala (układ ról). Uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad pacjentem w czasie hospitalizacji. Zatrzymuje się nad potrzebami psychospołecznymi pacjentów i ich oczekiwaniami w stosunku do opieki i roli lekarza. Poznaje społeczną sytuację osoby umierającej. Poznaje systemy wsparcia społecznego, w tym zapoznaje się z rodziną pacjenta i problemami, z jakimi się ona boryka jak np. wydolność opiekuńcza rodziny, zadania, przed jakimi staje w obliczu choroby jednego z członków. Zapoznaje się konsekwencjami społecznymi, które wynikają z procesu rozwoju medycyny. Odkrywa wielowymiarowość profesjonalnej wiedzy i praktyki: kulturową, społeczną, środowiskową, komunikacyjną, socjotechniczną oraz prawno-etyczną. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
1) Praca semestralna – opracowanie wybranego tematu (forma i treść) (max 40 p.) (W4-W5, K2)
2) Prezentacja tematu (forma i treść wypowiedzi) (max 30 p.) (U3-U4)
3) Recenzja wybranego określonego programu dokumentalnego (max 30 p.)
Zaliczenie: liczba punktów >60 pkt. zaliczenie
Wykład:
Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru , 15 pytań (W1-W3, U1-U2, K1)
Zaliczenie wraz z uzyskaniem z testu 60 % poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Literatura podstawowa
Ostrowska A., Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.
Skrzypek M. (red.) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013
Literatura uzupełniająca
Gałuszka M. (red.), Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, Łódź: Wydawnictwo UM w Łodzi 2008.
Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.
Piątkowski W. (red.), Socjologia z medycyną, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: