Metodologia badań z technologią informacyjną 1600-Opt12MBTI-S1
Wykłady
Nauka i wiedza naukowa
Zagadnienia: Pojęcie nauki. Wiedza naukowa – wyniki poznania naukowego. Naukoznawstwo - metodologia nauk. Rewolucja naukowo-techniczna. Różnice między wiedzą naukową a potoczną. Język nauki. Pracownicy nauki. Instytucje badawcze i naukowe wyższych uczelni.
Pojęcie istoty i zasad badań naukowych
Zagadnienia: Cele i funkcje badań naukowych. Zadania badań naukowych. Zasady procesu poznania naukowego. Procesy poznania myślowego. Rodzaje wyjaśnień naukowych. Typy badań naukowych. Procedury badawcze.
Istota i uwarunkowania problemów badawczych
Zagadnienia: Problem badawczy /naukowy/. Przesłanki formułowania problemów badawczych. Tezy /problemy główne i szczegółowe/. Hipotezy i ich znaczenie w badaniach naukowych. Zmienne i ich rodzaje. Wskaźniki i ich znaczenie w badaniach.
Geneza, istota i znaczenie metod badawczych
Zagadnienia: Metoda badawcza. Zadania metod badawczych. Rodzaje metod badawczych. Techniki badań naukowych. Narzędzia badawcze
Organizacja i etapy badań naukowych
Zagadnienia: Czynności w procesie rozwiązywania problemów badawczych. Formułowanie i uzasadnianie problemów badawczych. Problem badawczy, przedmiot badań i temat pracy badawczej. Zbiór szczególnych informacji niezbędnych do sformułowania problemu badawczego. Określenie tez – problemów szczegółowych. Formułowanie hipotez. Dobór metod, technik i narzędzi badawczych. Opracowanie procedury badawczej. Prowadzenie badań. Uporządkowanie wyników. Pisemne przedstawienie wyników badań.
Ćwiczenia
Charakterystyka metod, technik i narzędzi badawczych.
Zagadnienia: Kryteria właściwego doboru metod. Kryteria poprawnego doboru technik badawczych. Zasady doboru narzędzi badawczych. Konstruowanie narzędzia badawczego
Określenie przedmiotu badań i sformułowanie celu badań
Zagadnienia: Oznaczenie problemu i weryfikacja czy jest to problem badawczy. Przedstawienie celu badania.
Dobór próby do badania
Zagadnienia: Oznaczenie próby generalnej do badania.
Postawienie hipotez badawczych
Zagadnienia: Postawienie hipotez badawczych do wybranego przez Studenta problemu badawczego.
Budowa instrumentu badawczego
Zagadnienia: Konstruowanie narzędzia badawczego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne lub pisemne (W01-W03, U01-U03)
Oceny są wystawiane według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą tabelą:
Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny pozytywnej wynosi 60%.
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<92 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. J.Apanowicz: Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Difin
2005
2. M.Krajewski: O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego 2010
3. K.Wisłocki: Metodologia i redakcja prac naukowych. Wyd. PP 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: