Fizjologia narządu wzroku
1600-Opt12FZNW-S1
Wykłady z Fizjologii narządu wzroku mają na celu zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu funkcjonowania układu wzroku. W trakcie wykładów omawiane są zostaną również procesy filogenezy i starzenia się narządu wzroku.
Ćwiczenia z Fizjologii narządu wzroku składają się z zająć laboratoryjnych w trakcie których Student określi możliwości widzenia barwnego, obserwacji obiektów znajdujących się w różnej odległości, jak również wad wzroku związanych z tymi procesami. W następnej kolejności wykorzystanie metody posturograficznej umożliwi Studentowi określenie wpływu wyłączenia lub zaburzenia informacji wzrokowej na układ kontroli ruchu, a badanie EEG pozwoli na zaobserwowanie wpływu bodźców wzrokowych i fotostymulacji na aktywność elektroencefalograficzną mózgu.
W cyklu 2024/25L:
Wykłady z Fizjologii narządu wzroku mają na celu zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu funkcjonowania układu wzroku. W trakcie wykładów omawiane są zostaną również procesy filogenezy i starzenia się narządu wzroku. Ćwiczenia z Fizjologii narządu wzroku składają się z zająć laboratoryjnych w trakcie których Student określi możliwości widzenia barwnego, obserwacji obiektów znajdujących się w różnej odległości, jak również wad wzroku związanych z tymi procesami. W następnej kolejności wykorzystanie metody posturograficznej umożliwi Studentowi określenie wpływu wyłączenia lub zaburzenia informacji wzrokowej na układ kontroli ruchu, a badanie EEG pozwoli na zaobserwowanie wpływu bodźców wzrokowych i fotostymulacji na aktywność elektroencefalograficzną mózgu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+1= 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 51 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników
opracowań naukowych): 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi: 22 godzin, co odpowiada 0,9 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+1=16 godzin Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 16 godziny, co odpowiada 0,6 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Objaśnia podstawy fizyczne funkcjonowania układu wzrokowego oraz układu nerwowego i narządu ruchu - K_W09
W2: Charakteryzuje właściwości optyczne układu wzrokowego - K_W31
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Sporządza dokumentację z badań naukowych - K_U19
U2: Przedstawia wyniki badań naukowych - K_U20
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Przestrzega zasad kultury - K_K03
K2: Wykazuje zdolności organizowania pracy - K_K10
Metody dydaktyczne
Wykłady: metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny),
- wykład problemowy z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące:
- obserwacji,
- laboratoryjna,
- dyskusji,
- ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia narządu wzroku powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do neurofizjologii oraz chemii i fizyki na poziomie podstawowym.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Fizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Załączniku do Regulaminu Dydaktycznego Katedry Fizjologii.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 55 % poprawnych odpowiedzi ze wszystkich wejściówek oraz pozytywnej oceny z kolokwium końcowego
Zaliczenie na ocenę ≥ 60%: W1-W4,
Przedłużona obserwacja (>60%): U1, U2, K1, K2
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Brzozowski T., (red.): Fizjologia człowieka. Konturek. Elsevier, Urban
& Partner, Wrocław 2021.
2. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii
stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015.
W cyklu 2024/25L:
1. Brzozowski T., (red.): Fizjologia człowieka. Konturek. Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2021. 2. Traczyk W.Z., Trzebski A.: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2015.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: