Podstawy okulistyki w aspekcie leczenia klinicznego
1600-Opt31POALK-S1
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu:
- fizjologii narządu wzroku i mechanizmów powstawania chorób okulistycznych,
- stosowanych metod w diagnostyce: chorób aparatu ochronnego oka, rogówki, twardówki, soczewki, błony naczyniowej i siatkówki , jaskry , chorób okulistycznych wieku dziecięcego oraz choroby zezowej,
- objawów okulistycznych charakterystycznych dla najczęstszych schorzeń układu wzrokowego i chorób ogólnoustrojowych.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- zbierania wywiadu w kierunku schorzeń okulistycznych,
- badania wad refrakcji oraz znajomości zasad ich korygowania,
- badania ruchomości gałek ocznych,
- badania egzoftalmometrem, wykonywania próby Schirmera, badania w lampie szczelinowej,
- badania ciśnienia śródgałkowego,
- badania reakcji źrenicznych i dna oka,
- badania konfrontacyjnego i statycznego pola widzenia,
- badania widzenia barwnego,
- badania OCT i angio – OCT
- ultrasonografii okulistycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach : 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 61 godzin, co odpowiada 2,44 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach : 30 godzin
udział w ćwiczeniach: 30 godzin
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
przygotowanie do egzaminu teoretycznego i egzamin teoretyczny: 10 + 1 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 81 godzin, co odpowiada 3,24 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób oczu): 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu
ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
przygotowanie do egzaminu teoretycznego i egzamin teoretyczny: 10 + 1 = 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 21 godzin, co odpowiada 0,84 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń:
- kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do ćwiczeń oraz egzaminu): 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- przygotowanie do egzaminu: 15 godziny
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów i ćwiczeń wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia przyczyny, objawy okulistyczne i metody diagnostyczne w najczęstszych chorobach okulistycznych
(F K_W11)
W2: opisuje okulistyczne powikłania chorób narządu wzroku i ich wpływ na narządy przyległe (F K_W11)
W3: opisuje objawy okulistyczne w chorobach ogólnoustrojowych (F K_W11)
W4: przedstawia listę objawów w diagnostyce różnicowej w schorzeniach okulistycznych (F K_W11)
W5: wylicza oraz uzasadnia zasady działania oraz wskazań do zastosowania danych metod diagnostycznych w określonych chorobach oka (F K_W11)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi rozpoznać i zinterpretować objawy okulistyczne podczas badania (F K_U19, E K_U06)
U2: potrafi rozpoznać i zinterpretować powikłania okulistyczne i ich wpływ na narządy przyległe podczas badania przedmiotowego (F K_U19, E K_U06)
U3: potrafi zinterpretować objawy okulistyczne w aspekcie chorób ogólnoustrojowych oraz zmiany refrakcji układu optycznego oka (F K_U19, E K_U06)
U4: potrafi zinterpretować obraz kliniczny i zaproponować wstępne rozpoznanie na podstawie badania okulistycznego (F K_U19, E K_U06)
U5: potrafi porównać metody diagnostyczne stosowane w rozpoznawaniu danego schorzenia okulistycznego, w tym obliczyć wadę refrakcji oraz wymaganą moc korekcyjną (F K_U19, E K_U06)
U6: potrafi napisać receptę okularową (F K_U19)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz odnosi się do nich z szacunkiem (K_K03)
K2: posiada umiejętność stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
prezentacja multimedialna
metody eksponujące: filmy (z przebiegu operacji, pokaz demonstracyjny rzadkich zaburzeń w badaniu okulistycznym)
analiza studium przypadku
Ćwiczenia:
ćwiczenia kliniczne
pokaz z instruktażem
analiza przypadków klinicznych
prezentacja narzędzi, leków oraz stosowanych aparatów diagnostycznych w okulistyce
metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Znajomość:
- anatomii narządu wzroku
- fizjologii narządu wzroku
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy praktyczny (≥60%); W1–W5, U1–U6
punktacja ocena
19 – 20 bdb
17,5 – 18,5 db+
16 – 17 db
14 – 15 dst+
12 – 13 dst
0 - 11 ndst
Egzamin końcowy pisemny (≥60%); W1-W5
punktacja ocena
28 - 30 bdb
26,5 – 27,5 db+
24 – 26 db
21,5 – 23,5 dst+
18 – 21 dst
≤ 17 ndst
Aktywność (≥60%); K1, K2
Przedłużona obserwacja (>50%); K1,K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca):
Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010.
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: