Aparatura informatyczna w optyce okularowej
1600-Opt22AIWOO-S1
Wykład: W ramach statystki – szacowanie podstawowych momentów rozkładu na podstawie próby statystycznej, obliczanie korelacji i regresji liniowej dla pary zmiennych; kryteria wiarygodności parametrów regresji liniowej, estymacja punktowa i przedziałowa, testy statystyczne oraz podstawy rachunku błędów pomiarowych
Ćwiczenia: W ramach statystyki – obliczanie średniej i odchylenia standardowego cechy dla próbki statystycznej, obliczanie współczynnika korelacji liniowej i parametrów regresji liniowej; wykonywanie estymacji punktowej i przedziałowej oraz prostych testów statystycznych z wykorzystaniem oprogramowania statystycznego.
Seminaria: nie dotyczy
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach : 10 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 10 godzin
- sprawdzian praktyczny: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 37 godzin, co odpowiada 1,23 punktu ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- udział w seminariach: nie dotyczy
- udział w konsultacjach: 10 godzin
- czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin
- przygotowanie do kolokwiów: 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (sprawdzian praktyczny i teoretyczny pisemny): 8+2=10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
− nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
− przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie (sprawdzian praktyczny): 8+2=10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin co odpowiada 0,33 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach 10 godzin
- przygotowanie do do ćwiczeń (w zakresie praktycznym): 6 godzin
- zaliczenie praktyczne: 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie realizacji przedmiotu
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
- przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina
- udział w konsultacjach: 3 godz.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie realizacji przedmiotu wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,13 punktu ECTS
B) Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki
1. nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje podstawowe zasady statystyki (K_W08)
W2: Omawia zasady działania aparatury medycznej (K_W11)
W3: K_W01 rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych w opisie i interpretacji zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zawodu (K_U04)
U2: Dokonuje analiz statystycznych (K_U11)
U3: Sporządza dokumentację z badań naukowych (K_U22)
U4: Korzysta z dokumentacji medycznej i wyników badań w zakresie niezbędnym w pracy optyka okularowego (K_U29)
U5: Przechowuje dane dotyczące prowadzenia badań przesiewowych (K_U45)
U6: Dokumentuje zlecenia na wykonanie okularów i innych pomocy optycznych (K_U46)
U7: K_U02 potrafi integrować pozyskane informacje naukowe, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski
U8: K_U10 potrafi realizować samokształcenie P1P_U11
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K04)
K2: Wykazuje zdolności organizowania pracy (K_K10)
K3: Korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K12)
K4: Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy (K_K12)
K5: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- Metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny
Ćwiczenia:
- metody dydaktyczne poszukujące – zajęcia w pracowni komputerowej
Seminaria ; nie dotyczy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z aparatury informatycznej w optyce okularowej powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu matematyki ze statystyką oraz wiedzę i umiejętności z informatyki na poziomie szkoły średniej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: Zaliczenie na podstawie obecności
Ćwiczenia:
Sprawdzanie umiejętności odbywa się poprzez kolokwium końcowe.
Kolokwium końcowe uznaje się za zaliczone jeśli student uzyska minimum 55% .
Seminaria: nie dotyczy
Egzamin końcowy teoretyczny: nie dotyczy
Egzamin końcowy praktyczny: nie dotyczy
Kolokwia, wejściówki (sprawdziany pisemne): ≥ 55% (W1, U1, U2, U3)
Raporty/ karty pracy: nie dotyczy
Przedłużona obserwacja/Aktywność nie dotyczy
Prezentacje multimedialne (na seminarium): nie dotyczy
Praktyki zawodowe
Literatura
Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące
Literatura obowiązkowa:
1. A. Łomnicki: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa 2019.
2. M. Rabiej: Analizy statystyczne z programami Excel i Statistica, Helion, 2018.
Literatura uzupełniająca:
1.M. Sobczyk : Statystyka. Podstawy teoretyczne. Przykłady. Zadania, Wyd. UMCS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: