Słabowidzenie i pomoce wzrokowe
1600-Opt32SLWIPW-S1
W trakcie wykładów przedstawiona zostanie wiedza z zakresu definicji, klasyfikacji, diagnostyki słabowidzenia. Omówione zostaną możliwości pomocy pacjentom dotkniętym słabowidzeniem i ślepotą. Ponadto przedstawione zostaną doboru i wykonania optycznych i nieoptycznych pomocy wzrokowych.
Zasadniczym celem ćwiczeń jest praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej w czasie wykładów. Nauka będzie obejmowała metody diagnostyki niedowidzenia, ocenę medyczną i funkcjonalną uszkodzenia wzroku. Student nauczy się samodzielnie dobierać i wykonywać pomoce optyczne i nieoptyczne osobom słabowidzącym. Elementem ćwiczeń będzie również szkolenie z samoobsługi i korzystania z pomocy wzrokowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 13 godzin
- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje i klasyfikuje słabowidzenie (K_W19)
W2: Przedstawia dane epidemiologiczne i dotyczące słabowidzenia (K_W19)
W3: Opisuje podstawy diagnostyki i oceny słabowidzenia (K_W37)
W4: Omawia zasady samoobsługi osób z deficytem wzroku (K_W37)
W5: Charakteryzuje słabowidzenie w aspekcie psychologicznym (K_W19)
W6: Przedstawia zasady orientacji przestrzennej i poruszania się osób słabowidzących (K_W37)
W7: Omawia zasady doboru pomocy optycznych i nieoptycznych osobą ze słabowidzeniem (K_W37)
W8: Opisuje organizację pomocy dla osób słabowidzących (K_W36)
W9: Przedstawia zasady edukacji dzieci słabowidzących i niewidomych (K_W36)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Wykorzystuje metody diagnostyki niedowidzenia (K_U38)
U2: Przeprowadza ocenę medyczną i funkcjonalną uszkodzenia wzroku (K_U38)
U3: Dobiera i wykonuje pomoce optyczne osobom słabowidzącym (K_U38)
U4: Dobiera pomoce nieoptyczne osobom słabowidzącym (K_U38)
U5: Szkoli osoby słabowidzące w zakresie samoobsługi i korzystania z pomocy wzrokowych (K_U40)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasad kultury w kontakcie z pacjentem słabowidzącym (K_K03)
K2: Rozpoznaje uwarunkowania psychologiczne zachowań pacjenta słabowidzącgo i niewidomego (K_K06)
K3: Rozróżnia problemy w komunikacji wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej (K_K07)
K4: Krytycznie ocenia wyniki podjętych działań związanych z doborem pomocy wzrokowych (K_K13)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
• ćwiczenia kliniczne
• ćwiczenia laboratoryjne
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Fizjologia narządu wzroku, Optyka okularowa, Podstawy okulistyki w aspekcie leczenia klinicznego lub w aspekcie podstawowej opieki medycznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny
Egzamin końcowy praktyczny
Punktacja (%) Punktacja Ocena
92-100 28 - 30 bardzo dobry
84-91 25 – 27 dobry plus
76-83 23 - 24 dobry
68-75 20 -22 dostateczny plus
56-67 17 -19 dostateczny
0-55 <17 niedostateczny
Raport (0-15 pkt; >60%)
Sprawdzian praktyczny (0-30 pkt; >60%)
Przedłużona obserwacja (0 - 10 punktów; > 50%)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. T. Grosvenor: „Optometria”, Elsevier, Urban&Partner, Wrocław 2011
2. A. Styszyński: „Korekcja wad wzroku – procedury badania refrakcji” AlfaMedica Press. Bielsko-Biała 2009
3. Kuczyńska-Kwapisz J, Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących. Przewodnik metodyczny, BPS, Interart, Warszawa 1996
Literatura uzupełniająca:
1. Okulistyka pediatryczna i zez. Basic and Clinical Science Course, red. M. Grałek, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2004
2. Pilecki J., Kozłowski M. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, WE, Kraków 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: