Ekologia i ochrona środowiska 1600-Opt21EIOS-S1
Przedmiot ma na celu przekazanie studentowi wiedzy teoretycznej z zakresu wszechstronnie ujętych aspektów ekologicznych, medycznych, ekofizjologicznych i biotechnologicznych, w kontakcie z czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi środowiska (według kryteriów WHO) i ich oddziaływania na organizm.
Treści kształcenia:
Ekologia organizmów. Zasady autekologiczne. Klasyfikacje ekologiczne. Czynniki ograniczające. Ekologia populacji, biocenoz, ekosystemów. Procesy biocenotyczne. Sprawność układów ekologicznych. Gospodarka energią i materią. Homeostaza. Ziemia i jej sfery. Klasyfikacja i równowaga biogeochemiczna. Cykle biogeochemiczne. Niebezpieczne związki organiczne. Antropogenne przekształcenia biogeochemiczne. Zanieczyszczenia wód i powietrza atmosferycznego. Skażenie radioaktywne. Środowiskowe i eko-fizjologiczne uwarunkowania kondycji organizmów. Reakcje ekofizjologiczne organizmów wobec stresorów środowiska. Ekofizjologia biochemiczna. Odpady. Hałas. Wibracje. Promieniowanie. Pole elektromagnetyczne a środowisko i zdrowie. Ochrona powietrza, wód. Ochrona i rekultywacja gleb. Ekofizjologiczne uwarunkowania ochrony środowisk. Ekotoksykologia zawodowa. Alergie. Uszkodzenia tkanek wskutek zmian środowiskowych. Toksyny płynów ustrojowych. Neurotoksyny. Biochemia komórki. Międzynarodowy charakter ochrony środowiska. Przepisy prawne. Wykorzystanie procesów ekofizjologicznych i biotechnologii w regulacji stanów fizjologicznych komórki. Mechanizmy obronne z udziałem enzymów antyoksydacyjnych. Mechanizmy obronne nieenzymatyczne. Działanie białek stresowych. Monooksygenazy, cytochromy, fosfatazy. Znaczenie lipoperoksydacji. Utlenianie kwasów tłuszczowych. Mechanizmy naprawy DNA. Mitochondria i mechanizmy immunologiczne. Efektywność narzędzi układu immunologicznego w obronie organizmu; granice możliwości obrony wobec środowiskowych czynników stresogennych (zewnętrznych i wewnętrznych). Możliwości mechanizmów obronnych. Granice wydolności. Ekotoksykologiczne podsumowanie i wnioski. Kierunki ekologii, ekotoksykologii i ochrony środowiska.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań: W01-W06, U01-U05, K01-K05 (skala 0-10; >60%).
Zaliczenie końcowe:
Próg zdawalności:
≥ 60% zaliczone
< 60% niezaliczone
Warunkiem przystąpienia do ustnego zaliczenia końcowego jest aktywne uczestnictwo we wszystkich wykładach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Weiner J. 2020. Ekologia i ewolucja biosfery. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- van Loon G.W., Duffy S.J. 2010. Chemia środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- Wolański N. 2007. Ekologia człowieka. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- Siemiński M. 2007. Środowiskowe zagrożenie zdrowia człowieka – nowe wyzwania. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- Kabata-Pendias A., Pendias H., 2010. Biogeochemia pierwiastków śladowych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Czytelnia on-line Biblioteki Medycznej CM UMK:
- EBSCO (USOS, Centralny Punkt Logowania, Katalog Biblioteki Uniwersyteckiej)
http://www.biblio.cm.umk.pl/index.php?id=czytelnia_online
National Center for Biotechnology Information
advances science and health by providing access to biomedical and genomic information:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: